جمعه, اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی نقد

موصل، داعش منهای اسب و هواپیما

۱۳۹۹-۰۹-۱۶
Reading Time: 1 min read
0

سینما مثبت: نمایش فیلم موصل ساخته متیو مایکل کارناهان فیلمساز امریکایی در سامانه های آنلاین، فرصت خوبی برای مشاهده نمونه ای جذاب از فیلم سازی موسوم به مقاومت است که در سال های اخیر در سینمای ایران با صرف هزینه فراوان صورت گرفته و حاصل آن پروژه های اغلب شکست خورده در ارتباط با مخاطب عام بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینمامثبت، داستان این فیلم درباره یک گروه شبه نظامی عراقی به نام سوات است که برای انجام ماموریتی عازم بخش اشغال شده شهر موصل می شوند. فیلم اثری داستانی است اما از المان های سینمای مستند به خوبی بهره گرفته است. فیلم با صحنه ای خشن آغاز می شود. سه پلیس که دو متهم را دستگیر کرده و در حال انتقال به مقر پلیس هستند، با گروهی از تروریست ها برخورد می کنند و در محاصره، یکی از آن ها زخمی شده است. با ورود یک گروه شبه مسلح به سرکردگی سرگرد جاسم، دو پلیس از معرکه نجات پیدا می کنند و یکی دیگر بر اثر شدت جراحت فوت می کند. پلیس جوان تر با پیشنهاد سرگرد جاسم به این گروه می پیوندد. آن ها عازم ماموریتی هستند که در طول فیلم صحبتی درباره آن نمی شود. ماموریتی که پیش نیاز آن متلاش کردن یک قرارگاه عملیاتی داعش است.این عملیات که در پایان مشخص می شود ماموریتی انسانی بوده، به عنوان پازل نهایی در فیلم قرار گرفته و کلیت آن را تکمیل می کند و تاثیری مثبت در ذهن مخاطب ایجاد می کند. همین پازل پایانی، تمام خشونت موجود در فیلم را پوشش می دهد و نگاه ساده فیلم به مرگ را برای مخاطب قابل درک می کند.

فیلم به شدت یادآور آثاری مانند سقوط شاهین سیاه است. فیلم هایی که با هدف واقع نمایی بیشتر و باور پذیر شدن برای مخاطب، از المان های مستند سازی بهره می گیرند. شاید بتوان فیلم بلمی به سوی ساحل ساخته مرحوم رسول ملاقلی پور را که بخش های مهمی از آن در خرمشهر پس از آزاد سازی مقابل دوربین رفت را نیز در زمره چنین آثاری دانست. ویژگی مهم تمامی این فیلم ها این است که تلاش پیچیده و عجیب و غریبی برای باور پذیری نمی کنند و با واقع گرایی اعتماد مخاطب را جلب می کنند. چنین الگویی می تواند مورد توجه فیلم سازان ما نیز باشد که برای ساخت فیلمی مثلا با موضوع داعش انواع و اقسام تجهیزات از هواپیما گرفته تا دکورهای شهر پالمیرا و اسب و … را به صف می کنند تا خشونت داعش را باور پذیر کرده و پلیدی او را به نمایش بگذارند و در نهایت نیز توفیق چندانی کسب نمی کنند. حالا به یاد بیاورید که از داعش چه تصویر واضحی در موصل می بینیم؟ مردی در اتاق خواب یک رزمنده عراقی که جنازه تیر خورده اش کنار پول ها افتاده و کودکی نامشروع که در شکم همسر رزمنده عراقی از این جنایتکار باقی مانده است. همین تصویر برای منزجر شدن از داعش کافی نیست؟

نویسنده: حمیده جهانگیر

برچسب ها: فیلم موصل،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس
نوشته قبلی

سفارش فیلمنامه غیر قابل ساخت توسط فارابی به نویسنده متعهد

نوشته‌ی بعدی

قربانی شدن مصلحت کلی سینمای ایران در برگزاری فیلم فجر

نوشته‌ی بعدی

قربانی شدن مصلحت کلی سینمای ایران در برگزاری فیلم فجر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

روز معلم و یادی از معلم‌های مجازی

۱۴۰۴-۰۲-۱۷

خبر رسانی‌های کم ارزش در سازمان سینمایی

۱۴۰۴-۰۲-۱۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس