سینما مثبت: با گذشت ۱۰ قسمت از پخش طوبی، به نظر میرسد این سریال که محصول طیف جدید مدیران صدا و سیما است حتی از آثار قبلی سازندگانش نیز عقبتر است و صرفا تله تئاتری است که با بسته بندی سریال تلویزیونی عرضه شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت، سعید سلطانی با سریالهای موفق و پُر بینندهای همچون «پس از باران»، «خانهای در تاریکی» و «ستایش» شناخته شده است. سریالهایی که مهمترین ویژگی آنها باورپذیری فضا و شخصیتهای داستانی آنها و قصههای پُرکشش بوده است. حالا در طوبی مخاطب سیما با سریالی مواجه است که قصه آن در دهه پنجاه هجری شمسی رخ میدهد. شخصیتهای داستان پوشش زمستانی به تن دارند و در خیابانها آدمها برای گرم شدن چوب آتش میزنند اما دریغ از برف در تهرانی که در آن مقطع تاریخی حتی پاییزش نیز برفی بود! کارگردان صرفا یکبار به نمایش باران بسنده کرده و در ادامه سهل انگاریهای سریال گاه پوششی به عنوان کاپشن بر تن شخصیتهای داستان شده که تناسبی با آن مقطع تاریخی ندارد و به شدت امروزی است.
مشکل طوبی اما فقط این نیست. سریال برای روایت قصه خود یک مربع عشقی درست کرده که یک ضلع آن طوبی است و ضلعهای دیگرش فخرالدین و مامور مخفی ساواک و پسر حاج آقا! شاید هم در ادامه این مربع به ذوزنقه تبدیل و افراد جدیدی به عنوان خاطرخواه طوبی به سریال اضافه شوند تا بلکه حفرههای متعدد منطقی داستان با این داستانکهای عشقی پُر شود. حفرههایی مانند شخصیت فخرالدین که با وجود تلاش امین زندگانی برای ایفای نقش به صورت باور پذیر، در تمامی بزنگاههای داستانی حضور دارد و شاهد مکالمه طوبی با رقیب عشقیاش نیز هست و أصلا معلوم نیست با وجود این میزان تحت تعقیب بودن چرا تا این اندازه در داستان دیده میشود؟آن هم با تمهیدهایی دم دستی مانند استفاده از پوشش شاگرد واکسی که نشان میدهد سازندگان سریال برای ساواک در دهه پنجاه حداقل شعور و عقل را نیز قائل نشدهاند!
سریال از نظر لوکیشن و آکساسوار بسیار فقیر است. بخش عمدهای از داستان در دکورهای ساخته شده برای سریالهای کلاه پهلوی و سرزمین مادری مقابل دوربین رفته است. بخش عراق به شدت غیرقابل باور و باسمهای است و در طول سریال چند اتوموبیل از جمله هیلمن زرد قناری و جیپ طوسی مرتب جابجا میشوند و از مقابل دوربین رژه میروند. هنرورها نیز به خوبی در سریال به کار گرفته نشده و سریال در این بخش آنقدر فقیر است که به راحتی میتوان تهران دهه پنجاه را به جای یکی از شهرهای مرزی شرقی کشور در نظر گرفت!
سریال بخش عمدهای از روایت ماجراهای خود را بر حادثه بنا کرده است. شخصیتها به جز چند شخصیت محدود نقش موثری در داستان ندارند و مثلا شخصیت فریبا متخصص کلا به حاشیه رانده میشود. طوبی در مقایسه با آثار قبلی سازندهاش حتی در حد و اندازه یک «اتود» است و البته سریال تلاش میکند تا از الگوهای فیلمفارسی نهایت بهره را ببرد. مشخص نیست با این ایرادهای بدیهی چه دلیلی وجود داشته که علیرضا زرین دست به عنوان فیلمبردار انتخاب شود؟ واقعیت اینکه این ساختار ضعیف با یک فیلمبردار آماتور هم قابل ثبت و ضبط بوده و نیازی به زرین دست نبوده است.
سریال طوبی محصول فعالیت مدیران جدید سیما است و همین یک اثر مشخص میکند که نسبت این مدیران با تاریخ و سریال تاریخی چقدر دور و ناآشنا و برداشت آنها از سریال سازی تاریخی تا چه اندازه فقیر و بیبنیه است.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.
مطالب مرتبط:
وقتی فقط میخوای بزنی… و ربط میدی به شقایق… و الا سریال خوب و قصه گوییست… شما هم با کلید واژه مدیران جدید، نشون میدی دنبال کره گیری هستی نه نقد
مدیر سایت: یک سریال قصه گو که با حذف چند صحنه میتواند مربوط به سال ۱۴۰۳ باشد، بدون هویت مشخص تاریخی…. در روزهای آینده درباره آن بیشتر خواهیم نوشت
صبر کنی به هویت تاریخی هممی رسی
حرف حساب زدی
سریالی که میلیاردها تومن بودجه گرفته
ولی بر سر همه یک کلاه گیس گذاشته
از هومن برق نورد تا رحیم نوروزی و رامین راستاد و….
واقعا که حیف سعید سلطانی
اون وقت شما از کجا مس دونی چقدر بودجه گرفته که ندونسته حرف می زنی وقضاوت میکنی؟
دروغ گفتن کنتور نمیندازه،بس کنید ها ت کردید به تهمت زدن ،خب در مورد شما هم صدق میکنه
داداش معلومه شما اصلا سریال رو ندیدی و تصمیم داری بکوبی
وگرنه طوبی نسبت به سریالهای دیگه ای که این چند وقت ساخته شده خیلی کار بهترین. حداقل قصه داره. ضمنا دیشب معلوم شد اصلا شخصیت مامور عشقی به طوبی نداره و اومده واسه ضربه زدن. بی انصاف نباشیم طوبی جزو معدود کارهای تلویزیون تو این دو سال بوده. البته تا اینجا
مدیر سایت: اتفاقا نویسنده این مطلب نه تنها سریال طوبی را خوب دیده بلکه آثار دیگری مانند سرزمین کهن خاتون و… را هم خوب دیده و البته که کیفیت این کار تفاوتی با کارهای این چند وقت ندارد و اغلب آثاری ضعیف و آبکی و شعاری هستند متاسفانه
قصدت فقط تخریب بود ، حتی چند قسمت صبر نکردی تا ببینی تکلیف شخصیت هایی مثل سیمین با بازی فریبا متخصص به کجا می رسه یا اون کلاه گیسی که نگرانش بودی، یکمتحمل می کردی می فهمیدی واقعا قرار بود کلاه گیسی باشه بر سر ثابتی ، عقده گشایی خفتون نکنه !
مدیر سایت: وای به حال کارگردانی که برای تحقیر ثابتی ابزاری جز کچل نشون دادن اون نداشته باشه
اون وقت شما از کجا مس دونی چقدر بودجه گرفته که ندونسته حرف می زنی وقضاوت میکنی؟
کاملا موافقم ،بازیگر نقش طوبی با رفتار ها و اخلاق هایی که نشون میده واقعا آزار دهنده است و باعث حرص مخاطب میشه
مدام قضیه مرگ پدرش رو تکرار میکنه با اینکه تمام داستان چندین بار براش توضیح داده شده
رفتار های گیج کننده فخرالدین که معلوم نیست عاشقه یا فقط میخواد عذاب وجدانش بخوابه
شخصیت های نامعلومی که تو مهمونی سیمین خاتون ظاهر شدن گیج کننده تر بود ،بدون اینکه بدونیم کی به کیه
فیلم مبهمیه
یه حرف حساب ودقیقتر شنیدم طوبی وخواهرهاش مثل اینکه دراین سریال هویت وشخصیت مستقلی ندارن تا سن کهنسالی هم مدام می شنویم که با قصد به ایجاد توجه وترحم وجلب جانبداری میگه آقام اینو میگفت آقام اینو میخواست آقام اینطوری آقام اونطوری،خیلی غیرعادی وغیرطبیعی وبا وجودیکه از ابتدای داستان مشخصه که عماد به اصرار وخواست خودش با فخرالدین همراه شده وبعد هم بنابه حماقت خودسری وخیره سری خودطوبی پدرش رو که ظاهرا مشکلش قابل حل بوده رو به بیمارستان میبره وقهرادرانظارواختیار ساواک قرارمیده دائما می بینیم که فخرالدین رو مقصر مرگ پدرش جلوه میده وبه رخش میکشه شخصیت فخرالدین هم مثل اینکه آلزایمر داره مداوم بخاطر مرگ پدرش ازش عذرخواهی می کنه واحساس عذاب وجدان داره که عامل بدبختی طوبی اون بوده همونطور که بدون فکر درشرایط خطرناک وقت وتحت تعقیب بودنشون دو طفل خردسال وهمسرشو اونهم بطریق غیرقانونی ومرز آبی درمسیر عراق به ایران به خطر بالا میکشونه ومنجر به فقدان یک بچه اش ودرمعرض مرگ قرارگرفتن خانواده اش میشه همونطور که با صدچندان کردن خطر برای خانواده اش خواهرشوهر بطور غیرقانونی درطی یک هوس احمقانه به عراق میاره همونطور که دوباره علیرغم مخالفت همه مجددا راهی ایران میشه تا اون حوادث تاسف باررو برای خانواده اش رقم بزنه آقایان وخانمها اگر داستانی رو بطور مثالی وبعنوان نمونه میخواهید بسازید حداقل داستان یک آدم نادان و لجباز رو نسازید!! یعنی اصلا داستانش اگرچه موضوع نسبتا جدیدی بود ولی درست ساخته وپرداخته نشده بودتا حداقل یک ارتباط منطقی بین حوادث داستان وجود داشته باشه!!!
اتفاقا فیلمه بشدت خوبیه..
منی که جذب هیچ فیلم ایرانی نمیشدم نشستم پای تلوزیون و این سریالو دنبال میکنم.
بهتر بود بجای اینکه فقط سریالو بکوبید یکم صبر میکردید داستان بره جلو تر
مدیر سایت: با جلو رفتن داستان فقط گافها و ضعفها بیشتر میشود
من قبول دارم سریال کمی تله تاتری هست اما سریال قشنگیه بعدم من نمی دونم اینکه گفتید سریال های اخیر هم آبکی بودندوشعاری یعنی درمورد سرزمین کهن این نظر را دادیدیا چیز دیگه، بعدم داستان هین سریال واقعیه نمی زد تو زمان حال روایت کنند هرچند اون قصه تا سال ۳۲ بود این تو دهه پنجاه آپا به هرحال هردو تو زمان پهلوی هستش کلا قصه اصلی را تغییرات کوچیکی دادند آوايا شریال زیاد جذاب نبود اما الان خوب شده دیگه با تین بودجه کم هم بیشتر از این توقع نداشته باشید از ۲۴ همت فقط ۲۲در صد فکر کنم به کار های نمایشی وپویا نمایی ومستندهای شاخص اختصاص داده شده که تازه با این بودجهوسال هزار وششصد هفت صد قسمت سریالهای استانی به علاوه سریالهای شبکه های ملی بسازند دیگه خودتونحساب کنید چقدر بودجه می مونه برای سریال یازی واقعا در صورتی که نمایش خانگی چهار پنجوبرابر این سریال صرف میشه دیگه همینه که محبور می شند تله تئاتری بسازند که بتونند با هزینه کم سریال نسلتاوقابل قبولی بسازند ولی خب معصومیت از دست رفته خم حالت تله تئاتری داشت اما پرمخاطب بود آقای سلطانیدهم کارگردان آثار ماندگاری مثل پس از باران وخانه ای در تاریکی وجوانی وستایش هستند ونویسنده هم نویسنده سریال پرمخاطب نجلا پس دیگه ایراد بی خود نگیرید. آلات آقای قاضی سیت کام وحالت تله تاتر اما خیلی پرمخاطب مخصوصا تو یوتویوپ.
بنده منکر ضعف فیلم نمیشم ..
ولی بنظر من سریالیه که میتونه برای مخاطب عوام جذاب باشه
یک درام خانوادگی. ژانری که خیلی وقته جاش در صدا و سیما خالی بود و یا اگر هم بوده کاملا آبدوغی با بازیگران و قصه های کسل کننده.
باید به فیلم فرصت داد، هر چند همین الانشم برای ما جذابه.
من نفهمیدم فخر الدین از پدر عراقی هست یا مادر فوت شدش؟
یک کار ضعیف به تمام معناست، اونایی که به این سریال میگن خوب معلومه اصلا نمیدونن خوب چیه -__-
به همه ی ضعف های سریال لهجه ی کاراکترها رو هم اضافه کنید که یه سیلی به فاجعه زده
ایا فخرالدین بچه داره یا زن داره
نه اون پسر بچه ها برای برادرشن که فوت شده
سودابه بیضایی هم خاله بچه هاست
بعدم هرچی باشه حداقل از سریال های امنیتی کا این روزاهم تعدادشون کمنیست بهتره.من خیلی وقته که دلم بکوقصه خانوادگی می خواست.
سلام
فیلم طوبی از بهترین فیلم های پخش شده در دهه اخیر بوده
باید اعتراف کرد ک بعد از سریال بوم و بانو چنین فیلم جذابی پخش نشده.
بوم وبانوراهم کارگردانش کارگردان هنین سریالهای البته اون یک کم کسل کننده بود ولی خیلی بدن نبود.
سریال خیلی قشنگیه
می خوای بزنیش کلک
والا من اصلا تلویزیون یه مدت بود نگاه نمیکردم اصلا خبرازسریالا نداشتم.ولی طوبی رو شانسی یه شب شبکه یک زدم نگاه کردم عاشق فیلمش شدم.همش منتظرم بقیش رو ببینم چی میشه.پس خواهشاً ما رو زده نکنید از فیلم دیدن بعداز مدتها
من از وقتی جذب سریال شدم که فهمیدم بر اساس رمان اربعین طوبی نوشته شده و اساس داستان مثل ستایش خیالی نیست، بازیگرا عالی هستن و بخش زیادی از نقد شما نابجاست و بنظرم باید جزئیات بیشتری نشون بدن تا باورپذیرتر باشه ولی همینجوریش هم مخاطب رو به دنبال خودش میکشونه
سلام به نظر من این فیلم قشنگیه و فیلم عاشقانه. به نظر من این توی فیلم های تاریخی صدا وسیما لااقل یکی از بهترینن فیلم هاست راست میگن قسمت های 22 فیلم داستان جذاب تر میشه فخرالدین رو ترور میکنن و یه گلوله به دست طوبی می زنن من فک می کنم دلیل اینکه طوبی اسیبی ندید فقط به خاطر اون حرز امام جواد علیه السلام است نه چیز دیگری فخالدین بازهم عاشق شد عشق اولش فروغ عشق دومش طوبی من از قسمت 19 حدس زدم که شاید فخرالدین از طوبی درخواست ازدواج کند که همین هم شد و چه خواستگاری غم انگیزی که همراه با تیر خوردن فخرالدین در برار محافظت از طوبی بور خداروشکر که فخرالدین بعد از ان تیر خوردن شدید سالم ماند
فکرکنم بادپستتو پاک کنی زود قضاوت کردی
یکی از بهترین سریال های صدا و سیماست واقعا جذابه ، میدونم بدجوری سوختید که صدا و سیما داره به دوران اوجش برمیگرده کاری نمیشه کرد