سه شنبه, تیر ۱۰, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی خبر

سفارش فیلمنامه غیر قابل ساخت توسط فارابی به نویسنده متعهد

۱۳۹۹-۰۹-۱۵
Reading Time: 2 mins read
0

سینما مثبت: بنیاد سینمایی فارابی این روزها درباره قراردادهایی اطلاع رسانی می­کند که با هدف تولید فیلمنامه میان این مجموعه دولتی و فیلمنامه نویسان منعقد شده است. نکته قابل تامل این است که در این فعالیت، سهم افراد و گروه های صاحب قدرت سینمای ایران نیز به نحو احسن ادا می شود؛ حتی به قیمت تولید فیلم نامه هایی که هیچ گاه قابلیت ساخت نخواهند داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، بنیاد سینمایی فارابی در برنامه اخیر خود اخیرا سفارش نگارش فیلم نامه ای به نام «نبرد تامکت» را به دو سینماگر منسوب به طیف سینماگران متعهد داده است؛ حمید بهمنی و داوود امیریان در حال نگارش این فیلم نامه هستند. بهمنی جزو فیلم سازان عضو هیات اسلامی هنرمندان مسلمان است که همواره مواضع انتقادی نسبت به دولت داشته است.  در این فیلم نامه، نویسندگان روایتگر نبرد هوایی هستند که در این نبرد یک خلبان دلیر ایرانی در شرایطی سخت، نمی‌گذارد هواپیمای مهاجم عراقی ها وارد آسمان ایران شود.

این فیلم نامه در حالی وارد بازنویسی نهایی شده که در سال های اخیر مستندهای جذابی با موضوع مستند «نبرد‌های تامکت» به کارگردانی محمد شکیبانیا ساخته شده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است. مستندی که روایتی از دلاورمردی خلبانان نیروی هوایی ارتش است و در چندین قسمت ساخته شده است. حالا فیلم سینمایی حمید بهمنی که در بهترین حالت می تواند یک اثر اکشن باشد، حتی در صورت تولید اثری تاریخ مصرف گذشته است که حداقل با بیست سال تاخیر ساخته شده و در سال های اخیر، ارتباط و مودت شکل گرفته میان مردم ایران و عراق بر سر برنامه هایی مانند: مبارزه با داعش،پیاده روی اربعین و… مسائل مربوط به گذشته را کمرنگ کرده و دیگر یک فیلم اکشن درباره جنگ مورد اقبال نخواهد گرفت مگر آنکه با بحث های امروز دو کشور ترکیب و فیلمی اجتماعی باشد که البته تجربه ثابت کرده فیلمسازانی از جنس حمید بهمنی علاقه ای به این نوع نگاه ندارند و وجه حماسی و اکشن جنگ برای آن ها در اولویت است.

اما نکته مهم تر درباره چنین فیلم نامه ای این است که آثار مرتبط با هواپیما سال هاست نه امکانی برای تولید دارند و نه سینماگران به سراغ ساخت چنین آثاری می روند. آخرین نمونه از این آثار سریال تلویزیونی شوق پرواز بود که در اوایل دهه نود به کارگردانی مرحوم یدالله صمدی ساخته شد و با وجود پرداختن به زندگی یک از قهرمان های ارتش، حضور جواد نوروز بیگی به عنوان تهیه کننده و مجید مجیدی در مقام مشاور کارگردان، صرفا توانست از فیلم های آرشیوی موجود در نیروی هوایی بهره بگیرد و در ترکیب این فیلم ها با آثار خارجی، به پخش برسد و به دلیل گرانی تجهیزات هوایی، اولویت مسائل نظامی بر فیلمسازی در ارتش،عدم وجود قطعات بسیاری از هواپیماها به خاطر تحریم ها و… سازندگان این سریال با مشکلات متعدد مواجه شدند.

البته تجربه اخیر فارابی در سفارش فیلم نامه های اقتباسی کاملا گویای آن است که فیلم نامه هایی مورد توجه قرار می گیرند ساخت آن ها مخاطبی به همراه ندارد. جزئیات این موضوع پیشتر در سینمامثبت مورد توجه قرار گرفته که جزئیات آن را می توانید با کلیک کردن در «اینجا» بخوانید.

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه های افرادی که نام آن ها در این خبر برده شده است.

برچسب ها: بنیاد سنیمایی فارابی،حمید بهمنی،داوود امیریان،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس،محمد شکیبانیا،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس
نوشته قبلی

رضا استادی: فیلم‌های پلیسی ایرانی فقط در کشور خودمان طرفدار دارد

نوشته‌ی بعدی

موصل، داعش منهای اسب و هواپیما

نوشته‌ی بعدی

موصل، داعش منهای اسب و هواپیما

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

پس از جنگ دوازده روزه صدا و سیما را کوچک و چابک کنید

۱۴۰۴-۰۴-۰۹

نکته‌های رسانه‌ای جنگ دوازده روزه اسرائیل با ایران

۱۴۰۴-۰۴-۰۸

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس