یکشنبه, خرداد ۱۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معرفی کتاب

چرا سوری ها مجله های ایرانی را در فرودگاه آتش زدند؟

۱۳۹۹-۰۴-۰۷
Reading Time: 2 mins read
0

سینما مثبت: در بخش های مختلف فرهنگی کشورمان،گروه ها و سازمان های مختلفی فعالیت دارند که مخاطب خود را بین المللی معرفی کرده و داعیه تولید برنامه و محتوا برای مردم خارج از کشور را دارند اما گاهی این اقدامات صرفا بهانه ای برای منفعت طلبی های شخصی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در کشورمان سال هاست رسانه هایی با عبارت خط مقدم مبارزه با استکبار،خط مقدم حمایت از مردم منطقه و… فعالیت می کنند اما کمتر پیش آمده که آمار و ارقام دقیقی درباره میزان اثر گذاری این رسانه ها منتشر شود. شاید شبکه پرس تی وی که در زمان حضور محمد سرافراز در معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما راه اندازی شد، از معدود فعالیت های موثر صورت گرفته در این عرصه باشد که در حد و اندازه شبکه ای بین المللی فعالیت می کند و در سایر موارد معمولا اثر بخشی چنین رسانه هایی چندان زیاد نیست.

روایت دلارهایی که خوراک سوسک ها شدند

کتاب سنگریزه هایی که شمارش نشدند با موضوع خاطرات یک نظامی عراقی پناهنده به ایران که به کوشش فاطیما فاطری منتشر شده، حاوی مطالب جالبی درباره گذشته های دور یکی از این مجلات است. مجله ای با نام الهدی که سرتیپ قیس صبیح الزیدی پس از پناهنده شدن به ایران، در مقطعی به عنوان تصویرگر با آن همکاری داشته است. البته این پناهنده عراقی اطلاعاتش را به گونه ای ارائه نداده که بتوان حدس زد این مجله در چه سالی منتشر می شده و سردبیر آن چه کسی بوده است اما اشاره های جالبی به شکل اداره این مجله دارد که هزینه های آن با دلار پرداخت می شده است. او در بخشی از کتاب می نویسد: «سردبیر با نام مستعار چهار نفر مطلب می نوشت که بیشترشان را از روی مجله های عربی و مجله های کشورهای دیگر که برای الهدی پست می کردند کپی می کرد.»

راوی سپس به شرح راه اندازی مجله ای به زبان انگلیسی می پردازد که قرار بود به رایگان در کشورهای اروپایی توزیع شود و در ادامه می گوید: «آن زمان از ما تصویرگرها می خواستند که تصویر چهره دخترها را در مجله با حجاب کامل بکشیم. این ایداه را می خواستند در مجله های انگلیسی هم اعمال کنیم. ححاب دختربچه در مجله کودک ضرورتی نداش.وقتی در اسلام می گوید تکلیف دختر در نه سالگی ست، کشیدن تصویر یک دختر سه چهارساله با حجاب کامل معنا نداشت.حتی توقع داشتند نوزاد دختر را هم با حجاب بکشیم…می گفتند قصه ها فقط از دین اسلام باشد نه از دین مسیحیت یا ادیان دیگر. اعتراض می کردم که در قرآن داستان هایی از عیسی،موسی و یوسف هم آمده چه اشکالی دارد قصه زندگی پیامبران دیگر را هم بنویسیم تا بدانند اگر آن ها معتقد به دین اسلام نیستند ما عیسی را به عنوان پیامبر قبول داریم و اینکه ریشه ادیان الهی یکی است که همان توحید است…برای همین تک بعدی بودن و تحجر بعضی از کشورهای عربی مثل سوریه که کشوری سنی نشین بود، مجله الهدی را پس می زدند و اجازه ورود آن را به کشورشان نمی دادند. یک بار ده هزار نسخه از آن را توی فرودگاه آتش زدند و سوزاندند.»

در ادامه نویسنده با شرح مراجعه خود به یکی از سازمان های مرتبط با این مجله می گوید: «روزی به سازمان تبلیغات اسلامی رفتم. آن زمان سازمان در میدان فلسطین تهران بود. یکی از کارمندان آنجا گفت بیا به انبار برویم تا مجله الهدی را ببینی. خانه ای صد و پنجاه متری را نشانم داد که پر از مجله های برگشتی بود. در یکی از اتاق ها را باز کرد. نزدیک به صدها هزار مجله الهدی خوراک سوسک هایی شده بود که بین آن ها می لولیدند. همه این اتفاق ها بازخورد سیاست های سردبیر بود که حاضر نبود آن را کنار بگذارد.»

سینما مثبت امیدوار است دستگاه های نظارتی، فعالیت این بخش های پُر هزینه که مدعی کار فرهنگی برای مخاطبان بین المللی هستند را با دقت بیشتری زیر نظر بگیرد؛بخصوص در شرایط امروز که افزایش قیمت دلار چنین فعالیت هایی را با مخاطره مواجه کرده است

برچسب ها: دلار،سوریه،مجله الهدی،سازمان تبلیغات،پرس تی وی،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس
نوشته قبلی

VODها در آغوش صدا و سیما به سرنوشت پیام رسان سروش دچار می شوند

نوشته‌ی بعدی

در دیگ شبکه نمایش خانگی سَرِِ سگ نمی جوشد

نوشته‌ی بعدی

در دیگ شبکه نمایش خانگی سَرِِ سگ نمی جوشد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

آقای سازمان سینمایی! برنامه راهبردی‌اتان محرمانه شد؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۷

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس