یکشنبه, خرداد ۱۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی تلویزیون

نگاه تازه تلویزیون به ابهام های روزگار خمینی

۱۳۹۹-۰۳-۲۰
Reading Time: 1 min read
0

سینما مثبت: هفته گذشته و همزمان با سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و سالروز قیام تاریخی پانزده خرداد، شبکه های تلویزیونی اقدام به پخش برنامه های مناسبتی مختلفی نمودند. روزگار خمینی از معدود برنامه هایی بود که با نگاهی تازه، به برخی از مهم ترین ابهام ها و مسائل مرتبط با این دوران پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در طول سال های گذشته ساخت برنامه مناسبتی برای ایام نیمه خرداد همواره با نگاهی نوستالژیک همراه بوده و اغلب برنامه سازان با بهره گیری از فیلم های آرشیوی و نیز مصاحبه هایی با نزدیکان امام خمینی، تلاش کرده اند تا تصویر خاطره انگیز آن دوران را برای مخاطبانی که امام راحل را درک کرده اند بازسازی کنند. فاصله سال های 1357 تا 1367 دوران مهمی در تاریخ ایران و دنیا محسوب می شود که پیشتر در قالب چند مستند تلویزیونی با محوریت شخصیت امام، به این مقطع پرداخته شده بود اما در مستند روزگار خمینی ساخته هادی نعمت اللهی با عمق و جامعیت بیشتری به این مسائل پرداخته شده و مشخصا نکات مهمی همچون: علت اعدام های سال 67، ماجراهای مربوط به مهدی هاشمی و آیت الله محمد منتظری، ماجراهای مربوط به خلق عرب و رخدادهای تبریز با دقت و جامعیت بیشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

سازندگان این مجموعه به جای مصاحبه با شخصیت های تاریخی آن دوران، علیرام نورایی، بازیگر سینما و تلویزیون را در مقابل دوربین قرار داده اند و او در مقام یک جوان، به بررسی کتاب ها و آثار موجود از آن دوران می پردازد و تلاش می کند تا با طرح سوال های خود و همنسلانش از آن دوران، تصویری امروزی از دوران حاکمیت امام خمینی ارائه دهد. البته این شکل از انتخاب راوی کمی کلیشه ای بوده و در برنامه های مختلفی مسبوق به سابقه است اما ورود برنامه به محتوای خاص و قابل تامل و همچنین بهره گیری وسیع از فیلم های آرشیوی کمتر دیده شده این ضعف را جبران می کند.

سینما مثبت امیدوار است با گذشت سه دهه از این مقطع تاریخی، آثار تحلیلی و جذابی از این دست بیش از پیش تولید شود. آثاری که قطعا باید با منطق و خواست نسل جدید همراه باشد. این نسل که در سال های پس از وفات امام خمینی متولد شده هم اکنون در دهه سی زندگی خود به سر می برد و سوال هایی جدی درباره آن دوران دارد.

اما نکته تاسف آور درباره این مستند این است که سازندگان آن قدر کار خود را ندانسته اند و عکس و تصویری از برنامه خود تهیه نکرده اند تا اگر رسانه ای قصد پرداختن به این برنامه را داشت بتواند از تصاویر باکیفیت برای معرفی این برنامه استفاده کند و به همین دلیل، جست و جوی نام این برنامه در فضای مجازی صرفا به تعدادی تصویر بی کیفیت منجر می شود و عملا چاره ای جز استفاده از این تصاویر برای نوشتن مطلب درباره این برنامه نیست!

برچسب ها: روزگار خمینی،هادی نعمت اللهی،علیرام نوایی،آیت الله منتظری،اعدام های سال 67،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس
نوشته قبلی

سانسور و ممیزی دغدغه درمیشیان؛ از خبرنگاری برای جام جم تا فیلمسازی

نوشته‌ی بعدی

سیزده ابهام درباره گزارش مالی خانه سینما

نوشته‌ی بعدی

سیزده ابهام درباره گزارش مالی خانه سینما

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

آقای سازمان سینمایی! برنامه راهبردی‌اتان محرمانه شد؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۷

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس