سینما مثبت: بنفشه افریقایی فيلمي نسبتا خوب در ژانر خودش است. سوژه اي با جسارت دارد. این فیلم داستان زني را روایت می کند که همسر سالخورده سابقش را از خانه سالمندان به خانه آورده و در كنار همسر فعلي خود از او مراقبت می کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در این فیلم كارگردان سر درگُم بازي در رنگ و فرم و قاب و باران و شمال مي شود.معتمد آريا بازیگر نقش اصلی زن كما في السابق خوب بازي مي كند. سعيد آقا خاني، بهترين بازي عمرش را مي كند و رضا بابك بي نقص است. اما كارگردان در همه اجزا رنگ بازي مي كند.البته فيلم سكانس هاي طلايي خوب هم دارد. در جايي شوهر فعلي پريشان است و پلان ريخته شدن بخش هایي از غذايش روي ميز،از جمله اين سكانس هاست. البته مي توان اين نكته را در نظر گرفت كه شايد شاعرانه كردن نوع پلان ها و صحنه پردازي ها به دليل رعايت كردن اين نکته مهم است كه زني در بين دو مرد، فعلا در سينماي ايران به راحتي نمي تواند مطرح شود و شايد اين نوع نگاه فرم گونه وملودرام، طراحي دقيقي از سوي كارگردان باشد. با اين حال باز فيلم سطح بالايي ندارد، اما در نهايت در نمي ماند و حرف مي زند و قصه را بدون جان كندن روايت مي كند.
درخونگاه فیلمی است که سازنده آن خود را به استاد كيميايي الصاق می کند؛ البته نه تنها با تايتل اول، بلكه با ديالگوهای مونولوگ وار این کار انجام می شود. دريغ از اينكه خود استاد كيميايي سالهاست فيلم بد مي سازد. در درخونگاه بازيگران فيلم خوبند.حيايي و بقيه خوبند اما نادر فلاح عاليست. فيلمي كه با داشتن اينهمه بازيگر و بازيهاي خوب، اندر خم نوعي روشنفكر نمايي مريض احوالي است كه نقطه عطفش دقيقا ته فيلم اتفاق مي افتد! حتي استنادها ولوكيشن هاي فيلم نيز با واقعيت متناقض است و پيام و داستان فيلم ضد خانواده.حيايي بچه درخونگاه هشت سال پيش رفته ژاپن و هر كاري كرده و تكه پاره هم شده و پول فرستاده تا برايش نگهدارند… فيلم به همه جا و همه اتفاقات كشور با نماد و نشانه و ديالوگهاي لانسه شده و بد،ليچار گفته و در نهايت به خود فيلم و مرام شخصيت اول هم ليچار گفته که در همان ده دقيقه پايانی رخ می دهد.