سینما مثبت: حمله تروریستی روز شنبه سی و یکم شهریور 1396 در اهواز که منجر به شهادت جمعی از هموطنان ما شد، بار دیگر باعث شد تا تمامی هموطنان ما از هر قوم و طایفه ای اقدام به محکوم کردن تروریست و حرکت های خشونت آمیز نمایند و این موضوع به محملی برای تشدید وحدت ملی تبدیل گردید. در این شرایط برخی بخش های خبری صدا و سیما فرصت مذکور را مغتنم شمرده و اقدام به تبلیغ های عجیب و غریب برای فیلمی کردند که در حال ساخت است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، محمد حسین مهدویان که این روزها در حال ساخت فیلم «رد خون» است، فیلم سازی مستعد و جوان است که در سال های اخیر فیلم های ساخته شده توسط وی به خوبی دیده شده است. بخشی از توفیق مهدویان در این زمینه به دلیل فرصت های اطلاع رسانی و تبلیغاتی بیشماری است که در اختیار وی قرار گرفته است. او در فیلم «ایستاده در غبار» توانایی خود را در بازسازی زندگی یک قهرمان گمنام به تصویر کشید اما پس از آن در ماجرای نیمروز صرفا چند اتفاق و رویداد را بازسازی کرد. دست اندرکاران سینما می دانند که برای بازسازی چنین اتفاق هایی یک فیلم بردار خوب، یک طراح صحنه مسلط و یک تدوین گر حرفه ای در کنار پشتیبانی مالی کافی است و چنین بازسازی هایی که در سینمای جهان درقالب فیلم های مستند صورت می گیرد، نمونه اصیلی از سینمایی که قاعدتا باید متکی به قهرمان، داستان پردازی، تخیل و… باشد نیست اما به لطف دستگاه های تبلیغاتی و پُر هیاهویی که در اختیار مهدویان و تهیه کننده وی قرار دارد، نه تنها این فیلم بر عرش می نشیند، بلکه اثر پُر تناقض «لاتاری» هم به فیلمی ملی ـ میهنی تبدیل می شود.
حالا حادثه تروریستی اهواز بهانه ای شد تا از همان ساعات اولیه رخ دادن این حمله وحشیانه، بخش های مختلف خبری و بخصوص یک بخش خاص پای «ماجرای نیمروز» را وسط بکشند و ضمن تبلیغ برای فیلم جدید و در حال ساخت مهدویان، تمجیدهای بیشمار خود را نصیب این فیلم ساز کنند و رپورتاژی طولانی برای فیلم جدید و در حال ساخت وی پخش کنند. فیلمی که پیش از این هم اخبار مربوط به آغاز تولید آن در بخش های مختلف خبری منعکس شده تقریبا هیچ یک از اخبار آن از دید خبرنگاران زحمتکش فرهنگی صدا و سیما پنهان نمانده است! این امتیاز در حالی در اختیار مهدویان قرار گرفته که دیگر فیلم سازان سینمای ایران از چنین امتیازی که اخبار تولید فیلم آن ها لحظه به لحظه در صدا و سیما پوشش داده شود محروم هستند و مشخصا فیلمی مانند «ماهورا» که این روزها بر پرده سینماها است و با موضوع آغاز جنگ تحمیلی ساخته شده، از چنین امتیازی محروم است.
آیا ماجرای نیمروز واقعه اهواز را پیش بینی کرده بود؟
رویکرد بخش های مختلف خبری و بزرگ نمایی فیلم ماجرای نیمروز به گونه ای است که گویی مهدویان در فیلم های قبلی خود واقعه اهواز را پیش بینی کرده و حالا این اتفاق رخ داده است حال آنکه چنین نیست و این فیلم ساز صرفا در ماجرای نیمروز یک واقعه تروریستی را بازسازی کرده که از ریشه و اساس، خواستگاه مرتکبان جنایتکار آن با تروریست های رقم زننده ماجرای سی و یکم شهریور سال 97 متفاوت است. البته در هر حادثه تروریستی، پس از انفجار افراد فرار می کنند و اگر کودک یا زن و سالمندی بر سر راهشان باشد، طبق اخلاق جوانمردانه ایرانی تلاش می کنند او را از مهلکه نجات دهند. در هر حادثه تروریستی معمولا دوربین ها از زاویه آسیب دیدگان ماجرا را روایت می کنند مگر آنکه خود تروریست ها اقدام به تصویر برداری کنند. در هر حادثه تروریستی تعدادی کودک کشته می شوند و ریخته شدن خون بر زمین هم بخش جدایی ناپذیر حوادث تلخ اینچنینی است. اینکه سازندگان رپورتاژهای خبری برای تبلیغ فیلمی خاص مرتب پلان های او را به صحنه های واقعه ای تروریستی پیوند زده و اقدام به تمجید از آن فیلم ساز کنند، امری عجیب و غیر حرفه ای است و چه بهتر که اگر قرار است به سهم سینما در پرداختن به چنین وقایعی اشاره شود، به جای بزرگنمایی یک فیلم ساز خاص به سراغ نمونه هایی مانند: دستنوشته ها ساخته مرحوم مهرزاد مینویی، تعقیب سایه ها ساخته علی شاه حاتمی، پنجاه روز التهاب ساخته کریم آتشی،نفوذی ساخته احمد کاوری و مهدی فیوضی و دیگر آثار سینمایی هم برویم تا این تصور ایجاد نشود که رسانه صدا و سیما در معرفی فیلم های سینمایی در انحصار چند تهیه کننده و کارگردان خاص است و فقط اخبار و رویدادهای آثار آن ها در بخش های پُر بیننده در این رسانه پوشش داده می شود.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه های سازندگان فیلم ماجرای نیمروز و همچنین صدا و سیما درباره این مطلب است.