سینما مثبت: در روزهای اخیر برخی نمایندگان مجلس نکاتی را درباره ساخت سریالهای تاریخی مطرح کردهاند که متاسفانه نشان از ناآشنایی آنها با روش «تولید» در تلویزیون دارد و به همین نیاز است تا مدیران سیما حتماً برای این دسته از نمایندگان دورههای آموزشی و تورهای کاربردی برگزار نمایند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، همزمان با بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، «احسان قاضی زاده هاشمی» نماینده و عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما اعلام کرد: «در صورت تأیید شورای نگهبان، بودجه سازمان صداوسیما برای ساخت سریالهای فاخر، هزار میلیارد تومان اضافه خواهد شد و با افزایش بودجه هزار میلیارد تومانی، صداوسیما میبایست در هر سال 5 سریال فاخر به روی آنتن بفرستد.»
در بخش دیگری از این مصاحبه قاضی زاده تاکید میکند: «مدیران صدا و سیما حق پرداخت حقوق، اضافه کار و مزایای کارمندان خود از این کمک فوقالعاده ندارد و این بودجه تنها باید صرف تولیدات رادیو تلویزیونی، انیمیشن، مستند و همچنین گسترش توسعه فنی برای پوشش صددرصدی در نقاط مختلف کشور شود.»
بخش دوم اظهارات این نماینده مجلس که به تفکیک بودجه تولید آثار از بودجه جاری صدا و سیما اشاره دارد، بسیار امیدوار کننده است و میتواند خیال دست اندرکاران تولید را آسوده کند که بودجهای که «به نام آنها» جذب صدا و سیما میشود به «کام» کارمندان نمیرود اما بخش نگران کننده اظهارات این نماینده اعلام این مطلب است که صداوسیما میبایست در هر سال 5 سریال فاخر به روی آنتن بفرستد! ساخت و تولید آثار فاخر پروسهای زمان بر است و عملاً گاه بین 5 تا 7 سال طول میکشد تا اثری به نتیجه برسد. حتی با فرض آماده بودن فیلم نامه، پیش تولید و تصویربرداری و آماده سازی یک اثر فاخر حداقل به سه سال زمان نیاز دارد.
گذشته از مسئله «تأمین بودجه» مشکل اصلی صدا و سیما درخصوص سریالهای فاخر مسئله «نوع نگاه» این رسانه به چنین آثاری است. از سال 1394 و با اقبال مخاطبان به سریال شهرزاد که با موضوع تاریخ معاصر ساخته شد و همچنین پیش از آن آثاری مانند قهوه تلخ، شاهگوش و…، سلیقه مخاطبان این آثار کاملاً دگرگون شده و دیگر به صرف تماشای چند لوکیشن قدیمی و بازیگرانی که نقش شخصیتهای تاریخی را ایفا میکنند نمیتوان مخاطب را پای تلویزیون نشاند. حتی خود تلویزیون هم با نمایش آثاری مانند «فرار از زندان» سلیقه مخاطبانش را تغییر داده و به همین دلیل باید برای این نوع آثار فکر جدی کرد و در حوزه محتوای فیلم نامههای تاریخی آماده نیز تاملی جدی نمود.
مسئله مهم دیگر درباره سریالهای تاریخی لزوم نظارت دقیق صدا و سیما بر روند تولید این آثار است. در حال حاضر ساخت این آثار به گونهای است که تهیه کننده «همه کاره» یک پروژه محسوب میشود و صدا و سیما نیز نمیتواند مطابق قراردادهایی که با تهیه کنندگان در برخی مواقع میبندد، به جز نظارت محتوایی بر روند تولید اثر نظارت داشته باشد. به همین دلیل گاهی پیش میآید که تهیه کنندهای با هدف سودجویی، برای مدتی طولانی دستمزد سازندگان سریال را نمیدهد و این مسئله سازندگان را وادار به تجمع در مقابل برخی ساختمانهای صدا و سیما میکند که نمونه آن اخیراً مشاهده شد.
بر همین اساس لازم است تا نمایندگان مجلس ابتدا ضمن آشنایی با روند ساخت این آثار شرایطی را فراهم آورند که نظارت دقیقی هم بر ساخت این آثار صورت بگیرد.