سینما مثبت: انتشار خبر واگذاری فروش بلیت فیلمهای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به یک بانک خصوصی شائبهها و سؤالهای فراوانی را برای رسانهها به وجود آورده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، نهادهای اقتصادی همچون بانکها و مؤسسات اقتصادی به عنوان امین و نماینده مردم مسوولیت دارند تا با جذب درآمدهای مردمی و سرمایه گذاری آن در بخشهای مختلف اقتصادی، بر داراییها و سود خود افزوده و برای مشتریان «ارزش افزوده» ایجاد کنند. حضور چنین موسسههایی در عرصههای فرهنگی اغلب با عنوان «مسوولیت اجتماعی» توجیه میشود. حضور در این زمینه نیز باعث افزایش اعتبار برند این موسسهها و جذب بیشتر مشتریان مردمی میشود.
در چند سال اخیر «بانک پاسارگاد» با ورود به عرصه فیلم سازی تجربههای متنوعی را ثبت کرده که صرفاً یکی از آنها با اصغر فرهادی به نتیجه مثبت رسیده و تعداد بالایی از آنها آثار کم کیفیت و بی اقبالی بودهاند. آثاری که مراحل مختلف تصویب تا ساخت آن نیز هیچ گاه به شکل واضح روشن نشده و گاه افرادی که در شورای فرهنگی این بانک مسوول تصویب این آثار بودهاند، خود در تولید آثار نیز حضور داشتهاند! این رویه برخلاف حضور موفق این بانک در عرصه کتاب و نشر است که به تولید آثاری همچون «شاهنامه طهماسبی» به عنوان اقدامی ارزشمند مورد تقدیر اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفته است.
حالا در چنین شرایطی ورود این نهاد اقتصادی به عرصهای که سالهاست متولی مشخصی دارد چه توجیهی میتواند داشته باشد؟ آیا سود «بلیت فروشی» در جشنواره فجر آن قدر زیاد است که این بانک وارد این عرصه شود؟ آیا بانک پاسارگاد در عرصههای اقتصادی دیگر همچون: پتروشیمی، نفت و گاز، انرژیهای خورشیدی و… امکان ظهور و بروز تواناییهایش را ندارد که حالا وارد عرصه محدود سینما شود؟ چرا این بانک سرمایه و انرژی خود را در بخش «سالن سازی» صرف نمیکند که نیاز اصلی سینمای ایران است و اتفاقاً میتواند با طراحی دقیق «پُر سود» هم شود؟
عرصهای که هم اکنون بانک پاسارگاد قصد ورود به آن را دارد، کسب و کار کوچکی است که سالها عدهای برای آن زحمت کشیدهاند و حالا اگر قرار باشد نهادی اقتصادی و قوی، به جای بازی در زمینهای بزرگ وارد این زمین محدود و آسیب پذیر شود و اینگونه کسب و کارهای کوچک را مورد تهدید قرار دهد، قطعاً «آسیب دیدن برند» این نهاد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. امید است مسوولان اصلی این نهاد اقتصادی با درک و تحلیل درست شرایط، به جای ورود به چنین عرصههایی، به سراغ فعالیت اصلی خود بروند و اینگونه به تهدیدی برای بخش خصوصی سینما تبدیل نشوند.