سینما مثبت: جشنواره فیلم فجر در طول دوران فعالیت خود همواره ماهیت «شب امتحان» سینمای ایران را حفظ کرده و به همین دلیل با رصد دقیق این رویداد میتوان نکات فراوانی را از دل سینمای ایران استخراج کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، چند روز پس از برگزاری هر امتحانی میتوان متوجه نقاط ضعف و قوت دانش آموزان یک کلاس شد. حالا در آستانه سی و پنجمین امتحان سینمای ایران، نکات فراوانی را میتوان از دل این رویداد استخراج کرد. یکی از اتفاقهای تلخ و ناگواری که در این دوره از جشنواره فجر نیز رخ داد، عدم راهیابی چند فیلم به بخش مسابقه و حضور آنها در بخش خارج از مسابقه است. البته ماهیت تلخ بودن این اتفاق به دلیل رفتار هیات انتخاب نیست و بر اساس تجارب قبلی میتوان با قاطعیت اعلام کرد حضور این فیلمها در بخش خارج از مسابقه به دلیل کیفیت ضعیف آنها است. متاسفانه در سینمای ایران نهادها و مجموعههای مختلفی حضور دارند که با هدف پرداختن به موضوعهای خاص و ارزشی شکل گرفتهاند اما به واسطه رفتار اشتباه در این عرصه و عملکرد غیر اصولی، آثار و ساختههای آنها عملاً به «ضد تبلیغ» تبدیل میشود. در اغلب مواقع این فیلمها به جای آنکه بر «پرده سینما» مخاطب پیدا کنند، صرفاً در هیاهو و جنجالهای رسانهای مورد توجه واقع میشوند. این فضاسازی هم اکنون نیز درخصوص برخی از این آثار دیده میشود و اخبار عجیب و غریبی درخصوص آنها در رسانهها درج میشود و از تاثیرهای بین المللی آنها سخن گفته میشود حال آنکه این آثار حتی در ظاهر برخی نکات را رعایت نکرده و مثلاً حتی اسم خوب و جذابی ندارند که بتواند مخاطب را در قدم اول به تماشای خود ترغیب نمایند. نکته دیگر درباره این آثار «دستمالی کردن سوژه های بکر» است که عملا راه را بر تولید آثار بهتر درباره این مسائل نیز می بندند و سوژه های خوب را می سوزانند. تولید چنین آثاری در سال های اخیر نیز معمولا در انحصار عده خاصی بوده و صرفا افراد معدودی بر سر این «خوان نعمت» نشسته اند.
در شب امتحان سینمای ایران بسیاری از این کاستیها و ضعفها خود را بروز خواهد داد و فرصت خوبی برای نقد عملکرد چنین مجموعههایی است.