آمار حدوداً 20 هزارنفری مخاطبان فیلمهای تبریزی و افخمی هم خبر از جماعتی میدهد که وفادارانه همه فیلمها را تماشا میکنند و احتمالاً دو هزار نفرشان یا قصد بازیگر شدن دارند یا هوس و رویای کارگردانی را در سرمی پرورانند که به تماشای این فیلمها میروند.
تحلیل آمار فروش نوروزی فیلمها
سینمای ایران فقط 20 هزار مخاطب پایکار دارد
سینما پلاس: سینمای ایران در ایام نوروز امسال باوجود بهرهگیری از تیزرهای تلویزیونی گسترده، کمپینهای تبلیغات شهری، فضاسازی رسانهای و… تنها موفق شد حدود 200 هزار مخاطب را به سالنهای سینما بکشاند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما پلاس، اکران نوروزی هرسال سنگ محک خوبی برای سنجش میزان علاقهمندی مخاطبان به فیلمهای سینمایی است. امسال در ایام نوروز طی ۲۲ روز ۵ فیلم نوروزی به نمایش درآمدند که بررسی آمار آنها نشان میدهد این فیلمها جمعاً حدود ۲۰۰ هزار نفر را در کل کشور به سینماها کشاندهاند. از این تعداد مخاطب ۱۸۰ هزار نفر ایران برگر را دیدهاند. ۱۳۰ هزار نفر رخ دیوانه را هم دیدهاند و ۱۱۸ هزار نفرشان استراحت مطلق را تماشا کردهاند. فیلمهای طعم شیرین خیال ساخته «کمال تبریزی» و روباه ساخته «بهروز افخمی» هم هرکدام ۲۵ و ۱۹ هزار بیننده داشتهاند.
دقت در این آمار نشان میدهد جمعیت عاشقان و علاقهمندان سینمای ایران حدود 200 هزار نفر است که با توجه به استقبال آنها از فیلم ایران برگر، این نکته مهم مشخص میشود که این مخاطبان نیز در درجه اول فیلمهای ساده و فاقد پیچیدگی را به فیلمهای متفکرانه ترجیح میدهند. آمار حدوداً 20 هزارنفری مخاطبان فیلمهای تبریزی و افخمی هم خبر از جماعتی میدهد که وفادارانه همه فیلمها را تماشا میکنند و احتمالاً دو هزار نفرشان یا قصد بازیگر شدن دارند یا هوس و رویای کارگردانی را در سرمی پرورانند که به تماشای این فیلمها میروند.
در چنین شرایطی وضعیت فروش در شهرستانها بسیار ناامیدکننده است. امسال شنیدهشده در برخی شهرستانها به دلیل به حدنصاب نرسیدن تعداد مخاطبان، سئانس تشکیل نشده است. یعنی برای این فیلمها حتی 5 تماشاگر هم حضور نداشته که سینما آغاز به کار کند.