«خانه سبز» محصول سال 1375 است. این مقطع همان زمانی است که محمدرضا جعفری جلوه بهعنوان مدیر شبکه دو سیما فعالیت داشت و علاوه بر خانه سبز آثار ارزشمندی همچون «همسران» توسط وی تولید شد
پخش مجدد سریال «خانه سبز» از تلویزیون این روزها قابلتأمل است
خانه «جعفری جلوه» بازهم سبز خواهد شد؟
سینما پلاس: چند ماه پس از انتصاب محمدرضا جعفری جلوه بهعنوان مدیر شبکه دو سیما، پخش سریالی که در زمان مدیریت وی در این شبکه ساختهشده، این سؤال را ایجاد میکند که آیا در دوران جدید مدیریتی بازهم امکان عرضه و ساخت چنین سریالهایی وجود خواهد داشت یا آثاری ازایندست صرفاً خاطرهای شیرین خواهند بود؟
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما پلاس، باگذشت حدود 20 سال از تولید و عرضه سریال خانه سبز، پخش مجدد آن در زمانهای که گزینههای مختلفی همچون شبکههای فارسی در اختیار مخاطب ایرانی است؛ همچنان جذاب و تماشایی است. حتی اگر از وجه نوستالژیک سریال همچشم پوشی کنیم، برای نسل امروز نیز این اثر تلویزیونی دیدنی است. این سریال را میتوان ازجمله آثاری دانست که تولید مجدد آن آرزوی هر مدیر تلویزیونی است. وجه سرگرمی در سریال غالب و پررنگ است و پیامهای اجتماعی خوبی هم به مخاطب داده میشود. اینکه در خانوادهای زن و شوهر وکیل باشند و گاه در پروندهها در دو طرف ماجرا باشند، اینکه یک خانواده باهم در آپارتمان زندگی خوبی داشته باشند، حضور زن مطلقه در داستان، توجه به وضعیت بچههای طلاق، ازدواج جوانان در سن پایین و قناعت کردن آنها به یک اتاق، همه از نکات ارزشمند سریال است که البته به هنرمندی تمامپرداخت داستانی شده است. مثلاً به قسمتی که در آن شخصیت «علی کوچولو» در مقابل قاضی حاضر میشود دقت کنید که چگونه با چند سؤال، هم مادر و هم قاضی را به چالش میکشد. او در این قسمت از مادرش میپرسد: «من مال کی ام؟»
مادر پاسخ میدهد: «نمی دونم. باید دادگاه بگه.»
کودک میپرسد: «چطور دادگاه می دونه اما شما نمی دونید من مال کی ام؟ خیلی بده آدم ندونه مال کیه!»
یا وقتی علی از دایی درباره طلاق میپرسد و مادرش میگوید یعنی جدایی، علی میپرسد: «اگی من از مادرم جدا بشم یعنی طلاق گرفتم؟»
موفقیت تکرار شدنی است؟
«خانه سبز» محصول سال 1375 است. این مقطع همان زمانی است که محمدرضا جعفری جلوه بهعنوان مدیر شبکه دو سیما فعالیت داشت و علاوه بر خانه سبز آثار ارزشمندی همچون «همسران» توسط وی تولید شد. وی در مدیریت شبکه یک سیما نیز کارنامه قابل تا ملی دارد و تولید سریالهایی همچون: «شب دهم»، «خوشرکاب» و «مدار صفر درجه» برخی از آثار برجسته وی محسوب میشود. تکرار چنین سریالی در روزهای پایانی سال، گذشته از «پُر کردن آنتن» میتواند معنایی استعاری هم داشته و به معنای به رُخ کشیدن دستاوردهای پیشین این مدیر تلویزیونی باشد. حال سؤال این است که آیا در دوران مدیریت جدید جلوه بازهم میتوانیم شاهد تکرار چنین آثار موفق و پُرمحتوایی باشیم یا اینکه دوره تولید چنین آثاری در تلویزیون به سر آمده و این رسانه میدان رقابت در بحث «سرگرمی» را یکسره به حریف باخته است؟
مطالب مرتبط: