سینما مثبت: پس از اعلام اخباری درخصوص توقف ساخت فیلم سینمایی چشمهایش به کارگردانی بهمن فرمان آرا و اعلام ارقام عجیب و غریب برای تولید این پروژه،حالا ابهامهایی جدی درخصوص نحوه واگذاری پروژههای بنیاد سینمایی به سینماگران مطرح شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری_تحلیلی سینمامثبت،طبق اخبار منتشر شده (اینجا)، بهمن فرمان آرا قرار بوده با رقمی حدود چهل و پنج میلیارد تومان پروژهای سینمایی را برای فارابی به نتیجه برساند. البته قرار بوده بانک گردشگری نیز در این پروژه مشارکت داشته باشد.اینکه چنین پروژههای گران قیمتی چگونه و تحت چه شرایطی برآورد شده و به مرحله تولید میرسند؟ سوالی جدی برای اهالی سینمای ایران است.
حالا حامد جعفری مدیرعامل فارابی در تازهترین صحبتهای خود با تأکید بر استفاده از مشاوران تخصصی نظیر مدیران تولید در برآورد هزینههای ساخت یک اثر سینمایی، درباره فرآیند انتخاب آثاری که در فارابی مورد حمایت قرار میگیرند نیز به بهره گیری از روش پیچینگ اشاره کرده و گفته است: در گذشته تصمیمگیریها گاهی با مدیرعامل و گاهی با شوراها بود، اما در دوره جدید همانطور که در نهادهای جهانی مشابه بنیاد سینمایی فارابی مرسوم است، برای این مهم شیوه «پیچینگ» مورد استفاده قرار میگیرد. در این مدل، طرحها و فیلمنامهها پس از ارزیابی کارشناسی اولیه، در کارگروهی تخصصی بررسی و غربال شده و در نهایت طرحهایی که از دو مرحله ابتدایی با موفقیت عبور میکنند به مرحله «پیچینگ» میروند.
او درباره «پیچینگ» که ارائه شفاهی و مکتوب طرح تعریف میشود، گفت: «پیچینگ» مسیریست که در آن بررسی آثار به صورت شفاف انجام میشود. ما امروز در بنیاد سینمایی فارابی به این سمت حرکت کردهایم تا هم شفافیت افزایش یابد و هم ریسک سرمایهگذاری تا حد ممکن کاهش پیدا کند.
هرچند این اظهارات امیدوار کننده به نظر میرسد اما متاسفانه در مجموعهای غیرشفاف مانند بنیاد سینمایی فارابی؛ موفقیت اجرای چنین طرحی با تردید مواجه است.این مجموعه به سادگی پاسخ سوالهای خبرنگاران را نمیدهد و حتی در مواردی که از نظر قانونی ملزم به پاسخگویی است؛ به صورتی مبهم و کلی درباره پروژههایش توضیح داده و اعلام اعداد و ارقام را به آینده موکول میکند.
اگر قرار است از روشهای صحیح و اصولی در دنیا الگوبرداری کنیم، باید این کار را شفافیت توام باشد تا مشخص شود به هر پروژه چه مبلغی اختصاص داده میشود. اگر پروژهای آنقدر شکننده و ضعیف است که انتشار اعداد و ارقام اختصاص یافته به آن باعث آسیب خوردن آن میشود؛ پس همان بهتر که فارابی از خیر ساخت آن بگذرد.
نکته دیگر درخصوص پروژههای فارابی این است که باید مشخص شود هر پروژه با تصمیم چه شخصی به مرحله تولید رسیده است؟مثلا همین پروژه چشمهایش آیا ساخت آن در شورایی به تصویب رسیده یا دستور مدیریتی از بالا بوده است؟اگر ابهامهای پیرامون این پروژه رفع شود آن وقت میتوان به برگزاری جلساتی از جنس پیچینگ امیدوار بود والا این جلسات تبدیل به ابزاری برای از میدان بردن برخی فیلمسازان میشود تا در پس پرده پروژهها کما فی السابق میان افراد محدود و مشخصی تقسیم گردد.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.