هرچند که مشکلات مالی و عدم حمایت اقتصادی کافی، رسانه ملی را به این ورطه انداخته است. اما برای حل این معضل باید راهکارهای خلاقانهتر و هنرمندانهتری را جست.
راه حل متهورانه یک روزنامه برای پیشرفت صداوسیما
دعوت «کیهان» از سرافراز برای تقابل با سرمایه داری
سینما پلاس: روزنامه کیهان با انتشار مطلبی به رییس جدید سازمان صدا و سیما توصیه کرد هرگونه آنتن فروشی را ممنوع اعلام کند، پخش تبلیغات تجاری را نیز به حداقل ممکن برساند و با هر نوع تقلید و کپی کاری از روی شبکههای خارجی برخورد سختگیرانه نماید.
به گزارش وب سایت خبری ـ تحلیلی سینما پلاس، این روزنامه امروز در مطلبی با عنوان «رسانه ملی؛ عبور از شوالیهها» که به قلم آرش فهیم نوشته شده، با تاکید بر این مطلب که «تغییر مدیر صداوسیما اهمیتی درحد تغییر رئیس جمهور دارد»، چند توصیه را برای رییس جدید صدا و سیما مطرح کرد و نوشت: «کم ترین اصل برای موفقیت یک رسانه، «یکدستسازی گفتمانی» است…گاهی در برنامههای سیما دیده میشود که برنامهای با پیام صرفه جویی و پرهیز از مصرف گرایی پخش میشود، اما بلافاصله پس از آن برنامه دیگری روی آنتن میرود که پیامی معکوس دارد. یا یک شبکه، در حال پخش مستندی در نقد شبه روشنفکری است، اما همان موقع و در شبکه دیگری، برنامهای مشغول تبلیغ و ترویج انگارههای شبه روشنفکرانه است!»
در بخش دیگری از این مطلب ضمن تاکید بر ساخت و نمایش «سریالهای استراتژیک»، از «تقابل با سرمایه داری و جاذبههای لیبرالیستی» به عنوان محور و هدف اصلی یک رسانه انقلابی نام برده شده و آمده است: ««آنتن فروشی» یک عیب بزرگ برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود. پخش پرحجم تبلیغات تجاری، به کار رفتن تمهیدات لیبرالیستی (نظیر استفاده ابزاری از زن) در پیامهای بازرگانی، قرار گرفتن ساعتهای پربیننده تلویزیون در اختیار شرکتهای تجاری و مواردی از این دست در شأن رسانهای که قرار بوده و هست تا یک دانشگاه عمومی باشد نیست. هرچند که مشکلات مالی و عدم حمایت اقتصادی کافی، رسانه ملی را به این ورطه انداخته است. اما برای حل این معضل باید راهکارهای خلاقانهتر و هنرمندانهتری را جست… صداوسیما باید هم در فرم مدیریتی و هم در ساختار و محتوای برنامههای خود، به تقابل با سرمایه داری و بازار آزاد برخیزد. مشکل بزرگ این است که لیبرالیسم در ذات خود دارای جذابیتی کاذب است و سادهترین راه برای جذب مخاطب، اتکا به این نوع جاذبه آفرینی است. با وجود سهولت اما جذابیت کاذب و به کار بردن شاخصهای لیبرالیستی در رسانهها، موجب دفع خلاقیت و دفن هویت و ارزشهای بومی و ملی و دینی میشود. تقلید از رسانههای غربی، بازخورد بیرونی و ظاهری گرایش به لیبرالیسم و سرمایه داری است».