سینما مثبت: انتشار گزارش نصفه و نیمه شفاف سازی بنیاد سینمایی فارابی در روزهای گذشته با واکنش حداقلی مواجه شده و بسیاری از رسانهها یا به گزارش مذکور نپرداختهاند و یا به سادگی از کنار آن عبور کردهاند. موضوعی که تامل در آن میتواند نکات عبرت آموز فراوانی داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت، سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مرجعی اینترنتی است که به واسطه عضویت سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی در آن، این امکان را در اختیار خبرنگاران سینمایی قرار میدهد تا درخصوص فعالیتهای این نهادها درخواست شفاف سازی نمایند.سازمان سینمایی و فارابی نیز موظف به انتشار اطلاعات درخواستی در این سامانه هستند. خبرنگار سینما مثبت طی ماههای گذشته با ثبت درخواستهای مختلف در این سامانه زمینهای را فراهم آورد تا مسوولان بنیاد سینمایی فارابی نسبت به یکی از پروژههای پُرهزینه و ناکام خود -یعنی فیلم پالایشگاه- اقدام به پاسخگویی کنند؛ پاسخهایی که البته بسیار کلی و مبهم بود اما تداوم پیگیری سینما مثبت سبب شد تا در نهایت این بنیاد به انتشار هزینههای پرداختی برای چند فیلم پُرهزینه خود اقدام کند.
اما گزارش منتشر شده فارابی صرفا در در چند رسانه مانند: سینماپرس،خبرگزاری دانشجو،پایگاه خبری مستقل سینماروزان،افق امروز،همشهری و روزنامه فرهیختگان و کانال ملانصرالدین(رضا اورنگ) با واکنش تحلیلی مواجه شد و سای رسانهها یا به این خبر نپرداختند و یا صرفا متن ارسالی از سوی روابط عمومی فارابی را منعکس کردند.این اتفاق در شرایطی رخ داد که بیش از هزار خبرنگار سینمایی در فضای رسانهای کشور فعالیت میکنند و هر سال برای دریافت کارت جشنواره ثبت نام مینمایند. از طرفی این روزها در فضای سینمای ایران خبر و اتفاق مهمی نیز در جریان نبود که بتوان گفت مشغول بودن رسانهها به آن اخبار مهم مانع از توجه به این مطلب مهم شده است.
چرا رسانهها به پیگیری شفاف سازی علاقه ندارند؟
این مساله معضلی مهم در فضای رسانههای سینمایی را نمایان میکند؛ معضلی که ریشه در نحوه ارتباط بخشهای مختلف سینمای دولتی با رسانهها دارد که آنها را از پیگیری سوژههای حساس منصرف میکند چرا که اگر خبرنگاری بخواهد به چنین نکات مهمی بپردازد،به مروز از فهرست نشستهای خبری و ستادهای خبری و جلسات مشورتی منتهی به کارت هدیه خط میخورد و با توجه به وضعیت مالی نامساعد اغلب رسانهها، این مساله خطری برای خبرنگاران محسوب میشود و بنابراین ترجیح میدهند یا چنین اخباری را مورد توجه قرار ندهند و یا صرفا اخبار ارسالی آن دستگاه مسوول را منعکس نمایند.
بخش دیگری از عدم تمایل برخی رسانهها به پیگیری و مطالبه شفاف سازی، کمپینهای رسانهای است که با حضور ثابت و همیشگی برخی از نمایندگان رسانهها همواره در جریان است و پیگیری شفاف سازی منتهی به انتشار فهرستهایی خواهد شد که در آن اسامی خبرنگارانی وجود دارد که به واسطه ارتباط با این نوع نهادها دچار «تضاد منافع» هستند! این مساله نشان میدهد که بدون وجود رسانههای مستقل امکان هر نوع اصلاحی در ساختار سینمایی کشور کاملا دور از ذهن است.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.
مطالب مرتبط: فارابی به دنبال تصاحب پستهای مدیریتی وزارت ارشاد؟!