دوشنبه, اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی جشنواره چهل و دوم فیلم فجر

رپورتاژ ویژه فیلم فجر برای مدیر ارگان پُرکار جشنواره

۱۴۰۲-۱۰-۳۰
Reading Time: 2 mins read
0

سینما مثبت: حجم بالای آثار ارگانی حاضر در این دوره از جشنواره فیلم فجر نگرانی‌های فراوانی را در میان دیگر شرکت کنندگان جشنواره فیلم فجر ایجاد کرده و متاسفانه دبیرخانه جشنواره نیز با برخی رفتارها و اقدام‌های ناسنجیده به این نگرانی دامن می‌زند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت،در میان فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر دوازده اثر متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است؛آثاری که بعضا طی همکاری با ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر تولید شده‌اند و اصطلاحا «چند ارگانی» نامیده می‌شوند.پس از انتشار خبر حضور این آثار در بخش مسابقه فیلم فجر،بنیاد سینمایی فارابی اقدام به خبرسازی‌های متعدد نمود تا مثلا اثبات کند که این فیلم‌ها نه دولتی و ارگانی بلکه حاصل همکاری با بخش خصوصی است که سینما مثبت در مطلبی به این موضوع پرداخت (اینجا). اما نه تنها فارابی پاسخ شفاف و روشنی به ابهام‌ها نداد بلکه با تداوم خبررسانی و خبرسازی‌های عجیب و غریب خود به این ابهام‌ها افزود؛ مثلا در مطلبی از آثار این مجموعه با عنوان تولیدات بخش خصوصی نامبرده شد و حتی برخی آثار تولید شده در فارابی «اقتباسی» نامیده شد اما در متن خبر اشاره‌ای به منابع اقتباس نشده بود و اقتباس مترادف با حوادث روز معنی شده بود!

نکته قابل تامل دیگر اینکه مجید زین العابدین مدیر بنیاد فارابی اقدام به بازدید از ستاد خبری جشنواره نمود و خبر این بازدید به همراه آلبومی تصویری شامل ۱۹ تصویر (اینجا) در سایت جشنواره منعکس شد. این نحوه حضور و انعکاس خبری از آن جهت شائبه برانگیز است که زین العابدین مدیر مجموعه‌ای است که ۱۲ فیلم در جشنواره دارد و رپورتاژ سایت جشنواره برای او این حس را در فیلمسازان بخش خصوصی ایجاد می‌کند که وی با این رفت و آمد به جشنواره و صمیمت با برگزار کنندگان می‌تواند بر روند برگزاری جشنواره موثر باشد چرا که در همکاری تنگاتنگ با جشنواره است.

از آنجا که زین العابدین جزو مدیران خوشنام تلویزیون بوده بهتر است خود مانع از رواج این رفتارهای شائبه برانگیز شود.ضمن آنکه در تصاویر منتشر شده چیزی مشاهده نمی‌شود که نیاز به این حجم از عکس را توجیه نماید و یک عکس و خبر نیز از این دیدار می‌توانست کافی باشد.

آسیب‌های فراوانی آثار فارابی در جشنواره

حتی این حجم از آثار فارابی در بخش مسابقه می‌تواند هیات داوران را نیز تحت تاثیر قرار دهد زیرا آن‌ها با نشان دادن حُسن نیت خود به فارابی و دادن جوایز فراوان و یا کاندیداتوری آثار فارابی در این رویداد می‌توانند از مواهب این مساله در ماههای پس از برگزاری بهره‌مند شوند و حداقل طرح‌ها و فیلم‌نامه‌هایشان را با تشریفات کمتری در فارابی راهی شوراهای تصمیم گیرنده کنند. به همین دلیل لازم است تا جشنواره ضمن اصلاح این رویه اشتباه و شائبه برانگیز در خبررسانی، آثار ارگانی را که اغلب با بودجه‌های کلان و بدون محدودیت‌های مرسوم در بخش خصوصی تولید شده‌اند در بخشی ویژه مورد بررسی قرار دهد و بخش مسابقه را در اختیار فیلم‌های مستقل قرار دهد.یا حداقل در رشته‌هایی مانند بهترین فیلم و بهترین کارگردانی دو جایزه بدهد؛ یکی به آثار ارگانی و دیگری به آثار غیرارگانی!

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی است که نام آن‌ها در این مطلب آمده  است.

برچسب ها: بنیاد سینمایی فارابیسایت جشنواره فیلم فجرمجید زین العابدین
نوشته قبلی

آقای خزاعی! این جدول اکران افتخار دارد؟

نوشته‌ی بعدی

جهاد غیرشفاف سازمان سینمایی

نوشته‌ی بعدی

جهاد غیرشفاف سازمان سینمایی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

مدیران مومن و انقلابی تلویزیون هم عاشق بوروکراسی سنگین هستند؟

۱۴۰۴-۰۲-۲۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس