سینما مثبت: در آستانه برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بنیاد سینمایی فارابی از حضور دوازده فیلم از تولیداتش در این رویداد خبر داده و این تولیدات را محصول همکاری با بخش خصوصی اعلام کرده است؛ موضوعی که درخصوص آن ابهامهای فراوانی وجود دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت،بنیاد سینمایی فارابی در سینمای ایران مسوولیت حمایت از پروژههای سینمایی را به عهده دارد؛ اما ظاهرا فارابی این ماموریت را به کل فراموش کرده و ترجیح داده تا به جای نقش هدایتی و حمایتی، یک تنه به بزرگترین تولید کننده آثار سینمایی تبدیل شود که این مساله قطعا بر مناسبات کلی سینمای ایران تاثیر منفی خواهد داشت.رویه فارابی در این حمایت و تولید به شدت غیرشفاف بوده و مشخص نیست بر چه اساسی و با کدام معیارها این آثار برای حمایت انتخاب شدهاند و چه میزان حمایت به این آثار تعلق گرفته و چه بازگشت سرمایهای در انتظار این آثار است؟!
ابهام دیگر این آثار وجود عبارت «بخش خصوصی» در مقابل برخی از این آثار است و جالب است که در اطلاع رسانی فارابی هیچ اشارهای به ماهیت «بخش خصوصی» نشده است! این اتفاق در حالی رخ میدهد که اصل و اساس فعالیت بخش خصوصی بر «شفافیت» استوار است و حداقل این بخش نسبت به ساختارهای دولتی همیشه ملزم به رعایت شفافیت و سود و زیان خود است. حالا سوال و ابهام این است که بخش خصوصی در تولید فیلمهایی مانند: بهشت تبهکاران،دست ناپیدا،شور عاشقی،شهسوار،صبح اعدام و میرو چه سود و منافعی داشته است؟آیا منظور از بخش خصوصی سازندگان این آثار هستند که مثلا بخشی از دستمزد خود را در فیلم شریک شدهاند یا اینکه واقعا شرکت یا مجموعهای غیرحاکمیتی برای تولید این آثار آورده مالی داشته است؟اگر این آورده مالی واقعی و حقیقی است چرا میزان و مقدار آن به صورت شفاف اعلام نمیشود؟
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.
دیدگاهها 1