جمعه, خرداد ۱۶, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی تلویزیون

نمایش روابط طبیعی زن و مرد در سلمان فارسی؟!

۱۴۰۲-۰۱-۰۴
Reading Time: 4 mins read
0

سینمامثبت: سال ۱۴۰۱ در حالی به پایان رسید که تداوم مشکلات اقتصادی در کشور و تورم ناشی از آزادسازی قیمت‌ها در اردیبهشت‌ماه، محدودیت‌های فراوانی را برای ساخت آثار پُرهزینه برای تلویزیون ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینمامثبت، تنها سریال تاریخی که در سال ۱۴۰۱ ساخت آن ادامه داشت سریال سلمان فارسی به کارگردانی داوود میرباقری بود و عملا با وجود ادامه ساخت و ساز آکساسوارهای سریال موسی در کارخانه قرقره زیبای جاده مخصوص، امیدهای حاتمی‌کیا برای آغاز فیلم‌برداری این سریال به نتیجه‌ای نرسید.

در دوران مدیریت علی لاریجانی و عزت الله ضرغامی ساخت سریال‌های تاریخی همیشه بستری برای حضور مکرر مدیران صدا و سیما در پشت صحنه این آثار و ثبت و ضبط تصاویر یادگاری متعدد بود اما حالا سال‌هاست که زورآزمایی تلویزیون در این حوزه تنها محدود به یک سریال تلویزیونی شده است. علت این مساله هم این است که سازندگان این آثار و مسوولان سیما دانش فنی خود را به روز رسانی نکرده‌اند و همچنان بر اساس الگوهای سینمای کلاسیک دهه ۶۰ میلادی در حال ساخت این آثار هستند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در کشورهای همسایه نظیر ترکیه و قطر، آثار تاریخی در مدت زمانی کوتاه ساخته و علاوه بر تاثیرهای فرهنگی- اجتماعی مورد نظر سازندگان و سفارش دهندگان، به عنوان محصولاتی ارز آور به کشورهای دیگر نیز صادر می‌گردد.

در چنین شرایطی طی آخرین دیدار پیمان جبلی از پشت صحنه سریال سلمان فارسی که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ انجام شد، کارگردان سلمان خطاب به جبلی اعلام کرد خودش از همه مشتاق تر است تا سریال را روی آنتن ببیند و ابراز امیدواری کرد در صورت تداوم حمایت‌ها،‌ان شاءالله سریال «سلمان فارسی» در ۶۰ قسمت و از سال ۱۴۰۵ پخش شود.

دو قید «در صورت تداوم حمایت‌ها» و «انشاالله» به معنای آن است که در خوشبینانه ترین حالت سریال سلمان فارسی زودتر از سال ۱۴۰۷ به پخش نخواهد رسید زیرا در زمان ساخت سریال مختارنامه که از سال ۸۳ آغاز و فیلم برداری آن تا سال ۸۸ طول کشید،تاریخ‌های مختلفی از جمله سال ۸۵، سال ۸۶، سال ۸۷ و… به عنوان زمان آغاز پخش عنوان می‌شد که در نهایت سریال مختار در سال ۸۹ با فشار و إصرار ضرغامی به پخش رسید که این مساله با توجه به ابعاد گسترده سریال سلمان فارسی دور از انتظار نیست که سریال با تاخیری چند ساله نسبت به زمان اعلامی پخش شود. حال سوال این است که آیا شرایط فرهنگی – اجتماعی سال ۱۴۰۵ با شرایط امروز قابل مقایسه است و چنین سریالی می‌تواند در آن مقطع نیز مخاطب داشته باشد؟

البته شنیده می‌شود مسوولان تلویزیون امتیازهای ویژه‌ای را برای سریال سلمان فارسی تدارک دیده و با توجه به حضور بازیگران خارجی در مقابل دوربین این سریال امکانی را فراهم کرده‌اند تا در بخش‌هایی از سریال روابط طبیعی و آزادانه‌تری میان شخصیت‌های داستانی از نظر حجاب و تماس‌های زن و مرد فراهم شود تا این بخش‌ها قابل باور‌تر باشد. شاید هم علت اعلام تاریخ‌های طولانی برای پخش سریال این مساله باشد که با گذشت زمان، شرایط اجتماعی برای نمایش این بخش از سریال مهیا شود.نکته قابل تامل اینکه تاکنون تصاویری از بازیگران زن خارجی این سریال نظیر خریستینا سوتیریو بازیگر یونانی منتشر نشده است.

در طول سال‌های گذشته همواره مساله حجاب دغدغه‌ای اساسی برای سازندگان سریال‌ها بوده است. در سال گذشته برخی سریال‌های امنیتی موفق شدند تا با به کارگیری بازیگران خارجی، تصاویری بدون حجاب از بازیگران زن به نمایش گذاشته و مشکل باورپذیری این بخش‌ها را حل کنند.حالا به نظر می‌رسد این الگو با اندکی توسعه! در سریال سلمان فارسی پیاده شده است.

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی است که نام آن‌ها در این مطلب آمده  است.

مطالب مرتبط:

کشتی سواری میلیاردی سلمان فارسی در اوج فناوری های ساخت فیلم
برچسب ها: سلمان فارسی
نوشته قبلی

آقای رئیس‌؛ از غوغای سینمای ایران فارغ

نوشته‌ی بعدی

غریب، فیلمی زد و خوردی

نوشته‌ی بعدی

غریب، فیلمی زد و خوردی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

زندگی برادران خیامی مستند شد

۱۴۰۴-۰۳-۰۷

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس