سینما مثبت: یک ماه پس از انتشار تحلیلی درخصوص پشت صحنه حاشیه سازی برای چهلمین جشنواره فیلم فجر، انتشار مصاحبه دبیر این رویداد با خبرگزاری تسنیم حکایت از آن دارد که متاسفانه تحلیلهای بدبینانه صورت گرفته درباره علت این حملهها واقعیت داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینما مثبت، در تاریخ چهارم اسفند سال گذشته در مطلبی با نام «کُت تن کیه؟» ضمن اشاره به حواشی پیش آمده درخصوص اظهار نظرهای یک فیلمنامه نویس در جشنواره فیلم فجر نوشتیم: « سینمای ایران در سالهای اخیر به عرصهای برای نزاع و کشمکش میان اهالی قدرت تبدیل شده و در چنین شرایطی در کنار فیلمهای ارزان قیمتی که در این حوزه ساخته میشود، فیلمهای پُرهزینهای نیز ازسوی کانونهای نزدیک به قدرت تولید میگردد که البته برای ایجاد توجیه چرخه اقتصادی این آثار، سازندگان آنها نیازمند شو «فیلم فجر» و کسب جوایز متعدد در آن هستند. وقتی جشنواره با برخی از این کانونهای قدرت اقدام به مقابله کرده و مانع از حضور آنها در جشنواره میشود؛ ایجاد چنین بحرانهایی برای این رویداد کار چندان سختی نیست.» متن کامل این مطلب را میتوانید با کلیک کردن در «اینجا» بخوانید. حالا مسعود نقاش زاده در گفت و گوی خود با خبرگزاری تسنیم نکاتی را مطرح کرده که این روایت را تقویت کرده و نشان از برنامه ریزیهای مشکوک برای ضربه زدن به این رویداد دارد.
مخالفت انقلابیها با جشنواره غیرعادی بود
نقاش زاده در این گفت و گو اعلام کرده «بدون اینکه به تئوری توطئه باور داشته باشم، تصورم این است که از ابتدای جشنواره چهلم مجموعهای از حملات و تخریبهای سازمانیافته، علیه بنده، جشنواره و سازمان سینمایی شروع شد. این را هم خیلی اعتنا نمیکنم که کسانی با شخص من به هر دلیلی مخالف باشند. بالاخره در این موقعیتها کسانی موافق و کسانی دیگر مخالفاند. اما در این دوره، تجربهای که ما کردیم عجیب بود؛ یعنی میزان تخریب و هجمه به جشنواره، بسیار غیرعادی بود. این جشنواره، بزرگترین جشن فرهنگی انقلاب است، جشنواره چهلم است، اولین جشنواره دولت جدید با شعار انقلابی و مردمی است، جشنوارهای است که فیلمهای آن در مدیریت سینمایی این دولت تولید نشده و در کنار اینها، در بخشهای مختلف حاکمیت یعنی در دولت، مجلس، قوه قضاییه و دستگاههای فرهنگی، نوعی همسویی و همگرایی وجود دارد. پس خط این حجم از تخریب جشنواره و سازمان سینمایی و وزارت ارشاد از کجا میآید؟ اینطور حمله به جشنواره توسط برخی از خطوط و افراد به ظاهر انقلابی و در واقع انقلابینما، یک مقدار غیرعادی است.»
این حجم از تخریب مشکوک بود
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر در بخش دیگری از این گفت و گو میگوید: «ما در هیچ دورهای در سالهای گذشته، این میزان از تخریب علیه جشنواره را نداشتیم. آن کسانی که بیشترین حمله و تخریب را علیه جشنواره اجرا میکردند، مدعی دغدغهمندی و دلسوزی برای انقلاب بودند و این با توجه به آنچه گفتم کاملاً مشکوک بود. من این موضوع را برای پیگیری به دستگاههای ذیربط منعکس کردم و جالب اینجاست که آنها هم این حجم از حمله و تخریب را مشکوک میدانستند. زیرا این حملات به بزرگترین جشن فرهنگی انقلاب در دولت انقلابی سیزدهم، توسط رسانهها و کسانی انجام میشد که خود را متعلق به جریان گفتمان انقلاب میدانستند.»
به دنبال سهم خواهی بودند
نقاش زاده در ادامه میگوید: «وقتی جشنواره فجر، به عنوان بزرگترین جشن انقلاب، توسط برخی از افراد به ظاهر انقلابی، مورد تخریب قرار میگیرد، علت آن چند چیز میتواند باشد. یکی از آنها، سهمخواهی از سازمان سینمایی و جشنواره فجر در این دوره است. در حال حاضر گروه جدیدی مسئولیت را در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برعهده گرفتهاند، که سوابق آنها مشخص است. آقای خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی، یک تهیه کننده شناخته شده متعلق به گفتمان انقلاب و فردی حرفهای است که مسئولیتهای متعددی داشته و یکی از آنها برگزاری چندین دوره جشنواره مقاومت است؛ البته ایشان تجربه دبیری جشنواره فیلم فجر را هم در کارنامه دارد؛ سابقه ایشان و دیدگاهش هم مشخص است. آقای خزاعی، بنده را برای دبیری جشنواره دعوت کرده که من هم سوابقم در سینمای حرفهای، در دانشگاه و مسئولیتهای فرهنگی، مشخص است.»
جریان نفوذ و جشنواره چهلم
در بخش دیگری از این گفت و گو میخوانیم: «علت سوم که به نظرم هیچ بعید نیست، جریان نفوذ است. توجه به موضوع نفوذ از آن رو اهمیت دارد که بدانیم، در این دوره، میزان حمله و تخریب جشنواره توسط برخی رسانهها یا نویسندگان به ظاهر انقلابی، آن قدر زیاد شد که در مواردی حتی دستاویز شبکه بیبیسی هم قرار گرفت.»
لوگوی جشنواره را کنار فیلمهای قدیمی حک کردند
وی سپس با اشاره به اظهارات حاشیه ساز فیلمنامه نویس فیلم نمور که سپس اصلاح شد، ادامه میدهد: «این موضوع قابل تأمل است که چطور این موضوع پس از پایان جشنواره و برگزاری مراسم اختتامیه به صورتی مقبول و منظم و گذشت سه روز از اختتامیه، تازه این موضوع برجسته میشود و تمام فضای رسانهای جامعه را دربر میگیرد. اینکه تصاویر نامتعارف برخی از بازیگران که اساساً مربوط به این جشنواره نیست، با رویکرد کاملاً مشخصی تدوین و حتی لوگوی جشنواره را کنار آن حک کنند و در ادامه بریدهای از صحبتهای آن نشست رسانهای را بیاورند و در سطح گسترده منتشر کنند، نشان میدهد یک برنامه مشخص و از پیش تعیین شده در کار است. افرادی که این کار را کردند مشخصا میخواستند حساسیت متدینین را بالا ببرند و عامدانه احساسات دینی مردم و برخی از خطبا را علیه جشنواره برانگیزند.»
زلزله در جشنواره فجر راه انداختند
نقاش زاده در بخش دیگری از این گفت و گو میگوید: «من پیامهایی دارم که برای برخی مراکز یا موقعیتهایی که نمیخواهم اسم ببرم ارسال شده و در آن از دریافتکنندگان خواسته بودند که بایستی سیل زلزله به سمت جشنواره فجر فرستاده شود و فشاری بیامان بیاورد و هر کس این کار را نکند در برابر خون شهدا و آرمانهای انقلاب مسئول است. شمارههای دبیرخانه جشنواره، دفتر جشنواره، دفتر سازمان سینمایی، دبیرجشنواره و رئیس سازمان سینمایی را هم در انتهای پیام گذاشته بودند و از مخاطبان پیام خواسته بودند هرکسی با هرچند تا تلفن که میتواند زنگ بزند. قریب یک هفته تلفنهای دفتر جشنواره به طور لاینقطع از جانب افرادی ناشناس زنگ میخورد و انواع ناسزاها گفته میشد.»
پردیس چارسو معامله را بر هم زد
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره انتخاب پردیس چارسو برای میزبانی این رویداد نیز گفت: «ما در انتخاب خانه جشنواره هم دچار چالشهایی بودیم. میدانید به دلیل آماده نبودن برخی مقدمات و توافقات، ابتدا ناگزیر شدیم با پردیس چارسو مذاکره و توافق کنیم و بعد از توافق و آمادهسازی شرایط به برج میلاد بازگشتیم. باید به این هم اشاره کنم که ما یک قرارداد و تفاهمنامه رسمی و مکتوب با مجموعه پردیس چارسو داشتیم. اما متاسفأنه دوستان در رفتاری غیرحرفهای، بعد از اینکه قرارداد بستیم از اجرای آن استنکاف کردند و گفتند آمادگی میزبانی جشنواره را نداریم. این هم از آن مواردی است که بخش حقوقی سازمان سینمایی باید آن را پیگیری کند. این طور نیست که شما با یک جشنواره بزرگ ملی و بزرگترین جشن فرهنگی انقلاب قرارداد ببندید و سه روز بعد بگویید ببخشید آمادگی نداریم! مگر چنین چیزی میشود؟ چطور ممکن است پردیس چارسو که یک ماه و نیم قبل از جشنواره فجر، جشنواره حقیقت را میزبانی کرده و قرارداد مکتوب دارد، بگوید ما نمیتوانیم میزبان جشنواره فجر باشیم؟»
نویسنده: امیر استادی