سینما مثبت: اعتراضهای صورت گرفته از سوی داریوش مهرجویی سازنده فیلم لامینور سرانجام با واکنش سازمان سینمایی مواجه و معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی هرگونه توقیف این فیلم را تکذیب کرد. این اتفاق مشخص میکند که همچنان نحوه نظارت بر آثار سینمایی و مواجهه با فیلمسازان یکی از پاشنه آشیلهای دولت جدید است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری- تحلیلی سینمامثبت، حبیب ایل بیگی در اظهاراتی عنوان کرده «فيلم لامينور نه توقيف است و نه مانعي براي اكران آن در آينده وجود دارد.» البته ایل بیگی اعلام نکرده که ممانعت از اکران فیلم لامینور چه دلیلی دارد و درباره لزوم تمدید پروانه نمایش هم که توسط مهرجویی مطرح شده حرفی نزده است.هرچند این اظهارات به شدت هوشمندانه بوده و تلاش شده تا جریان خبری ایجاد شده علیه سازمان سینمایی را مدیریت کند اما چنین اظهاراتی برای اهالی هنر یادآور برخی اقدامات برنامه ریزی شده و هدفمند گذشته است که طی آن هنرمندانی که تمایلی به فعالیت آنها وجود نداشت همواره با عزت و احترام از سوی مسوولان مواجه میشدند، مسوولان مقابل آنها تا کمر خم میشدند، در مراسمهای رسمی همیشه ردیف اول میهمانها به آنها اختصاص داشت، همیشه درب اتاق مسوولان به روی آنها باز بود و مسوولان محترم هنگام بدرقه آنها را تا دم در وزارتخانه بدرقه و حتی برایشان تاکسی اینترنتی هم میگرفتند اما زمانی که همان هنرمند قصد ساخت فیلم یا انتشار کتاب داشت، به شکلهای مختلف مانع از آن میشدند و عملا با عدم تایید متن و سپس مشکلات دیگر او را از هر نوع کار هنری منع کرده و در نهایت هم محصول او را در شرایطی به شدت بسته عرضه میکردند که آن عرضه با عدم عرضه تفاوتی نداشت! در نهایت هم اگر آن استاد مو سپید کرده به دنبال مهاجرت نمیرفت و در مملکت میماند؛ مراسم تشییع جنازه و ترحیم او به شکل باشکوهی برگزار و مسوولان مرتبط با خیال جمعی از عدم زنده شدن استاد و بازگشت او به عرصه هنر، با تاج گلهای زیبا و پوششهای سیاه یکدست برای او سنگ تمام میگذاشتند!!
آقایان محترم! در کشور ما چند فیلمساز ۸۲ ساله وجود دارد که همچنان مشغول به کار باشند؟ در دیدار با همتایان چینی و سوری و کُرهای و روسی و عراقی خود پُز کدام فیلمساز را به آنها میدهید؟آیا مهرجویی نمیتواند یکی از گزینههای حداقل تفاخر شما به مقامات خارجی مشابه باشد؟ نگاهی به آن کتابخانه پُر و پیمان مهرجویی در پس زمینه آن ویدئو بیندازید و حداقل حرمت آن تجربه و کتابخانه را نگه دارید و در میان أنواع و اقسام فیلمهایی که با رانت و لابی ساخته شده جایی هم به فیلم استاد بدهید و در نمایش آن سنگ تمام بگذارید که این کار برای خود شما هم آبرو و اعتبار به همراه دارد. اگر هم مشکلی در محتوا و مضمون فیلم لامینور وجود دارد بروید سراغ کسانی که به این فیلم مجوز نمایش و ساخت دادند و آنها را محاکمه کنید. چرا فیلمساز را با یک شرایط پیچیده مواجه میکنید؟!