سینمامثبت: رضا استادی – در فاصله سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۵ به واسطه اشتغال به شغل خبرنگاری و روزنامه نگاری در حوزه سینما و تلویزیون – که همچنان هم ادامه دارد – امکان حضور در پشت صحنه تمامی تولیدات تلویزیون از جمله سریالهای الف ویژه را به طور مستمر داشتهام. همچنین حضور در باکسهای تدوین این آثار و مشاهده مراحل فنی و…خاطرات و گفتهها و ناگفتههای فراوانی را برایم رقم زده که گاه با شنیدن برخی اظهار نظرها از سوی برخی افراد ناگهان این خاطرات دورباره زنده میشود. اخیرا یکی از مدیران نسبتا جوان و کم تجربه منسوب شده در حوزه فیلم سازی و سریال سازی اعلام کرده مجموعه تحت امرش قرار است درباره دوره پهلوی واقعیتها را نشان دهد و اگر درباره این دوره اثری ساخته شود نباید مانند سریال «معمای شاه» باشد و باید اثری باشد که قصه تعریف کند و راست بگوید.
البته اینکه مسیر راستگویی درباره دوره پهلوی در فیلم سینمایی مناقشه برانگیز این مجموعه در روزهای فعلی تبدیل شده به فیلمی درباره شهر نو – که جشنواره فجر نیز آن را نپذیرفته- نکته قابل تاملی است اما از آن قابل تاملتر گردش روزگار و چرخش انسانهاست.به عنوان فردی که طی دورهای پانزده ساله مدیریت رسانهای چند اثر شاخص از جمله مختارنامه،تفنگ سرپر،شوق پرواز،کلاه پهلوی،معمای شاه و… را به عهده داشتهام،بارها شاهد بودم که چگونه حملات رسانهای افراد ناشناخته آن روز و مدیران فرهنگی امروز! منجر به اصلاحیههای متعدد و مختلف بر روی همین آثار میشد. به بهانههایی مانند تطهیر پهلوی، عدم رعایت حجاب، نمایش برهنگی و… حتما این دوستان هم خودشان جلساتی که در برخی نهادهای انقلابی آن روزگار به صرف صبحانه و حلیم برگزار و در آن برای روزهای پیش رو برنامه ریزی میشد را به خاطر دارند و حتما فراموش نمیکنند زمانی چگونه هرآنچه در اثری مانند معمای شاه و کلاه پهلوی بود مورد هجمه این عزیزان قرار میگرفت. البته این آثار نیز مانند هر اثر دیگری ضعفها و کاستیهای خود را داشته و دارند اما چه اتفاقی رخ داده که حالا فاحشه خانه دوره پهلوی مورد عنایت این دوستان واقع شده؟! پاسخی برایش ندارم.
اما عجیبتر آنکه این عزیزان گرانقدر و جوان صحبت از ساخت ۳۰ سریال میکنند که حداقل بسیاری از اسامی آنها برای من قدمتی بیست ساله دارد. مثلا یا نهایتا میشود اثری کاملا تجاری و فیلمفارسی گونه که در هرجایی قابلیت و امکان تولید دارد. حال با چنین رزمهای این دوستان چه پیشینهای از کار اجرایی در حوزه فیلم و سریال دارند و پیش از حضور در مناسب تشریفاتی که صرفا یک ماشین امضا هستند؛ چند پشت صحنه را درک کردهاند؟ در چند شبکاری حضور داشتهاند؟ چه تعداد روز کاری در دمای زیر صفر یا بالای ۴۰ درجه سر صحنه یک فیلم دفاع مقدسی بودهاند تا بدانند سریال سازی شوخی نیست!
و البته که شب دراز است است و قلندر بیدار و امیدواریم روزی سریالهایی ساخته شود که در مقابل آن معمای شاه و کلاه پهلوی و حتی مختارنامه آثار ضعیفی به چشم بیایند و مانند برخی آثار تولید توسط این عزیزان نباشد که در هفت گنجه پنهان میشوند و هیچ گاه نمایش عمومی پیدا نمیکنند تا ضعفهای مدیریتی این افراد به چشم نیاید.