سینما مثبت: تولید مشترک در طول چهار دهه گذشته یکی از دغدغههای به ظاهر مهم مسوولان سینمایی کشور بوده اما این دغدغه هیچگاه به شکل جدی بر پرده سینما نقش نسبته و اغلب تولیدات صورت گرفته نیز حاصل تعامل و تلاش شخصی فیلمسازان ایرانی و ارتباط غیرسازمانی آنها با سینمای جهان بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری- تحلیلی سینما مثبت، یکی از مهم ترین ویژگیهای تولید مشترک ساخت آثار سینمایی بر اساس موضوعهای مشترک است؛ مسالهای که اغل دچار کج فهمی شده و محدود به این مساله میشود که صرفا فیلمهایی تولید شود که لوکیشن آنها داخل ایران باشد.
یکی از نمونههای قابل تامل از فیلمهایی که میتوانسته دستمایه تولید مشترک میان ایران و کشورهای همسایه قرار گیرد فیلم «درسهای فارسی» محصول کشور بلاروس است. این فیلم سال ۲۰۲۰ ساخته شده و از سوی این کشور برای شرکت در اسکار ارائه شد. داستان فیلم هم در زمان جنگ جهانی دوم میگذرد و قصه یک جوان یهودی را روایت میکند که در آخرین ساعات پیش از اعدام، با در اختیار گرفتن یک کتاب فارسی موفق میشود جان خود را حفظ کند و در نهایت با آموزش زبان فارسی به یک افسر نازی، روندی جالب توجه را در پیش میگیرد.
بخشهای پایانی فیلم با حضور بازیگرانی فارسی زبان و در تهران رخ میدهد و جالب اینکه با توجه به پناه دادن کشورمان به آوارگان یهودی لهستانی در زمان جنگ جهانی دوم، این مساله میتوانست بهانهای دیگر برای مشارکت در تولید چنین فیلمی به عنوان محصول مشترک باشد اما احتمالا دست اندرکاران بین الملل فارابی در روزهایی که چنین آثاری تولید میشده مشغول کارهای دیگر و بازاریابی برای فیلمهای خاص و محدودی بودهاند!
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای مسوولان بنیاد فارابی درباره این خبر است.