سینما مثبت: ساختار بزرگ و فربه سازمان صدا و سیما با حجم بالای نیروی انسانی نه چندان کارآمد، فشارهای مختلفی را به این رسانه وارد و سبب شده تا هر روز از حجم برنامه های تلویزیونی کاسته و بر حجم تبلیغات افزوده شود. حالا این تبلیغات فراوان از جهات مختلفی به معضلی جدی برای تلویزیون تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، تلویزیون مدت هاست در میان حجم بالای آگهی های تبلیغاتی گاهی چند دقیقه ای هم برنامه تلویزیونی اعم از فیلم و سریال پخش می کند! در سال های گذشته مخاطبان غیر علاقه مند به تماشای این تبلیغات در زمان آغاز تبلیغات شبکه تلویزیونی را عوض می کردند و در شبکه ای دیگر برنامه ای غیر تبلیغی را تماشا می کردند اما حالا این امکان نیز از مخاطبان سیما سلب شده و گاهی همان تبلیغی که مخاطب در شبکه یک از آن فرار می کند، در همان زمان در شبکه دو،سه و پنج نیز در حال پخش است.برای بسیاری از مخاطبان این سوال وجود دارد که گردش مالی موجود در یک موسسه آموزش کنکور یا کارخانه تولید رب و پاستا چقدر است که می تواند برای دقایقی طولانی کُل شبکه های تلویزیونی را به خدمت بگیرد؟ البته اغلب مخاطبان از این نکته غافل هستند که این موسسات توان مالی عجیب و غریبی ندارند بلکه قیمت تبلیغات تلویزیون آنقدر ارزان شده که یک مجموعه می تواند با تبلیغی اعصاب خُردکن و کم ارزش از لحاظ هنری، تمامی شبکه ها را تسخیر کرده و بر روی اعصاب مخاطبان رژه برود!
مسئله ای که این روزها با حجم بالای پخش تبلیغات تلویزیونی برای مخاطبان آزار دهنده شده، حضور چهره های تکراری در این تبلیغات است. مشخصا گاهی یک بازیگر در یک بسته تبلیغاتی چند دقیقه ای در سه تبلیغ حضور دارد و از تیزر فرش گرفته تا مایع ظرفشویی و بیسکوئیت نقش آفرینی می کند! نکته قابل تامل اینکه سفارش دهندگان این تبلیغات نیز به این نکته توجهی ندارند و ایرادی به حضور کاراکترهای خود در آثار دیگر نمی بینند. کاش دست اندرکاران ساخت این تبلیغات برخلاف تلویزیون، کمی به مخاطب خود احترام گذاشته و حداقل طیف بازیگران خود را متنوع کنند تا در این بخش مخاطبان حداقل چهره های تازه ببینند و مانند تلویزیون نباشد که عده محدودی بازیگر اغلب نقش ها را در قبضه خود دارند و گاهی در محدوده ساعتی خاص دو یا سه سریال با بازی آن ها از شبکه های گوناگون پخش می شود.
نویسنده: امیر استادی