سینما مثبت: اعلام آمار بینندگان برنامه های نمایشی سیما از سوی مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما در روزهای گذشته چند نکته مثبت و آموزنده در پی داشته است؛ نکاتی که تجربه ثابت کرده مدیران صدا و سیما تمایل یا قدرت چندانی برای بهره برداری از آن ندارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، نظرسنجی های صورت گرفته درباره برنامه های سیما، نه توسط نهادها و مجموعه های مستقل بلکه از سوی خود سازمان صدا و سیما تهیه می شود و به همین دلیل درباره میزان اعتبار آن نمی توان اظهارنظری قاطع کرد اما با فرض درست بودن این آمار چند نکته مهم درباره آن ها به شرح زیر قابل توجه است:
1 ـ تولیدات جدید شبکه های تلویزیونی از نظر کیفی و کسب میزان رضایت مخاطبان، فاصله فراوانی با تولیدات سال های گذشته دارند و محصولات قبلی صدا و سیما بعد از گذشت چند سال همچنان بدون رقیب هستند. مصداق این موضوع سریال شمعدونی است که بازپخش آن از شبکه آی فیلم، بیش از پخش سریال شاهرگ از شبکه دو مخاطب دارد.
2 ـ مخاطبان تلویزیون به سریال های ملودرام و خانوادگی علاقه بیشتری دارند و در مقایسه با سریال هایی که مضمون سیاسی دارند، بیشتر آثار خانوادگی را برای تماشا ترجیح می دهند. شاهد این مثال هم سریال دخترم نرگس محصول سیمای استان هاست که بدون بازیگر شاخص و چهره ـ در مقایسه با تولیدات دیگر شبکه ها ـ موفق شده با ۲۶٫۵ درصد بیننده، سریال اول این روزهای تلویزیون باشد. سریالی که شاید در نگاه اول بعید به نظر می رسید بتواند مخاطبی متوسط را جذب کند اما در شرایطی که دُز برنامه های سیاسی تلویزیون بالا است، مخاطبان تلویزیون به سمت این سریال گرایش پیدا می کنند.
3 ـ قرار گرفتن دو سریال سیاسی آخر خط و شاهرگ در رده های آخر میزان بیننده، حاکی از شکست سیاست تلویزیون در تولید و پخش مکرر سریال هایی با مضامین سیاسی است. در سال های نه چندان دور، در ایام تابستان تلویزیون برنامه هایی ویژه برای این ایام تدارک می دید و مثلا سریال های 90 قسمی ملودرام پخش می کرد اما حالا تلویزیون صرفا با نگاه به سریال هایی که زودتر آماده نمایش می شوند، کندکتور پخش این ایام را تامین می کند. در مورد برخی شبکه ها مانند شبکه سه سیما، فضای شبکه به شدت سیاست زده شده و حجم بالایی از برنامه ها به موضوعات سیاسی اختصاص یافته و این شبکه ها را به یک شبکه «افق» دیگر تبدیل کرده است و این نکته همان چیزی است که باعث می شود مخاطب شبکه سه تمایلی به تماشای آثار نمایشی از این دست نداشته باشد. در نقطه مقابل، استقبال مخاطبان این شبکه از برنامه عصر جدید نشان می دهد که دقیقا بینندگان این شبکه به دنبال چه محصولی در این شبکه هستند.
از اردیبهشت 1397 که علی فروغی مدیریت شبکه سه را به عهده گرفت، تلاش کرد تا به عنوان نماینده طیف جوان اصولگرایان، این شبکه را ویترینی برای عرضه محصولات موسوم به ارزشی تبدیل کند اما این روند به مرور به حذف برنامه های قدیمی و پُرمخاطب این شبکه منجر شد و در نهایت ریزش شدید مخاطبان این شبکه را به دنبال داشت. حالا هم که پس از دو سال تقریبا تمام مدیران و نیروهای قدیمی شبکه سه جای خود را به چهره های جدید داده اند و افول شبکه سه بیش از پیش ادامه دارد تا باز هم این نکته ثابت شود که یک رسانه، با آدم ها و نیروهایش رسانه می شود و ساختمان،دیوارها،میز و صندلی، دوربین و دیگر تجهیزات فنی، نقشی از شکل گیری یک رسانه موفق ندارد و اگر تصور شود می توان با خالی کردن رسانه از نیروی انسانی و جایگزین کردن افرادی کم تجربه، همان مسیر موفقیت پیشین را با سرعتی بیشتر طی کرد، نتیجه ساختاری ورشکسته و شکست خورده خواهد شد که دیر یا زود نشانه های اضمحلال آن بروز و ظهور پیدا خواهد کرد.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه های اهالی رسانه درباره این خبر است.