سینما مثبت: در شب بیست و دوم بهمن ماه، سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با تقسیم جوایز میان قدرتهای موثر در حوزه سینما به پایان رسید تا دوران جدیدی در عمر این رویداد هنری آغاز شود؛ دورانی که در آن دیگر رقابت نه میان فیلمها و کارگردانها بلکه میان صاحبان قدرت است و هر طیف وابسته به قدرتی تلاش میکند با تصاحب جوایز بیشتر در رقابت با قدرت دیگر، امکان جذب پول برای ساخت فیلم بعدی در سال پیش رو را تامین کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر که در برج میلاد برگزار شد، بیش از آنکه به مراسم اختتامیه یک رویداد هنری شبیه باشد، یاد آور مراسم «تجلی اراده ملی» بود که هر سال پس از اختتامیه فجر برگزار می شد. مراسمی که در آن تلاش شد تا سهم صاحبان قدرت به نحو احسن و شایسته ادا شود. برگزار کنندگان مراسم نیز انصافا در این زمینه خلاقیت به خرج دادند. مثلا در مورد فیلمی مانند «بیست و سه نفر» که امکان حضور در بخشهای جایزهای جشنواره را نداشت، با طراحی مراسمی خاص و دعوت از شخصیتهای واقعی و بازیگران آن بر روی سِن، حرکتی انجام شد که برگزار کنندگان جشنواره ضمن تمجید از قهرمانهای ملی این فیلم، با اعطای سیمرغ بهترین فیلم ملی، این رویداد را از طعنهها و کنایههای مدیران آن که در سالهای گذشته در قالب اعتراضهای فیلم سازان همکار و یا نامه خواندن مدیر عامل آن بروز پیدا کرده بود؛ مصون نگه دارند.
در این اختتامیه حتی «رسول اف» نیز به بهانه فیلم انیمیشن جایزه گرفت تا دست خالی از این مراسم بیرون نرود. سهم دبیر بخش بین الملل فیلم فجر نیز با جایزهای مهم به فیلمش ادا شد. «سید جمال ساداتیان» که فیلمش در بخش های مختلف جایزه ارزشمند و مهمی کسب نکرده بود نیز جایزه بهترین فیلم مردمی را گرفت.
نکته قابل تامل این مراسم این بود که جشنواره میان «نرگس آبیار» و «محمد حسین مهدویان» کفه سنگین ترازو را به نفع فیلم آبیار گرفت و هفت جایزه به این فیلم اهداء کرد؛ اتفاقی که میتواند کنایهای از خالی شدن پشت سازندگان فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» از حمایت سیاسی حامی مهم آنها محمد باقر قالیباف در ترکیب قدرت باشد.
حتی جشنواره فرصتی را فراهم آورد تا دارندگان گرین کارت امریکا نیز با حضور بر روی سِن، احساسات ایرانی و ملی خود را بروز دهند و تابلو افتخارهای جشنواره را تکمیل کنند.
داوری جشنواره امسال توسط: محمد احسانی ـ محمد علی باشه آهنگر ـ محمد بزرگ نیا ـ مهرزاد دانش ـ پوران درخشنده ـ ریما رامین فر و محمود کلاری انجام شد و فیلمهای زیر برگزیده شدند:
* سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت
* سیمرغ بلورین بهترین مستند:«بهارستان خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد
*سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی در بخش نگاه نو:«مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی زاده
*سیمرغ بلورین بهترین فیلم با نگاه ملی: «۲۳ نفر» به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری
*سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی: ایمان کریمیان برای فیلم «ماجرای نیمروز ؛ رد خون»
*سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری: جواد مطوری برای فیلم «مسخره باز»
*سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی: ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»
*سیمرغ بلورین بهترین طراح لباس: محمد بزرگنیا برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»
* سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: کیوان مقدم برای «غلامرضا تختی»
*سیمرغ بلورین بهترین صدا برداری:ایرج شهزادی برای فیلم «متری شیش و نیم»
*سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: مهرشاد ملکوتی برای «ماجرای نیمروز؛رد خون»
*سیمرغ بلورین بهترین تدوین: بهرام دهقانی برای فیلم «متری شیش و نیم »
*سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: امین هنرمند برای فیلم «قصر شیرین»
*سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه برای فیلم «غلامرضا تختی»
*سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: فرشته صدر عرفایی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»
*سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: علی نصیریان برای فیلم «مسخره باز»
*سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن:«آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر
* سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنروتجربه:«مسخره باز» به کارگردانی همایون غنی زاده
*سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: الناز شاکردوست برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»
*سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد:هوتن شکیبا برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»
*سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه:«قصر شیرین» محسن قرایی و محمد داوودی
*سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران:«سرخ پوست» به کارگردانی نیما جاویدی
*سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: نرگس آبیار برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»
* سیمرغ بلورین بهترین فیلم:«شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار
*سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم:« متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی