سینماپلاس: با نامگذاری سال 1397 به نام سال حمایت از کالای ایرانی انتظار می رفت دستگاه های فرهنگی شاخص همچون صدا و سیما نسبت به این مسئله واکنشی معقول نشان دهند اما متاسفانه در روزهای آغازین این سال هر روز شاهد افزایش جذابیت آگهی کالاهای خارجی و پخش برخی تبلیغات عجیب هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در روزهای اخیر حجم فراوانی از آگهی های تبلیغاتی جذاب از شبکه های مختلف صدا وسیما پخش شده است. در مقابل این رسانه چند تیزر هم برای ترغیب مردم به استفاده از کالای ایرانی پخش کرده که جزو ضعیف ترین و سطحی ترین آثار تصویری محسوب می شوند. مثلا در یکی از این تبلیغات که شب گذشته پخش شد، نوجوانی برای خرید شلوار وارد مغازه ای می شود و با انتخاب دو نمونه کالای ایرانی و خارجی وارد اتاق پرو می شود. در این اتاق وقتی کالای تُرک را می پوشد، هنگام خروج از اتاق با کارگاهی مواجه می شود که تعدادی کارگر آذری زبان بیکار نشسته اند و….این تبلیغ استفاده از کالای ایرانی را نه به عنوان محصولی باکیفیت بلکه به عنوان نوعی صدقه برای تولید کننده ایرانی معرفی می کند و حتی انتخاب چهره های غیر کاریزماتیک در آن سبب شده تا هیچ جذابیتی نداشته باشد.
اما در اقدامی عجیب صدا و سیما این روزها آگهی مجتمعی تجاری در یکی از شهرهای مرزی کشور را پخش می کند. شهری که به واسطه ورود «کالای قاچاق» نزد خاص و عام شُهره است و سفر هموطنان به این شهر برای خرید کالای قاچاق صورت می گیرد. تبلیغ مجتمعی که چنین کالاهایی را می فروشد آن هم در صدا و سیما امری عجیب و غیر قابل قبول است.