سه شنبه, اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی دسته‌بندی نشده

معترض‌های ارگانی دست از سر جشنواره برنمی‌دارند!

۱۳۹۶-۱۱-۲۵
Reading Time: 1 min read
0

سینما مثبت: جشنواره فیلم فجر هر سال پس از پایان داوری‌ها شاهد اعتراض‌های هنرمندان به برخی نتایج بوده است. طبیعی است در این دوره نیز چنین اتفاقی رخ دهد و برخی هنرمندان نسبت به داوری‌ها اعتراض کنند اما نکته عجیب این ماجرا، اعتراض‌های مطرح شده از سوی افرادی است که به مثابه «میهمان ناخوانده» بر سر سفره این دوره نشستند و حالا بابت این مسئله مدعی شده اند.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در روزهای گذشته سازندگان مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به دبیر جشنواره فیلم فجر در نامه‌ای خطاب به دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، نسبت به عدم داوری فیلم‌های مستند در این جشنواره، اعتراض کردند. در این نامه با اشاره به اینکه هیئت داوران بر خلاف عرف و روال جشنواره اعلام کرد فیلم‌های مستند اصلا داوری نشده‌اند!! آمده است: «آیا سینمای مستند این کشور آن‌قدر یتیم گردیده که حتی هیئت داوران، ورود به داوری آن نداشته و تأسف آورتر آن‌که در همان برنامه پیشنهاد می‌شود که از دو فیلم مستند حاضر در جشنواره تقدیر به عمل آید!!»

در مطلب مشابه دیگری کارگردان انیمیشن «فیلشاه» نیز در اعتراض به جشنواره فیلم فجر گفت:‌« اولین بار است که در تاریخ جشنواره‌ی فیلم فجر، فیلمی در بخش سودای سیمرغ داوری نمی‌شود.ابتدا فکر می‌کردیم این سلیقه هیات داوران بوده که «فیلشاه» هیچ سهمی از جشنواره ندارد، ولی وقتی متوجه شدیم که اصلاً داوری نشده، توهین بزرگی برای ما بود.»

این اظهار نظر در حالی مطرح شده که هم فیلم‌های مستند و هم انیمیشن برای خود جشنواره‌های مستقلی دارند و می‌توانند در آن رویدادها دیده شوند. البته این مسئله که جشنواره فیلم فجر بخشی ویژه به نمایش فیلم‌های مستند اختصاص دهد رویه غلطی است زیرا فیلم‌های مستند در جشنواره‌های مختلف امکان عرضه دارند و زمان اختصاص یافته به جشنواره فجر باید صرف نمایش فیلم‌هایی شود که در چهارچوب سینما ساخته شده است اما غلط‌تر از آن انتخاب فیلم‌هایی خاص و تولید شده توسط ارگان‌ها برای نمایش در این رویداد است که عملا فرصت را از «بخش خصوصی» گرفته و باعث می‌شود تماشاگری که اتفاقی به تماشای این آثار می‌نشیند، با فیلم‌هایی یکنواخت و تکراری درباره جشنواره مواجه شود. حال آنکه در مستندهای ارائه به جشنواره فیلم‌هایی بودند که محصول بخش خصوصی بوده و نمایش آن‌ها می‌توانست فضایی جذاب ایجاد کند. فیلم‌هایی مانند «فریاد رو به باد» و «آبی به رنگ آسمان» که دومی ساخته امیر رفیعی مستندی فوتبالی با محوریت مرور تاریخ باشگاه استقلال است که پیش از این فیلم «من ناصر حجازی هستم» را ساخته و نمایش فیلم به واسطه حضور چهره‌هایی همچون: همایون ارشادی، سیامک انصاری، رضا یزدانی، فرهاد اصلانی و حمیدرضا آذرنگ می‌توانست این ذهنیت را در مخاطب جشنواره ایجاد کند که مستندسازی الزاما همان چیزی که در جشنواره می‌بیند و تفاوتی هم با محصولات شبکه‌های تلویزیونی افق و مستند ندارد نیست!

 

حالا وقتی این فیلم‌ها امکان نمایش در بهترین زمان سینمای ایران ـ جشنواره فیلم فجر ـ را یافته‌اند و قطعا هزینه تولید آن‌ها نیز ارتباطی با اکران عمومی ندارد، دیگر چه نیازی به نامه نگاری و اعتراض و انجام کارهایی از جنس رفتار آن فیلم ساز «ارگانی معترض» است؟!

برچسب ها: انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران،سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس،اخبار سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر،حواشی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر،plus
نوشته قبلی

این فیلم را به مدافعین حرم نچسبانید

نوشته‌ی بعدی

«به وقت شام» نماینده ایران در اسکار می‌شود؟

نوشته‌ی بعدی

«به وقت شام» نماینده ایران در اسکار می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

ناکارآمدی؛شباهت کلیدی نمایشگاه کتاب و جشنواره فیلم فجر

۱۴۰۴-۰۲-۳۰

از صیاد تا ناریا، تلویزیون و پرده سینما در اشغال آثاری ضعیف

۱۴۰۴-۰۲-۲۸

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس