سینما مثبت: انتصاب «ابراهیم داروغه زاده» به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی علاوه بر آنکه نشانهای از تثبیت رییس فعلی سازمان سینمایی در مسوولیت خود برای چهار سال آینده است، پیامها و نکاتی را هم برای اهالی سینمای ایران به همراه دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، بررسی عملکرد حبیب ایل بیگی در این مسوولیت حساس نشان میدهد وی جزو «مدیران سنتی» این حوزه فرهنگی است که عمدتاً بدون داشتن ابتکار عمل و اختیار فراوان، مجموعهای از مسوولیت ها و وظایف را اجرا مینمایند. چنین مدیرانی به سرعت به سیبل اهداف یک سازمان تبدیل میشود. آنها قدرت خطر چندانی ندارند و اغلب به واسطه اینکه مدتهاست در بدنه مجموعههای اینچنینی حضور داشتهاند، با تغییر مسوولیت در جایی دیگر همچنان حضورشان تداوم مییابد و اغلب به جهت علاقه مندی به حفظ مسوولیت! تصمیمهایی میگیرند که نارضایتی اهالی سینما و رضایت افراد خارج از این حوزه را به دنبال دارد.
اما داروغه زاده جزو مدیرانی است که حتی در صورت عدم حضور در سینما، امکان فعالیت دیگر ـ عرصه پزشکی ـ دارد و به همین دلیل ساده «میز مسوولیت» آخرین سنگر وی محسوب نمیشود.
داروغه زاده سالها مسوولیت هایی در حوزههای فرهنگی داشته اما یکی از شاخصترین مقاطع فعالیت وی سال 1392 در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر و نمایش فیلمهای حساس در این رویداد بود. داروغه زاده در آن مقطع با پذیرش مشکلات و مسائلی که در اولین دوره جشنواره دولت تدبیر و امید بروز پیدا کرده بود، برای حل این مشکلات نیز تلاش نماید. یادداشتهای فیس بوکی داروغه زاده در آن مقطع بسیار مورد توجه قرار گرفت و در نهایت «واقع بینی» و «تعامل» وی را نشان داد. موضوعی که کمبود آن در حوزه تحت مسوولیت «نظارت و ارزشیابی» به شدت به چشم میخورد و به نظر میرسد فردی با این روحیه بتواند بسیاری از مشکلات و مسائل تلنبار شده را حل کند. داروغه زاده در زمان کاندیداتوری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته نیز حمایت فراوانی از سوی اهالی فرهنگ و هنر را به خود معطوف کرد. حالا طبیعی است که رییس سازمان سینمایی بخواهد این اعتبار یک جا جمع شده را در اداره کلی حساس و پُرحاشیه نقد کند!
سینما مثبت امیدوار است شرایط مدیریتی سینمای ایران نیز امکان بروز این روحیه تعامل را به داروغه زاده بدهد.