سینما مثبت: با گذشت چهار روز از جنجالهای رسانهای پدید آمده در حول و حوش سریال سووشون آخرین ساخته نرگس آبیار و پیرو آن خارج شدن سایت نمایش دهنده سریال از دسترس، ابعاد تازهای از این ماجرا مشخص شده که میتواند تحلیلهای متعددی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت،پس از اعلام مخالفت ساترا با نمایش سریال سووشون تصور میشد این موضوع نیز در ادامه درگیریهای متداول میان سازمان صدا و سیما و شبکه نمایش خانگی قابل تفسیر و بررسی است.ابتدا تصور میشد این برخورد نیز در ادامه برخوردهای ساترا به عنوان مجموعهای نزدیک به صدا و سیما با شبکه نمایش خانگی قابل تعبیر باشد که اغلب روی خوشی به این رسانهها نشان نداده و برخوردی سختگیرانه با آنها داشته است.طبیعی است صدا و سیما با تولید و پخش هر مجموعه تازهای در شبکه نمایش خانگی بخشی از مخاطبان خود و به تبع آن آگهیهایش را از دست بدهد.از طرفی شبکه نمایش خانگی دنگ و فنگهای صدا و سیما در تولید را ندارد و میتواند چابکتر و پویاتر در این فضا حرکت کند.
در ادامه تصور شد این حرکت یک کمپین تبلیغاتی برای سریال است و برخی رسانهها نیز نسبت به توقف پخش سریالی با مضمون استعماری سوژه پردازی کردند حال آنکه نخستین سریال شبکه نمایش خانگی با مضمون ضداستعماری قاعدتا سریال خاتون ساخته تینا پاکروان است و اگر قرار بر تولید محتوا در فضای مجازی برای سریال سووشون باشد بهتر است کمی خلاقانهتر اقدام شود.
اما بعد از گذشت چند روز و اعلام مراجع قضایی مشخص شده که موارد ممیزی به سازندگان سریال اعلام شده و حتی زمان لازم برای تجدید نظر در اقدام صورت گرفته از سوی آنها نیز در اختیارشان قرار داده شده اما از حذف سریال خودداری کردهاند. بدیهی است مجموعهای مانند نماوا وکیل داشته باشد تا مواد ۷۴۹ تا ۷۵۱ قانون مجازات اسلامی بخش جرایم رایانهای را درخصوص انتشار محتوای مجرمانه و تبعات آن را برایشان تشریح کند.مادهای که کاملا تاکید دارد که در صورت إصرار یک سایت برای حفظ محتوای مجرمانه سرنوشت «انحلال» در انتظار آن است!!
چنین رفتاری از سوی نماوا یادآور اتفاقهایی است که در دهه هفتاد در فضای مطبوعاتی رخ میداد.در آن سالها راه اندازی روزنامه امری عادی و کم هزینه بود. افراد مختلفی به سودای ورود به دایره قدرت اقدام به راه اندازی روزنامه میکردند اما در ادامه از پس هزینههای آن بر نمیآمدند و با انتشار مطلبی باعث میشدند تا مقامهای قضایی رسانه آنها را توقیف کنند. اتفاقی که هم شهرت و محبوبیت برای آنها به همراه داشت و هم اینکه به بهانه توقیف امکان پرداخت دستمزد و حق الزحمه کارکنان ساده و شریف آن رسانه دیگر ممکن نبود!
نماوا نیز در سالهای اخیر رشد لازم در حد و اندازه رقیب خود فیلیمو را نداشته و ممکن است چنین تعبیری در خصوص آن قابل تامل به نظر برسد.
سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.