سینما مثبت ـ محمد شاکری:سینمای ایران قاعده و ساختار خاصی در جذب و پروش استعدادها دارد و کمتر پیش میآید خروجیهای رسمی هنرمند شاخص و مهمی را به بخش حرفهای معرفی کنند. با این وجود همچنان «کشف و پرورش استعدادها» مسوولیتی مهم تلقی میشود که چند بخش مختلف به آن میپردازند و البته نان و آبی هم برای خود فراهم میکنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، پس از پایه گذاری «مدرسه عالی سینمای ایران» در دوران مدیریت حجت الله ایوبی و صرف هزینههای مختلف برای این تشکیلات تصور میشد کلیه امور آموزشی در این بخش متمرکز میشود اما اخیراً «بنیاد سینمایی فارابی» نیز که در سالهای اخیر صرفاً به عنوان بخشی مالی به حمایت از فیلمها پرداخته، وارد گود شده و فراخوانی برای «نخستین دوره دراماتورژی پرورش فیلمنامه» منتشر کرد. این دوره قرار است با حضور 10 استاد متخصص در حوزه فیلم نامه نویسی، کارگردانی، تهیه کنندگی برگزار شود و متد برگزاری آن الگو گرفته از روش و تجربه آزمایشگاههای تولید فیلمنامه برای تولید مانند آزمایشگاه فیلمنامه موسسه ساندنس در امریکا است.
برگزاری چنین دورههایی در گذشته توسط بنیاد سینمایی فارابی مسبوق به سابقه بوده اما در دوره جدید مدیریت سینمایی که مبحثی به نام «مدرسه عالی» وجود دارد، برگزاری چنین دورههایی جز «موازی کاری» معنی دیگری نخواهد داشت.
این دورهها کارکرد منفی دیگری هم دارد و آن این است که با شرایط سخت و مشکل، افراد مستعد شناسایی میشوند و در نهایت پس از گذران دوره به عنوان هنرمند از درب بنیاد سینمایی فارابی خارج میشوند اما به دلیل شرایط خاص سینمای ایران، این افراد امکان هیچ نوع فعالیت جدی پیدا نمیکنند که این امر در نهایت به سرخوردگی آنها منجر میگردد.
امید است مسوولان بنیاد فارابی گزارشی از تأثیر برگزاری این رویداد در آینده و نیز وضعیت فارغ التحصیلان آن به رسانهها ارائه نمایند.