هشت دلیل مهم شکست سرافراز
سینما مثبت:خداحافظی محمد سرافراز با سازمان صدا و سیما در حالی انجام شد که بسیاری از دست اندرکاران این سازمان تصور نمیکردند این مدیر قدیمی و مورد اعتماد نظام، به این زودی با جام جم خداحافظی کند و حتی از نظر آنها سرافراز مدیری ده ساله بود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، در کنار مشکلات و مسائل مختلفی همچون: نگاه انتقادی این سازمان به دولت، سیاه نمایی درخصوص برجام و ماجراهای حاشیهای مرتبط با بازرس ویژه سرافراز که به عنوان دلایل استعفای وی از مسئولیت خود شنیده میشود، چند ویژگی و عامل مهم درونی نیز باعث بروز این استعفای ناگهانی و شوک آور شد. برخی از این مسائل به شرح زیر است:
- صدا و سیما در دوره محمد سرافراز «رابطه خوبی با رسانهها» نداشت. در طی هجده ماه گذشته رئیس جدید حتی یک نشست با رسانهها برگزار نکرد و به جز چند مصاحبه محدود و سرپایی، تعاملی با رسانهها ایجاد نکرد. همین مسئله سبب شد رسانهها به جای تعامل، راه «مقابله» را با این رسانه در پیش بگیرند و عملاً حجم مطالب انتقادی فراوانی درباره صدا و سیما در دوران مسئولیت سرافراز منتشر شد.
- «ورود به برخی دعواهای بیهوده» بخش دیگری از مشکل این سازمان در هجده ماه گذشته بود. طرح شکایتهای کیفری از نمایندگان مجلس و رسانهای کردن آنها به مرور فضای انتقادی و منفی را علیه این سازمان به همراه آورد.
- «مدیریت نادرست جریانهای خبری» مشکل دیگر این رسانه در دوران سرافراز بود. در ابتدای روی کار آمدن وی، واکنشهایی خوب و به موقع نسبت به اخبار و حواشی سازمان صورت میگرفت اما به مرور لحن بیانیهها و جوابیههای اداره کل روابط عمومی سازمان خطاب به رسانهها، شدیدتر و تهاجمیتر شد. ضمن آنکه روابط عمومی کل بی جهت و بدون دلیل موجه، حتی در برابر انتقادهایی که رسانهها به افراد حقیقی و برنامه سازان این سازمان مطرح میکردند موضع گیری میکرد و این مسئله عملاً حجم فراوانی از حواشی را برای این رسانه رقم زد.
- «دخالت در جزئیات» یکی از ایرادهای وارد به مدیریت سرافراز است. گفته میشود او برای نظارت بر امور حتی بر داستان تله فیلمها نیز نظارت داشت و شخصاً زمان زیادی را صرف مطالعه فیلم نامههای در حال تولید میکرد و نسبت به آنها نظرهای جزئی داشت. طبیعتاً درگیر شدن در این حجم از جزئیات آن هم در شرایطی که بخش سیما متولی خاص خود را دارد، باعث دوری او از مسئولیتهای دیگر شد.
- سرافراز در کوچک سازی سازمان و کاستن از مسئولیتهای مدیریتی موفق عمل کرد اما «عدم برخورداری از گروه مدیران موفق و با تجربه» ضعفی بود که به مرور خود را نشان داد و رئیس را مجبور کرد تا برای کاستن از این ضعف، شخصاً به تمامی مسائل و موضوعها ورود پیدا کند.
- «عدم توفیق در ساخت برنامههای نمایشی جذاب» یکی دیگر از دلایل شکست زود هنگام این مدیر پاک دست در صدا و سیما بود. او طی دوران مدیریت خود حوزه خبر را متحول کرد اما در این هجده ماه دو عید نوروز و یک ماه رمضان سپری شد و تولیدات مناسبتی این ایام که از آن به عنوان «گُل سرسبد» برنامه سازی در سیما یاد میشود، آثاری کم کیفیت، ضعیف و شعاری بود که مشاهده آنها این تصور را ایجاد میکرد که گویی همه آنها توسط گروهی واحد تولید شده و هیچ تفکیک و خلاقیتی در آنها مشاهده نمیشود. اوج این آثار ضعیف نوروز امسال بود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، به واسطه فراری دادن مردم از پای تلویزیون، فروشی بالا و خوب را برای اکران نوروزی رقم زد.
- «از بین رفتن امنیت مدیران» نیز از دیگر مشکلات مهم دوران سرافراز بود. برخی اتفاقها مانند رویکرد انتقادی مدیران جدید و مورد حمایت سرافراز نسبت به مدیران اسبق و افشاگری علیه آنها و طرح اتهامهایی که صرفاً باید در دادگاه مطرح و اثبات گردد؛ سبب دلسردی مدیران شد.
- «ادامه فضای رکود در صدا و سیما» با وجود برخی وعدهها مبنی بر پایان رکود در این سازمان، ادامه مشکلات مالی و عدم راه افتادن جریان تولید، باعث تداوم روحیه سرخوردگی و رخوت در میان برنامه سازان شد و در ادامه، موج مهاجرت برخی کارگردانها و هنرمندان به خارج از کشور، مشکل را تشدید کرد و چشم اندازی تیره از آینده پیش روی برنامه سازان و فعالان این رسانه ایجاد کرد.
امید است رئیس جدید صدا و سیما با توجه به این مسائل و مشکلات، بتواند این سازمان را در دوره جدید، به خوبی مدیریت نماید.
مطالب مرتبط: