فارابی با کدام پول سراغ «تولید مشترک» میرود؟
سینما مثبت:برگزاری جشنواره همواره آخرین حلقه فعالیتهای سینمایی است و حلقه مهمتر «تولید» است که میتواند منجر به برگزاری جشنوارهای پُر رونق شود. سینمای ایران امسال در شرایطی میزبان بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر شد که مسئلهای به نام «تولید مشترک» در سینمای ایران جدی تلقی نمیشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، سینمای ایران نه با جشنوارههای پُرهزینه و دور همی بلکه با «تولید مشترک» جهانی خواهد شد. بنیاد سینمایی فارابی یکی از نهادهای صاحب سرمایه در سینمای ایران است که میتواند مسئولیت شکل گیری تولید مشترک را به عهده داشته باشد. «علیرضا تابش» رئیس این بنیاد اخیراً در مصاحبهای اعلام کرد: «این بنیاد یکی از مؤسساتی است که به تولید مشترک اهتمام دارد، چنانچه در سال گذشته از مجموع ۴۰ فیلم سینمایی تولید شده که توسط بنیاد حمایت شده است، ۲ فیلم با کشورهای فرانسه و ارمنستان به طور مشترک تولید شده است که این نشانگر اراده بنیاد سینمایی فارابی برای همکاری مشترک با کشورهای خارجی است.»
تابش پیشتر اعلام کرده بود این بنیاد دیگر در ساخت فیلمها مشارکت نمیکند و صرفاً به فیلمهای سینمایی وام میدهد. البته دو فیلم «نفس» و «امکان مینا» که با سرمایه گذاری مستقیم بنیاد تولید شدند، ناقض این حرف هستند اما برای اهالی سینما اکنون این سؤال پیش آمده که بنیاد که در پرداخت وام فیلم سازان بدقولی میکند و در مواقعی صرفاً به آنها «قسط اول» را پرداخت و اقساط بعدی را با تأخیرهای طولانی پرداخت میکند، چگونه میخواهد در عرصه تولید مشترک وارد شود؟ این موضوع در طول روزهای گذشته طی تماس چند سینماگر با سایت سینما مثبت اعلام و آنها به بیان این مطلب پرداختهاند که برای دریافت وام مصوب خود دچار مشکل و سختی فراوان هستند.
ممکن است سینماگران ایرانی این نوع بی نظمیها را تحمل کنند اما در تولید مشترک و زمانی که پای فیلم ساز خارجی در میان باشد، قطعاً تأخیر و بی نظمی در پرداخت دیون فیلم سازان، کار را دچار ضرر و زیان خواهد کرد.
امید است مسئولان سینمایی پیش از هر حرکت بینالمللی، مشکلات و کاستیهای داخلی را حل و فصل نمایند.
مطالب مرتبط:
بین الملل فجر کلاغ را جای طوطی رنگ و عرضه میکند