تبلیغات تلویزیون قاعده و معیار ندارد؟
سینما مثبت:مشکلات مالی سازمان صداوسیما در سالهای اخیر سبب شده حجم برنامههای تبلیغاتی در تلویزیون افزایش یابد. در برخی از برنامههای سیما شاهد تبلیغاتی حرفهای هستیم اما در برخی دیگر محصولات و کالاها به شکلی نامناسب و بسیار ابتدایی معرفی و عرضه میشود که این موضوع جای تأمل دارد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، چندی پیش یکی از برنامههای شبکه جهانی جام جم سیما از یکی از تاجران برنج دعوت کرد تا در این برنامه حضور یافته و محصول خود را معرفی نماید. «مرضیه» یکی از کاربران سینما مثبت که در سوئد زندگی میکند و به طور اتفاقی شاهد این برنامه بوده مینویسد: «از قدیم مرسوم بوده برنامههایی که برای شبکههایی مانند جام جم تولید میشده، بهواسطه آنکه مخاطبش خارج از ایران زندگی میکند سطح برنامه نیز بالاتر و کیفیتر بوده است. من بهعنوان یک ایرانی ساکن خارج از کشور مشکلات مالی تلویزیون را درک میکنم. اشکالی هم ندارد در یک برنامه محصولی تجاری تبلیغ شود اما آیا متصدیان این برنامهها نمیتوانند قواعد و چهارچوبهایی را برای افراد علاقه مند به تبلیغ تعیین کنند؟ در برنامهای که چندی پیش پخش شد، یکی از تاجران برنج به نام «حاج رمضان کریمی» میهمان برنامه بود. ایشان علاوه بر حضور در برنامه، محصولاتشان را نیز به استدیو برنامه شبکه جام جم آورده بودند. نکته جالب توجه این بود که این تاجر عزیز هموطن، برای آنکه از مشابه سازی محصولاتش توسط دیگران جلوگیری نماید، عکس خودش را روی گونی برنج در ابعادی بسیار بزرگ چاپ کرده بود و دوربین برنامه هم مدام این تصویر را نشان میداد. من آن شب میهمان داشتم و دوستی سوئدی در خانهام بود و دیدن این تصاویر و اینکه فردی در ایران عکس خودش را بر روی گونی برنج چاپ کند برایش بسیار عجیب بود که البته با توضیح من، سوءتفاهمهایش برطرف شد اما کاش سازندگان چنین برنامههایی حداقل درباره برنامههای اینچنینی که مخاطبش خارج از کشور است، کمی سلیقه به خرج دهند و حتی اگر میهمان برنامه بر روی مسئلهای اصرار داشت که به لحاظ رسانهای اشتباه بود، موضوع را به وی گوشزد کنند.»
سینما مثبت آماده درج توضیحهای احتمالی متصدیان این برنامه و آقای حاج رمضان کریمی است.