شنبه, تیر ۱۴, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی جشنواره 34 فیلم فجر

فیلم فجر از ناموس‌فروشی و نژادپرستی تقدیر کرد

۱۳۹۴-۱۱-۲۷
Reading Time: 3 mins read
0

اتفاق‌نظر کیهان و شرق درباره یکی از فیلم‌های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

 

فیلم فجر از ناموس‌فروشی و نژادپرستی تقدیر کرد

 

سینما مثبت:کمتر از یک هفته از پایان برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌گذرد و در این مدت تحلیل‌های مختلفی درباره این رویداد سینمایی منتشر شده است. روزنامه کیهان در نوشتاری تازه این رویداد را به تقدیر از ناموس فروشی و نژادپرستی متهم کرده است.

 

 

جشنواره فیلم فجر،ابد و یک روز، روزنامه کیهان،نقد فیلم ابد و یک روز،حاشیه های جشنواره فیلم فجر،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس،plus

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، این روزنامه در تحلیلی مفصل به قلم «آرش فهیم»، ضمن ارزیابی این دوره به‌عنوان «یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های این گردهمایی»، به حواشی مختلف سی و چهارمین دوره فیلم فجر پرداخته شده و با انتقاد از بی‌نظمی‌های این دوره آمده است: «با آغاز جشنواره، حاشیه‌ها هم افزایش یافتند. اما نمایش متراکم فیلم‌ها در ساعات پایانی شب، بی‌نظمی در اجرای برنامه‌ها، انفجار جمعیت در پردیس مرکزی جشنواره (برج میلاد) این سؤال را ایجاد کرد که آیا مدیران جشنواره فجر، حداقل آشنایی با اصول و استانداردهای برگزاری یک جشنواره سینمایی را ندارند؟ برخلاف بسیاری از دوستان که معتقدند نحوه برگزاری سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر ناشی از خام‌دستی مدیران این جشنواره است، بنده معتقدم که این نوع برگزاری، یک تاکتیک است.»

 

داوری فیلم فجر فضاحت‌بار بود

نویسنده در ادامه با انتقاد از نامزدها و برگزیدگان این دوره در ادامه می‌نویسد: «کار جشنواره فیلم فجر به‌جایی رسید که در آن «فدا شدن برای آرمان و میهن و مردم» بایکوت شد، اما از ناموس‌فروشی و نژادپرستی با 9 سیمرغ پذیرایی کردند!»

در ادامه این مطلب ضمن اشاره به ضعف‌های ساختاری و محتوایی فیلم ابد و یک روز، آمده است: «اینکه چنین فیلمی با چنین فیلم‌نامه‌ای سیمرغ بهترین فیلم‌نامه جشنواره را دریافت کرده، خودش نشان می‌دهد که وضع داوری در این دوره از جشنواره فیلم فجر دچار چه فضاحتی است. «ابد و یک روز» دچار «نژادپرستی» دوگانه است. یعنی در آن هم به‌طور دائم به افغانستانی‌ها توهین و فحاشی می‌شود و هم مردم طبقه محروم ایران را به‌قدری پست نشان می‌دهد که برای باز کردن گره کار خود، ناموسشان را به همان افغانستانی‌ها می‌فروشند! فیلم «ابد و یک روز» مردم ایران را وحشی‌هایی معرفی می‌کند که به نزدیکان خود نیز رحم نمی‌کنند. …کارگردان فیلم مورد بحث هر چه زشتی و وقاحت است را یک‌جا جمع کرده!»

 

شرم بر این نگاه

 

 

جشنواره فیلم فجر،ابد و یک روز، روزنامه کیهان،نقد فیلم ابد و یک روز،حاشیه های جشنواره فیلم فجر،سینماپلاس،سینمامثبت،پلاس،plus

 

کیهان در ادامه با انتقاد از گفته‌های ایوبی درخصوص بولتن نویس ها، بخش‌هایی از مطلب روزنامه شرق درباره فیلم سعید روستایی را نقل کرده و می‌نویسد: «به رئیس محترم سازمان سینمایی عرض می‌کنم: آقای حجت‌الله ایوبی عزیز! این عبارات به «بولتن‌نویس‌ها»، این دشمنان فرضی و توهمی شما هیچ ربطی ندارد. این عبارات را روزنامه «شرق» همان روزنامه‌ای که طرفدار سینه‌چاک دولت شماست منتشر کرده. آقای ایوبی! دقت کنید، عمق فاجعه به‌قدری است که همان روزنامه‌ای که همیشه از فیلم‌های شبه روشنفکری حمایت می‌کند و سیاه نمایی را توهم دلواپس‌ها می‌داند، درباره فیلم محبوب جشنواره شما نوشته است: «ابد و یک روز، پرغوغاترین فیلم امسال است و فریب‌کارترین‌شان. در پس ظاهر پرطمطراق و غلط‌انداز رئالیستی –ناتورالیستی‌اش، باطن سیاه و مسموم فیلم‌فارسی لانه دارد. دوربین روی دست پرتکان و ریتم تند فیلم برای دیدن نیست؛ توهم آن است و برای کورشدن. فیلم خاک به چشم‌مان می‌پاشد تا درست نبینیم و با وراجی‌ها و متلک‌های بی‌امانش مانع شنیدن می‌شود. اعتیاد، فلاکت و تباهی، آدم‌فروشی و خانه‌فروشی گویا سرنوشت محتوم این خانه –سگدونی –است. جمله پسر بزرگ و رئیس خانه (معادی) شعار و پیام اصلی فیلم است: «هرکس از این خانه نرود سگ است. هرکس برود و برگردد از سگ کمتر است». آیا «خانه» استعاره وطن نیست و اهالی‌اش، مردم وطن؟ شرم بر این نگاه.» و در ادامه همین مطلب آمده است: «[ابد و یک روز] پز می‌دهد و می‌فروشد تا جایزه بگیرد. جایزه داخلی و حتی خارجی. فیلم لقمه چرب و نرمی است برای جشنواره‌های فرنگی با آن فقرزدگی و تباهی محتومش. اگر فیلم‌ساز ذره‌ای غیرت ملی و دلسوزی‌ای برای این خانه دارد و اهالی‌اش، نمی‌بایستی فیلم را به جشنواره‌های خارجی بفرستد که جز خانه‌فروشی و فقرفروشی نیست.»

آنچه روزنامه کیهان درخصوص عدم حضور فیلم «ابد و یک روز» در جشنواره‌های خارجی مطرح می‌کند، مسئله تازه‌ای نیست و در دوره پیشین مدیریت سازمان سینمایی هم درباره فیلم «کتاب قانون» صورت گرفت و این فیلم اجازه حضور در رویدادهای بین‌المللی را نداشت. حال باید دید آیا این قانون درباره فیلم برگزیده جشنواره سی و چهارم نیز عملی خواهد شد یا خیر؟!

 

 
نوشته قبلی

سینما مثبت برگزیده جشنواره «ترافیک و رسانه»

نوشته‌ی بعدی

حاتمی کیا، فیلم‌ساز یا «خاکریزِ استراتژیک»؟

نوشته‌ی بعدی

حاتمی کیا، فیلم‌ساز یا «خاکریزِ استراتژیک»؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

غیبت قابل تامل فیلم‌سازان ارگانی در مراسم‌های این روزها

۱۴۰۴-۰۴-۱۱

پس از جنگ دوازده روزه صدا و سیما را کوچک و چابک کنید

۱۴۰۴-۰۴-۰۹

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس