کدام رسانهها از جشنواره فجر سیمرغ میگیرند؟
سینما مثبت:مدیر ارتباطات و اطلاعرسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در مصاحبهای کلی و مبهم از تصمیم جشنواره فیلم فجر برای تقدیر نویسندگان، منتقدان، عکاسان برگزیده رسانهها در جشنواره فیلم فجر خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، تقدیر از اهالی رسانه و متصدیان فیلم فجر امری مسبوق به سابقه است که در دورههای مختلف رخ داده است. مثلاً در سال 1389 و در زمان مدیریت حبیب ایلبیگی بر روابط عمومی فیلم فجر، طی مراسمی در فرهنگسرای نیاوران از خبرنگاران برگزیده جشنواره تقدیر شد. در سال 1391 در دوره «محمدرضا عباسیان» نیز رسانههای برگزیده مورد تقدیر قرار گرفتند که به هر دو برنامه انتقادهایی جدی وارد بود. مثلاً در دوره عباسیان، از هیچ رسانه منتقدی تقدیر نشد و هدایای جشنواره به رسانههایی رسید که بیشترین همسویی را با جشنواره و اهداف آقای دبیر داشتند. البته فجر در سالهای مختلف با سپردن امور رسانهای و فعالیتهای مختلف به برخی افراد خاص، تقدیرهای جذابی! را پیش از برگزاری این رویداد از آنها کرده اما آنچه «سید صادق موسوی» روابط عمومی جشنواره سی و چهارم اظهار داشته، آنقدر کلی است که سؤالهای فراوانی را به ذهن متبادر میکند.
الف: در خبر مذکور اعلام شده این اقدام برای تکریم و ارج نهادن بهجایگاه نویسندگان، منتقدان و عکاسان و با تقدیر از فعالان برتر رسانهای صورت میگیرد. سؤال این است که افراد برتر و فعال چگونه و با چه معیاری انتخاب میشوند؟ چه فرد یا شورایی مسئول انتخاب آنها است؟
ب: منظور از «اهالی زحمتکش و فعال رسانه» در این خبر چیست؟ ملاک فعالیت چیست؟ زحمتکشی چگونه اثبات میشود؟ ملاکها در این انتخاب تا چه اندازه کیفی و چقدر کمی است؟ آیا ملاک، تعداد اخبار منتشر شده است یا کیفیت و اثر بخشی آنها؟
ج: آیا قرار است در این مراسم از «رسانهها» تقدیر شود یا از «نمایندگان رسانهها»؟ مشخصاً آیا قرار است اگر جایزه و هدیهای داده میشود، به سردبیران و صاحبان رسانهها داده شود یا از خبرنگاران تقدیر میشود که بار اصلی زحمات جشنواره را به دوش داشتند؟ با توجه به اینکه بخش عمدهای از اخبار و گزارشهای رسانهها فاقد اسم است، این تقدیر چگونه صورت خواهد گرفت؟
د: موسوی اعلام کرده «اعلام این خبر در روز پایانی جشنواره نیز صرفاً برای جلوگیری از بروز هرگونه سوءتفاهم بوده است.» اگر این اتفاق بهصورت سلیقهای رخ داده، در هر شکل قابل سوءتفاهم است اما اگر قرار بوده ملاک و معیار مشخصی در این بخش حاکم باشد، چرا باید اعلام چنین خبری باعث بروز سوءتفاهم شود؟
ه: با توجه به حضور متفاوت رسانهها در این مراسم، ملاک این انتخابها چیست؟ آیا رسانهای که با دو نماینده در جشنواره حضور داشته، با رسانهای که 10 نماینده در جشنواره داشته ازنظر حجم کاری قابلمقایسهاند؟ آیا رسانههایی که بر اساس برخی منافع، جشنواره را بهطور تمام و کمال پوشش دادهاند، با رسانههایی که منافعی نداشته و صرفاً بر اساس دغدغههای فرهنگی خود به این رویداد پرداختهاند، در یک کفه ترازو قرار میگیرند؟ آیا رسانهای که ازنظر سازمانی موظف به پوشش رویدادهای جشنواره است، با رسانهای که وظیفهای نداشته اما صرفاً به دلایل حرفهای این رویداد را پوشش داده، باید یکجا مقایسه شوند؟
و: آیا در این بررسی، تفاوت و تمایزی میان رسانههای مکتوب، روزنامهها، خبرگزاریها، برنامههای تلویزیونی، سایتهای خبری و… وجود دارد یا اینکه «افراد» بهجای «رسانهها» داوری میشوند؟
امید است روابط عمومی جشنواره فیلم فجر با شفافسازی در این زمینه، مانع بروز حاشیههای تازه برای جشنواره شود.