تحلیلی بر نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
پایان قاعده «خر و خرما» در جشنواره فیلم فجر
سینما مثبت:اعلام اسامی کاندیداهای سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بیش از هرچیز طرفداران و منتقدان دو اثر سینمایی شاخص را شوکه کرده است. «عدم حضور فیلم بادیگارد» در میان کاندیداهای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی و حضور «امکان مینا» و «دختر» در میان بیشترین رکوردداران سیمرغ، در ساعتهای اخیر موضوع بحثوجدلهای فراوانی شده است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، سینمای ایران همانگونه که در بخش «تولید» دارای مناسبات خاص و پیچیده خود است، در بخش جشنوارهای هم تابع قواعد خاص خود است. یکی از مهمترین قواعد فیلم فجر امسال در بخش «انتخاب» حضور تهیهکنندگان قدرتمند وابسته به طیفهای مؤثر سینمایی بوده که باعث شده حتی فیلمهای ضعیف نیز وارد این رویداد شوند. جزئیات این مسئله را میتوانید با کلیک کردن در «اینجا» بخوانید. حالا در بخش داوری این موضوعها مورد نظر داوران بوده است:
چرا دختر کاندیدا شد؟
توجه به فیلمی که سازندهاش «مدیرعامل خانه سینما» است و ماه آینده قرار است بر صندلی اجرای بخش بینالملل فیلم فجر بنشیند. بدیهی است رعایت حال این چهره سینمایی برای رویدادی مانند فیلم فجر بسیار مهم و اساسی است و هر نوع توجه به این اثر میتواند در مناسبات بعدی مدیران سینمایی با نهاد مؤثر «خانه سینما» تعیین کننده باشد.
چرا داوران به امکان مینا توجه کردند؟
توجه به فیلمی سیاسی به نام «امکان مینا» که به موضوعی حساس میپردازد. در سالهای اخیر عوامل سینمای ایران نسبت به آثاری ازایندست موضعگیری داشته و بهراحتی حاضر به ایفای نقش در چنین آثاری نمیشدند. نمونه مشخص آن فیلم «قلادههای طلا» است و حالا برای از بین بردن این فضاسازی، نیاز است تا فیلمی مانند «امکان مینا» در جشنواره بهصورت پررنگ مطرح شود.
علت توجه به ایستاده در غبار چیست؟
توجه به «شاخصترین اثر ارزشی جشنواره فیلم فجر» که این موضوع در تعدد عناوین کاندیداتوری فیلم «ایستاده در غبار» مشاهده میشود و قطعاً این فیلم با دست پر مراسم اختتامیه را ترک میکند تا برگزارکنندگان جشنواره نشان دهند مشکلی با سینمای دفاع مقدس ندارند و اگر اثری ویژگیهای فیلم خوب را داشته باشد، حتماً به آن توجه خواهند کرد. البته توجه به این فیلم باعث خواهد شد ترکشهای احتمالی ناشی از حمله رسانههای اصولگرا به جشنواره نیز بیتأثیر باشد چراکه در خصوص کیفیت خوب این اثر، اغلب اهالی سینما اشتراک نظر دارند.
چرا به بادیگارد بیتوجهی شد؟
«عدم کاندیداتوری بادیگارد در بخشهای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه» نیز مسئله چندان عجیب و پیچیدهای نیست. تجربه دورههای قبلی جشنواره فیلم فجر ثابت کرده کارگردانی مانند «حاتمی کیا» هیچگاه به «کم» قانع نبوده و اگر هم در این رشتهها کاندیدا میشد و از سه جایزه، دو جایزه را دریافت نمیکرد؛ باز هم هیات داوران به بیتوجهی به این اثر ارزشی متهم میشدند و شنونده همان حرفهایی بودند که امروز میشنوند! ضمن اینکه حاتمی کیا در سالهای اخیر رفتار غیردوستانهای نسبت به جشنواره در پیش گرفته و ضمن آنکه متقاضی و مدعی دریافت جوایز گوناگون بوده، در انتقاد از جشنواره و حمله به آن نیز کم نگذاشته که چنین تناقضی قابلدرک نیست.
البته هیات داوران با کاندیدا کردن این فیلم در رشتههای: بازیگر نقش اول مرد، فیلمبرداری، موسیقی، صدا، گریم و جلوههای ویژه نشان داده به جنبههای تکنیکی این فیلم توجه داشته و احتمالاً در این بخشها، جوایزی به فیلم خواهد داد اما این برجستگیها به معنای اینکه فیلم در کلیت اثر خوبی باشد، نیست و نکات مثبت آن نیز بیش از آنکه ناشی از انسجام کلی اثر باشد، حاوی زحمات همین گروه سازنده است. سینما مثبت پیشتر در مطلبی با عنوان «چرا بادیگارد فیلم بدی شده است؟» به ضعفهای جدی این فیلم اشاره کرده بود که متن آن را میتوانید با کلیک کردن در «اینجا» بخوانید. ضمن اینکه این فیلم تهیه کننده شناخته شده و مطرحی هم ندارد که بتوان آن را در بخش «بهترین فیلم» کاندیدا کرد و انتقال تهیهکنندگی فیلم از خود حاتمی کیا به فردی ناشناخته، میتواند مهمترین دلیل عدم کاندیدا شدن فیلم در این بخش باشد.
آیا لانتوری شانسی دارد؟
از دیگر رویدادهای قابل پیشبینی جشنواره امسال میتوان به اهدای جایزهای مهم به فیلم «لانتوری» اشاره کرد تا ظلمی که دو سال قبل با عدم اهدای جایزه به «نوید محمد زاده» صورت گرفت و در ادامه نیز توقیف فیلم «عصبانی نیستم» را به دنبال داشت، بهنوعی جبران شود.
چند مسئله کلی در خصوص کاندیداها
درمجموع به نظر میرسد داوری جشنواره امسال باوجود حواشی مختلف آن، ترکیبی از «داشتن هوای خانه سینما، توجه به ارزشیترین فیلم جشنواره، ادای سهم به فیلمی سیاسی، توجهی کوچک به سینمای مستقل و شکستن قاعده خواستن همزمان خر و خرما» باشد.
نامزدهای بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر ۳۴ در یک نگاه
*بهترین کارگردانی
کمال تبریزی برای کارگردانی فیلم “امکان مینا“
سعید روستایی برای کارگردانی فیلم “ابد و یک روز“
فرزاد مؤتمن برای کارگردانی فیلم “آخرین بار کی سحر را دیدی؟“
محمدحسین مهدویان برای کارگردانی فیلم “ایستاده در غبار“
سید رضا میر کریمی برای کارگردانی فیلم “دختر“
*بهترین بازیگر نقش اول زن
پریناز ایزدیار برای فیلم “ابد و یک روز“
ساره بیات برای فیلم “عادت نمیکنیم“
مینا ساداتی برای فیلم “امکان مینا“
طناز طباطبایی برای فیلم “خشم و هیاهو“
الهام کردا برای فیلم ” به دنیا آمدن“
*بهترین بازیگر نقش اول مرد
فرهاد اصلانی برای فیلم “دختر“
پرویز پرستویی برای فیلم “بادیگارد“
رضا کیانیان برای فیلم “کفشهایم کو“
پیمان معادی برای فیلم “ابد و یک روز“
نوید محمد زاده برای فیلم “خشم و هیاهو“
*بهترین بازیگر نقش مکمل زن
بهنوش بختیاری برای بازی در فیلم “من”
مریلا زارعی برای فیلم “دختر“
ژاله صامتی برای فیلم “آخرین بار کی سحر را دیدی؟“
شبنم مقدمی برای فیلمهای “زاپاس” و “نفس“
شیرین یزدان بخش برای فیلم “ابد و یک روز“
*بهترین نقش مکمل مرد
حمیدرضا آذرنگ برای فیلم “عادت نمیکنیم“
امیر جدیدی برای فیلم “من“
سیامک صفری برای فیلم “آخرین بار کی سحر را دیدی؟“
آذرخش فراهانی برای فیلم “مالاریا“
نوید محمد زاده برای فیلم “ابد و یک روز“
* بهترین فیلمبرداری
حمید خضوعی ابیانه برای فیلم “دختر“
هومن بهمنش برای فیلم “اژدها وارد میشود“
پیمان شادمان فر برای فیلم “خشم و هیاهو“
محمود کلاری برای فیلم “بادیگارد“
فرشاد محمدی برای فیلم “امکان مینا“
*بهترین تدوین
سجاد پهلوان زاده برای فیلم “ایستاده در غبار“
بهرام دهقانی برای فیلم “ابد و یک روز“
سپیده عبدالوهاب برای فیلم “به دنیا آمدن“
هایده صفی یاری برای فیلم “لانتوری“
محمدرضا موئینی و هدی موئینی برای فیلم “امکان مینا“
*بهترین موسیقی متن
کریستف رضایی برای فیلم “اژدها وارد میشود“
مسعود سخاوت دوست برای فیلم “نفس“
محمدرضا علیقلی برای فیلم “امکان مینا” و “دختر“
کارن همایونفر برای فیلم “بادیگارد“
پیمان یزدانیان برای فیلم “به دنیا آمدن“
*بهترین صدا
بهمن اردلان و سید علیرضا علویان برای فیلم “بادیگارد
سعید بجنوردی و محمدرضا دلپاک برای فیلم “لانتوری“
حسین بشاش و آرش قاسمی برای فیلم “خشم و هیاهو“
امین میرشکاری و سید علیرضا علویان برای فیلم “ابد و یک روز“
مهرشاد ملکوتی برای فیلم “ایستاده در غبار“
*بهترین طراح صحنه و لباس
محمدرضا شجاعی برای فیلم “ایستاده در غبار“
امیرحسین قدسی و نگار نعمتی برای فیلم “اژدها وارد میشود“
بهزاد کزازی برای فیلم “امکان مینا“
محسن نصراللهی و رعنا امینی برای فیلم “خشم و هیاهو“
اصغر نژاد ایمانی برای فیلم “نفس“
*بهترین چهرهپردازی
ایمان امیدواری برای فیلمهای “زاپاس” و “بادیگارد“
عبدالله اسکندری و مهرداد میرکیانی برای فیلم “لانتوری“
شهرام خلج برای فیلم “ایستاده در غبار“
مهرداد میرکیانی برای فیلمهای “نفس” و اژدها وارد میشود“
سعید ملکان برای فیلمهای “ابد و یک روز” و امکان مینا“
*بهترین جلوههای ویژه میدانی و جلوههای ویژه بصری
سید هادی اسلامی برای فیلم “بادیگارد (جلوههای بصری)
ایمان کرمیان برای فیلم ایستاده در غبار (جلوههای میدانی)
فرید ناظر فصیحی برای فیلم “نفس” (جلوههای بصری)
محمدرضا نجفی امامی برای فیلم رسوایی 2 (جلوههای بصری)
*بهترین فیلمنامه
فرهاد توحیدی و مرتضی اصفهانی برای فیلمنامه “امکان مینا“
سعید روستایی برای فیلمنامه “ابد و یک روز“
امیر عربی برای فیلمنامه “آخرین بار کی سحر را دیدی؟“
مهران کاشانی برای فیلمنامه “دختر“
محمدحسین مهدویان برای فیلمنامه “ایستاده در غبار”
*بهترین فیلم
منوچهر محمدی برای تهیهکنندگی فیلم “امکان مینا“
سعید ملکان برای تهیهکنندگی فیلم “ابد و یک روز“
فرزاد مؤتمن برای تهیهکنندگی فیلم “آخرین بار کی سحر را دیدی؟“
سید رضا میر کریمی برای تهیهکنندگی فیلم “دختر“
حبیب والی نژاد برای تهیهکنندگی فیلم “ایستاده در غبار“