تأیید چراغ خاموش لانتوری توسط سازمان اوج
سینما مثبت:ارگان رسانهای سازمان هنری ـ رسانهای اوج با انتشار مطلبی، فیلم اجتماعی و گزنده «لانتوری» آخرین ساخته رضا درمیشیان کارگردان جوان ایرانی را تأیید و آن را اثری مثبت ارزیابی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، این روزها در کاخ جشنواره انواع و اقسام رسانههای مکتوب بهصورت رایگان توزیع میشود. «سینما ملت» نیز یکی از این نشریات روزانه است که در 12 صفحه و در قطعی عجیب منتشر میگردد. در نگاه اول نام این نشریه یادآور برنامه تلویزیونی «محمدرضا شهیدی فر» است و حتی در ابتدا تصور میشد این نشریه توسط این مجری اداره میشود اما زمانی که نشریه مذکور را ورق میزنیم، در کمال تعجب چیزی به نام «شناسنامه» در آن مشاهده نمیشود و ردپایی از سردبیر یا صاحبامتیاز در آن وجود ندارد که امری عجیب است! حضور نویسندگان منتسب به طیف اصولگرا در این رسانه نشان میدهد احتمالاً این رسانه از سوی بخشی اصولگرا حمایت میشود. البته در دورههای گذشته، ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر از توزیع نشریات فاقد شناسنامه و مشخصات در کاخ جشنواره جلوگیری میکرد اما ظاهراً در این دوره محدودیت مذکور وجود ندارد. نکته قابل تأمل آن است که گرافیک، کاغذ و شمایل کلی نشریه مذکور بهشدت شبیه برشوری است که این روزها سازمان اوج جهت معرفی فیلمهای خود در جشنواره تدارک دیده و این برشور هم دقیقاً در کنار سینما ملت توزیع میشود. حالا مشخص نیست سازمان اوج به چه دلیلی نام خود را در این بولتن درج نکرده و ترجیح داده بهصورت مخفیانه فعالیت رسانهای انجام دهد؟!
نکته قابل تأمل در این نشریه، تعریف و تمجید فراوان آن از فیلم «لانتوری» ساخته رضا درمیشان است. در شماره سوم این نشریه که اختصاص به معرفی فیلمهای به نمایش درآمده در روز جمعه 16 بهمنماه را دارد، ضمن نقد دو فیلم «نفس» و «لانتوری» میخوانیم: «لانتوری اما در نقطه مقابل نفس است؛ فیلمی که علیرغم برخی شیطنتهایی که کارگردان بروز داده، اثری است به لحاظ ساختاری استاندارد که کارگردان جوانش خیلی خوب نشان داده از پس واقعهنگاری اتفاقی دردناک چون اسیدپاشی برمیآید. لانتوری اثری اجتماعی است که بودجه میلیاردی هم نداشته اما توانسته به یک اثر سینمایی قابل توجه بدل شود.»
در بخش دیگری از این نشریه نیز در مطلبی با عنوان «خنجری بر پیکره شبه روشنفکران» درباره لانتوری میخوانیم: «باید لانتوری را نقطه مثبتی در کارنامه کارگردانش دانست که این بار آگاهانه کوشیده لااقل برخی از ضعفهای طبقه روشنفکرنما را ببیند. …لانتوری بهصورت نمادین هم که شده جریان مقابل شبه روشنفکران را نیز نقد میکند…. درمیشیان نقد شبه روشنفکران که نماد آنهم روزنامهنگاری است شبیه به مسیح علی نژاد فراری را منطقیتر ارائه کرده اما نقد جریان مقابل را در حد کلیشهها و اشارات پیامکی تنزل داده است!»
با این اوصاف اگر سال آینده فیلم بعدی این کارگردان توسط سازمان اوج ساخته شود، نباید خیلی تعجب کنیم زیرا این مطالب بیانگر نظر مثبت تهیه کننده فیلم حاتمی کیا به درمیشیان است.