چهارشنبه, تیر ۱۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی جشنواره 34 فیلم فجر

دزد بین خودتان است!

۱۳۹۴-۱۱-۱۶
Reading Time: 2 mins read
0

چند کلمه‌ای درباره فیلم «متولد 65»

 

دزد بین خودتان است!

 

سینما مثبت:جریان دولتی در سینمای ایران همواره به عنوان سازنده فیلم‌های کم اثر و سفارشی شناخته می‌شده که در همین جشنواره سی و چهارم فیلم فجر نیز شاهد نمونه‌هایی از آن هستیم اما گهگاه در میان فیلم‌های دولتی این جشنواره، با نمونه‌هایی مواجه می‌شویم که بسیار عجیب و درخور تأمل است.

 

 

متولد 65،مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی،سینماپلاس،سینمامثبت،محمد مهدی عسگرپور، پلاس،

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، فیلم «متولد 65» یکی از آثار به نمایش درآمده در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر است که «محمد مهدی عسگرپور» تهیه کنندگی آن را برای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عهده داشته است. فیلم داستان دختر و پسر جوانی است که در سالگرد آشنایی اشان به سراغ افراد متمول می‌روند و با سر کار گذاشتن آنها تلاش می‌کنند برای لحظاتی طعم شیرین ثروتمند بودن را بچشند اما در آخرین موقعیت و با حضور در خانه زن و مردی میانسال، ناگهان با افراد دیگری اشتباه گرفته می‌شوند و این مسئله برای آنها دردسرهایی ایجاد می‌کند.

فیلم بر ایده جالبی استوار است و تا مقطعی از داستان که دختر و پسر وارد خانه مجلل زن و مرد میانسال می‌شوند، مخاطب را همراه می‌کند اما از زمانی که صاحبخانه به پسر جوان شک کرده و او را با فردی به نام «ابک» اشتباه می‌گیرد، حجمی از اتفاق‌های غیر منطقی و نکته‌های شعاری در فیلم نمود پیدا می‌کند. گره اصلی داستان، افتادن تلفن همراه آنها به دست صاحبخانه و سپس عدم امکان خروج از خانه است. از این مقطع حجمی از اتفاق‌های ریز و درشت در کنار هم قرار می‌گیرد تا از این فیلم به ظاهر اجتماعی و ساده، اثری انتقادی و سیاه نما بسازد. در این قصه حتی نمادهایی مانند «بورس» و «عتیقه» هم کارکردی سیاسی پیدا می‌کنند. بعید است تصمیم گیرندگان درباره فیلم، متوجه لایه‌های رو و شعاری اثر نشده باشند و قطعاً سعی کرده‌اند با اغماض با فیلم برخورد کنند. در این فیلم دختر و پسر جوان و آس و پاس در خانه زن و مردی میانسال گیر می افتند، حبس می‌شوند و اجازه خروج به آنها داده نمی‌شود. این زوج میانسال در آستانه سفر به خارج از کشور و انتقال سرمایه‌هایشان به کانادا هستند. هر دو افرادی مال دوست هستند. با وجود داشتن ثروت فراوان، بابت کلاه برداری 20 سال قبل یکی از دوستانشان ناراحت هستند و به جای آنکه خودشان حواسشان را جمع کنند، «جوان‌ها» را متهم کرده و سپس آنها را در خانه حبس می‌کنند. در ادامه فیلم با حضور چند شخصیت دیگر که آنها نیز از پدر جوان متولد 65 ـ ابک ـ زخم خورده‌اند، دادگاهی برای محاکمه این جوان‌ها تشکیل می‌شود اما در انتهای قصه مشخص می‌شود دزد واقعی در میان خود آنهاست و آنها بی دلیل این جوان‌ها را متهم کرده‌اند!

سینمای ایران در سال‌های اخیر از این جنس فیلم که در آنها به بهانه پرداختن به خانواده و داستان‌های معمولی، بیانه‌های سیاسی صادر شده کم ندارد اما اینکه در فیلمی ضعیف و آماتوری از محصولات نهادی دولتی، اینگونه پیام‌های دست چندم سیاسی طرح و به مخاطب منتقل گردد، نکته عجیب و قابل تاملی است که نشان می‌دهد نهادهای تصمیم گیر در این حوزه، چندان با دقت فیلم نامه‌ها را نمی‌خوانند و صرفاً با اطمینان به «افراد»، می‌توان هر اثری را در چهارچوب آنها به ثبت رساند و حتی در مواقع لزوم «زیرآبی» هم رفت!

 

 
نوشته قبلی

بادیگارد فیلم خوبی خواهد بود؟

نوشته‌ی بعدی

وقتی بادکنک می‌ترکد

نوشته‌ی بعدی

وقتی بادکنک می‌ترکد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

سلبریتی ایرانی؛بلاتکلیف در جنگ دوازده روزه

۱۴۰۴-۰۴-۱۶

غیبت قابل تامل فیلم‌سازان ارگانی در مراسم‌های این روزها

۱۴۰۴-۰۴-۱۱

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس