موازی کاری و فعالیت های بی فایده در سینمای دولتی
مرکز گسترش با «بیت المال» چه میکند؟
سینما مثبت:مسائل و مشکلات سینمای ایران آنقدر مشخص و ملموس است که نیازی به بیان ندارد. فقط مدیر توانا میخواهد تا این مشکلات را حل کند اما برخی مسوولان سینمایی همچنان علاقه دارند با برگزاری همایشهای پُرهزینه از بودجه بیت المال آن هم در شرایط نامطلوب اقتصادی فعلی، حرفهای تکراری ر برای چندمین بار بشنوند.
برگزیدگان جشن انیمیشن خانه سینما
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، یکشنبه هشتم شهریورماه، جشن خانه سینما در مراسم اهدای جوایز برگزیدگان بخش انیمیشن، برندگان خود را شناخت و به چهرههای برتر این بخش جوایزی اهداء کرد. به فاصله چند روز پس از این رویداد، «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» اعلام کرده قصد دارد دومین همایش ملی انیمیشن ایران را طی روزهای 10 تا 13 شهریورماه 94 در جزیره کیش برگزار کند. «سیّدمحمدمهدی طباطبایینژاد» مدیر مرکز گسترش که زحمت مدیریت دومین همایش ملی انیمیشن ایران را نیز تقبل کرده در پیامی اعلام کرده است: «دومین همایش ملی انیمیشن ایران پس از یک وقفه 7 ساله میخواهد همهٔآنچه را که برای بهبود صنعت انیمیشن کشور لازم است، بداند و در تحقق آن بکوشد و امید که نقطه عطفی برای این هنر باشد.» این اظهارات در حالی بیان میشود که برای فهم و درک این مشکلات لازم نیست طباطبایی و کاروان همراه رنج سفر به کیش را تحمل کنند و اگر در روز هشتم شهریورماه که خودشان را به تالا «ایوان شمس» رساندند، «دفترچه یادداشت» هم همراهشان داشتند حتماً می توانستند فهرستی از این مشکلات را تهیه کنند. حتی میتوانستند با دعوت از فعالان این حرفه در مرکز گسترش و صرف چای با آنها، متوجه شوند که مشکلات این حرفه چیست و چرا بسیاری از فعلان این حرفه این روزها در حال فراهم کردن مقدمات مهاجرت به خارج از کشور هستند.
برگزیدگان جشن انیمیشن خانه سینما
صرف بودجه برای انتشار نشریات بی فایده
نکته عجیب و قابل تأمل دیگر، انتشار نخستین فصلنامه تخصصی «سینما انیمیشن» از سوی این مرکز است. نگاهی به این عناوین بیندازید: نمایش شش انیمیشن شاخص ژاپن در سینماتک، مراسم دیدار با نورالدین زرینکلک، تعریف انیمیشن و جایگاه آن در سینما، فیلم انیمیشن و ظهور برنامه اکران فیلم، معرفی برندگان و نامزدهای انیمیشن اسکار، ساختار صرفی و نحوی پیرنگ در قهرمان بزرگ شماره، کارگاه: ایده در انیمیشن (پشت صحنههای فرآیند بسط و توسعه ایده در استودیو، ایدهها از کجا شکل میگیرند؟، چطور ایدههای داستانی خوب برای انیمیشن خلق کنیم؟
کدامیک از این مطالب و عناوین را میتوان سراغ گرفت که در فضای مجازی و حتی در رسانههای موجود در این زمینه قابل دسترسی نباشد؟! خواندن کدام یک از این مطالب میتواند برای انیماتورهایی که مشکل و دغدغه معیشت دارند مفید فایده باشد؟ آیا در شرایط اقتصادی امروز که انتشار نشریه ای عادی هزینه ای بالای 30 میلیون تومان دارد، مرکز گسترش باید نشریه ای با درجه کیفی بالا تولید و به شکل رایگان منتشر نماید؟ آیا نمیتوان هزینه انتشار این نوع نشریات و برگزاری چنین همایشهای گران قیمتی را صرف بخش تولید کرد و مطالب مورد نظر را در سایتها و رسانههای زیر مجموعه این مرکز منتشر کرد؟
سینما مثبت از مسوولان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انتظار دارد درخصوص هزینههای برگزاری این رویداد و نیز نتایج و دستاوردهای واقعی آن اطلاع رسانی و شفاف سازی کند.
مطالب مرتبط:
اتاقهای شیشه ای مرکز گسترش «دودی» میشوند؟
سالنی هم به این فیلمسازان ببخشید