ابهام در مسابقه های پیامکی تلویزیون
پول مسابقههای تلویزیون کجا میرود؟
سینما مثبت:برگزاری مسابقه تلویزیونی با موضوع سریالهای درحال پخش، پدیده ای است که در سالهای اخیر رواج پیدا کرده است. شاید در نگاه اول تصور شود «بینندگان» برندگان این مسابقهها هستند اما مطلب تحلیلی یک روزنامه نگار و کارشناس رسانه که در فضای مجازی منتشر شده نشان میدهد تلویزیون سود فراوانی از برگزاری مسابقههای اینچنینی به جیب می زند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، «علیرضا غفاری» از مجریان تلویزیونی با نگارش مطلبی با عنوان «660000000ریال جایزه برای تماشای تنهایی لیلا!!!» مینویسد: «این حکایت جوایز برنامههای تلویزیون هم از آن حکایتهای جالب و تفکر برانگیز است. مدتی است که روش تازه ای برای علاقهمند کردن مخاطبان به آثار نمایشی یا مسابقات تلویزیونی باب شده است که در این روش هنگام پخش برنامهها با زیرنویس از مخاطبان میخواهند که با ارسال یک یا چند عدد به شماره پیامکی که ارسال میشود در مسابقه شرکت کنند و از جوایز بهره مند شوند.»
لیلا با 66 میلیون از تنهایی درآمد
این روزنامه نگار با بیان این مطلب که «بهدلیل در اختیار نداشتن و عدم اعلام نتایج این فراخوانهای پیامکی نمیتوان به ضرس قاطع و محکم از تاثیرات این روشها در جذب مخاطب سخن گفت» تاکید میکند: «رصد کردن استحصال آماری این روش وجود ندارد و به همین دلیل از ثمرات آن چیزی منتشر نمیشود...اخیراً نیز هنگام پخش سریال «تنهایی لیلا» از شبکه سوم سیما طی چند نوبت فراخوانی با این موضوع زیرنویس میشود که: در صورت علاقهمندی!! به سریال با شماره فلان پیامک بزنید همراه با 120 جایزه 3 میلیون ریالی و 2 جایزه 150 میلیون ریالی که سرجمع میشود 660 میلیون ریال.»
نکته قابل تأمل از نظر غفاری این است که «نام هیچ شرکت یا موسسه ای هم قید نمیشود که معنا و مفهوم آن میتواند این باشد که شبکه 3 و یا دست اندرکاران تولید سریال برای جلب توجه مخاطبان از این روش استفاده میکنند.»
درآمدسازی تلویزیون برای مخابرات
غفاری در ادامه به تأمین و پرداخت هزینههای این پیامکها نیز اشاره کرده و میگوید: «در حالیکه مدیران تلویزیون مدام از کمبود نقدینگی و بودجه سخن میگویند این اقدام جای تأمل فراوان دارد.از سوی دیگر به استناد گزارش یازدهم مرداد 93 ایسنا تعرفههای ارسال پیامک در بین اپراتورهای کشور بین 89 تا 106 ریال است که از حساب فرستنده کسر میشود.با این اوصاف اگر فقط پنج میلیون نفر از هموطنان در این نظر سنجی همراه با جایزه شرکت کنند و رقم میانگین 100 ریال را در نظر بگیریم، رقمیمعادل 500 میلیون ریال نصیب اپراتورهای تلفن همراه میشود.آیا تلویزیون حداقل سهم خود را در ایجاد این منبع درآمد از مخابرات یا شرکتهای مسئول میگیرد؟ در غیر اینصورت پیدا کنید پرتقال فروش را!!»
مطالب مرتبط: