نگاهی تازه به جشنواره فیلم شهر
قدرتنمایی بیهوده مدیران گذشته در جشنواره شابلونی
سینما مثبت: «جشنوارههای شابلونی» شاید بهترین تعبیری باشد که میتوان درباره برخی رویدادهای حوزه فرهنگ و هنر بهکاربرد. این جشنوارهها بهجای آنکه با تکیهبر خلاقیت تیم برگزاری تلاش کنند تا در حوزه موضوعی خود رویدادی جذاب و منحصربهفرد خلق کنند، مانند شابلونهایی که برای کار تکثیر بهکار میروند، مجموعه ای از اتفاقهای تکراری و مشابه را متناسب با هر سازمان و مجموعه ای اجرا و پیادهسازی میکنند. «جشنواره فیلم شهر» نیز یکی از همین رویدادها است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اینترنتی خبری ـ تحلیلی سینما مثبت، پس از برگزاری بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر در اردیبهشتماه که با اقبال بسیار اندک و ناامیدکننده اهالی واقعی سینمای ایران همراه بود، پردیس سینمایی ملت این روزها شاهد برگزاری رویداد بینالمللی دیگری با عنوان پنجمین جشنواره فیلم شهر» است. فاصله کوتاه برگزاری این رویداد با جشنواره فیلم فجر مسئله ای است که استقبال اندک علاقهمندان از بخشهای بینالمللی این رویداد را به دنبال داشته است. از طرفی برگزاری این جشنواره در ایام منتهی به نیمه خردادماه نیز باعث شده تا جشنواره با استقبال چندانی از سوی مخاطبان مردمی مواجه نشود و اگر همین چند فیلم بلند حاضر در جشنواره فیلم فجر که تاکنون به نمایش عمومی درنیامدهاند هم نبود؛ قطعاً مسئولان خبری این رویداد نمیتوانستند چند عکس درستوحسابی از شلوغی جمعیت تهیه و همراه اخبار دیگر ارسال نمایند!
وجود بخشهای غیرضروری و بیهوده یکی از مهمترین ویژگیهای این دوره از جشنواره فیلم شهر است. جشنواره ای که در اوج مشکلات اقتصادی کشور با تکیهبر بودجه شهرداری برگزار میگردد و ظاهراً برگزارکنندگانش آنقدر دسترسی مالی خوبی داشتهاند که بتوانند با هزینه کردن «دلار» کلاسهایی با عنوان «مستر کلاس» و با حضور چهرههای خارجی برگزار نمایند.کاش پژوهشگر و یا خبرنگاری پیدا شود و چند ماه بعد درباره تأثیر برگزاری کلاس با موضوع: «پاریس در مقام قطب سینمایی»،«بازآفرینی شهرهای قدیمی وزندگی کهن شهری در سینما»، «ساختارهای شهری، ساختارهای سینمایی»،«موضوع سینمای شهری در برابر جهانیسازی»، «فیلمنامهنویسی در مقام شهروند»،«سفر به شهر و بازگشت از آن»،««سینمای شهری و فنآوریهای جدید»،«انسان» و «تأثیر جشنوارههای سینمایی بر شهرها» که در این جشنواره با حضور کارشناسان خارجی صورت گرفته گزارشی تهیه کند و ببیند این هزینه کردن چه تأثیری بر نگاه فیلمسازان ایرانی داشته و آیا باعث میشود در جشنواره فیلم فجر پیش رو، با انبوهی از آثار تکاندهنده و عمیق مواجه شویم یا اینکه این کلاسها صرفاً حکم ایجاد شغل برای مدیر بینالملل سینمای ایران را داشته است؟! مدیری که در جشنواره فیلم فجر از تواناییاش بهره گرفته نشده و حالا در جشنواره فیلم شهر با دعوت از چند چهره سینمایی خارجی در دسترس که عمدتاً با دریافت دستمزدی مشخص حاضر به حضور در رویدادی محلی از جنس فیلم شهر هستند؛ سعی میکند در مقابل فیلم فجر قدرتنمایی کند و تواناییاش را نشان دهد؟!
مطالب مرتبط:
چشموهمچشمی جشنواره «چاقوچله» فیلم شهر