برخی مسئولان دولتی در کشورمان، به حوزه تحت مسئولیت خود را نه یک «امانت» بلکه عرصه ای برای آزمون و خطا و گاهی هم «ملک پدری» میدانند که میتوانند هر اقدامی را در آن انجام دهند
مقایسه رفتار دو معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
ایوبی و انتظامی، هر دو معاوناند اما این کجا و آن کجا؟
سینما پلاس: «حسین انتظامی» و «حجت الله ایوبی» هر دو معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند اما مقایسه عملکرد آنها نشان دهنده تفاوت جدی و عمیق میان فعالیتهای آنها در مدت زمان مسئولیت است.
به گزارش وب سایت خبری ـ تحلیلی سینما پلاس، برخی مسئولان دولتی در کشورمان، به حوزه تحت مسئولیت خود را نه یک «امانت» بلکه عرصه ای برای آزمون و خطا و گاهی هم «ملک پدری» میدانند که میتوانند هر اقدامی را در آن انجام دهند و در غیبت رسانههای پرسش گر، با هیچ چالشی هم مواجه نشوند. خوشبختانه «حجه الاسلام حسن روحانی» رییس جمهور کشورمان با چنین رویه ای مخالف است و در سخنان اخیر خود نیز بر شفافیت اطلاعات دولتی تاکید کرده است.
سینمای ایران این روزها وضعیت عجیب و پیچیده ای را تجربه میکند. مهمترین رویداد این حوزه یعنی جشنواره فیلم فجر با انواع و اقسام حواشی مواجه است و تیم برگزار کننده این رویداد، با حذف فیلمهای پیشکسوتان، کنار گذاشتن فیلمهای حساسیت برانگیز و رفتارهای اینچنینی باعث دلخوری گروه فراوانی از سینماگران شده است. در جبهه ای دیگر ایوبی نتوانسته فیلمی اجتماعی همچون «خانه پدری» را در چند سالن محدود اکران کند و به همین دلیل، به صورتی غیر رسمی و فیسبوکی از سینماگران ایرانی عذرخواهی کرده است. سینما پلاس پیش از این در مطلبی با عنوان «ایوبی هم سردار شرمندگی میشود؟» به این مسئله پرداخت که جهت مطالعه آن میتوانید در «اینجا» کلیک کنید.
این روزها سینمای ایران وضعیتی بحرانی را سپری میکند اما در نقطه مقابل و در معاونت مطبوعاتی، «حسین انتظامی» چند قدم مثبت برای بهبود فضای رسانهها برداشته است. الزام سایتها و پایگاههای خبری به ثبت مشخصات و هویت خود، شفاف سازی یارانههای پرداختی به رسانهها و نیز اعلام هزینههای برگزاری نمایشگاه مطبوعات برخی از مهمترین فعالیتهای صورت گرفته توسط انتظامی در عرصه رسانهها است. انتظامی بر سر اجرای «قانون سازمان نظام رسانهای» با رسانهها دچار چالش شده که سینما پلاس در مطلبی به این چالش پرداخت. تحلیل سینما پلاس را میتوانید در «اینجا» بخوانید اما نکته قابل تأمل در فعالیت این دو مدیر وزارت ارشادی این است که هر دو آنها در حیطه فعالیتهای خود با سهم خواهی هایی مواجه هستند. در یک بخش، عده ای پول و یارانه میخواهند تا رسانههایشان را اداره کنند و در عرصه ای دیگر عده ای پول میخواهند تا فیلم بسازند. هر دو گروه نیز تمایلی به روشن شدن و شفاف شدن موضوع ندارند. جالب اینکه ایوبی تسلیم خواسته گروه اول شده اما انتظامی با ایجاد شفافیت، به چهره ای محبوب میان رسانههای مستقل و منصف تبدیل شده است.
این مقایسه یادآور شعر معروفی است که یکی از ابیات آن چنین است: «خـــال مهــرویان ســیاه ودانــــه فــلفــــــل ســیاه/ هـــردو جانسوزند امــا ایــن کجـــا وآن کجــــا آن»!
سؤال های برخی سینماگران از جشنواره فیلم فجر
این روزها دست اندر کاران سینما با این سؤال مواجه شدهاند که آیا «حجت الله ایوبی» نیز اقدام به شفاف سازی در سینما خواهد کرد و آیا در خصوص رویدادی مانند «جشنواره فیلم فجر» اقدام به شفاف سازی و درج ریز هزینهها خواهد نمود تا همه سینماگران بدانند این رویداد چه هزینه ای روی دست سینمای ایران میگذارد؟ برخی از سؤال های سینماگران درباره جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است؟
- در جشنواره فجر چند مسئول و مدیر وجود دارد و هریک از آنها چه میزان حقوق و دستمزد دریافت میکنند؟
- جشنواره فیلم فجر دقیقاً چه میزان بودجه تبلیغاتی دارد و این بودجه در چه بخشهایی هزینه میشود؟
- به هر یک از فیلمهای حاضر در جشنواره، بابت نمایش در سالنهای مختلف چه هزینه ای پرداخت میگردد؟ آیا میان فیلمها تفاوتی از نظر پرداخت هزینه وجود دارد؟
- آیا واقعیت دارد که جشنواره برای برخی فعالیتهای خود، تا دو برابر و گاهی سه برابر رقم واقعی هزینههایی را پرداخت میکند؟
- دستمزد اعضای هیئت انتخاب و داوری چه میزان است؟
- حقوق دبیر جشنواره چگونه و بر چه اساسی محاسبه میشود؟
- هزینه پذیرایی از میهمانان جشنواره در برج میلاد چه میزان است؟
- آیا برای دریافت خدمات پذیرایی، قراردادی بلند مدت با برخی شرکتها بسته شده است؟ آیا این شرکتها انحصاراً ارائه دهنده خدمات به جشنواره هستند؟
- آیا جشنواره فیلم فجر برای مقابله با برخی انتقادهای رسانه ای، اقدام به «پرداخت هزینه» و «شارژ مالی» طرفداران خود میکند؟
امیدواریم ایوبی با پاسخ به سؤال های فوق، سالم سازی فضای سینمای ایران از اقدامهای مشکوک و مبهم را آغاز نماید.