ر روزهای باقیمانده تیم ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره که در قالب یک معاونت با عنوان «معاونت ارتباطات و اطلاعرسانی جشنواره فیلم فجر» فعالیت میکند، با هدایت و راهنماییهای ریاست این معاونت، این بخش از جشنواره را به نقطه ای آبرومند برساند.
با سی و سومین جشنواره فیلم فجر ـ 14
آقای رضاداد؛ ساعت خواب، خسته نباشید!
سینما پلاس: بیش از یک سال از حضور علیرضا رضاداد در دفتر جشنواره فیلم فجر میگذرد و با وجود صدور حکم دبیری او برای یک دوره چهارساله، نواقص فراوانی در نحوه برگزاری این رویداد به چشم میخورد.
به گزارش وب سایت خبری ـ تحلیلی سینما پلاس، مسئولان جشنواره در طول هفتههای گذشته هر بار با درخواست خبرنگاران برای کسب اطلاعات تازه مواجه شدهاند، آنها را به سایت جشنواره ارجاع دادهاند. در هر رویداد فرهنگی، هنری و اجتماعی سایت میتواند محل رجوع رسانهها و علاقهمندان باشد تا از طریق آن اطلاعات لازم را به دست بیاورند اما بررسی سایت جشنواره فیلم فجر نشان میدهد این بازوی مهم جشنواره، صرف نظر از اشکالهای طراحی و دسترسی نامناسب، از نظر محتوایی به هیچ وجه در حد و اندازه جشنواره درجه الفی مانند فجر نیست و بیشتر مناسب یک جشنواره درجه چندم جهان سومی است.
برخی از اشکالهای محتوایی این سایت به شرح زیر است:
- بخش انگلیسی سایت خالی است و حاوی هیچ اطلاعاتی درباره این رویداد نیست. تصور کنید خبرنگاری خارجی بخواهد درباره این رویداد مطلب و گزارشی تهیه کند. آن وقت باید چه کند؟!
- «فهرست شرکت کنندگان» جشنواره در سایت درج نشده و لینک مربوط به آن خالی است. چرا نباید بدانیم چند فیلم در جشنواره ثبت نام کرده و متقاضی حضور در این رویداد بودهاند؟ آیا این مسئله نکته ای مبهم و امنیتی است؟
- در بخش «درباره جشنواره فیلم فجر چیزی» هیچ اطلاعاتی درج نشده است. اگر تهیه چند خط مطلب کاری سخت است، دستاندرکاران پُرتعداد جشنواره میتوانند اطلاعات مورد نیاز این بخش را از اینترنت تأمین و در سایت کپی نمایند.
- در بخش «مسابقه سینمای ایران»، «مسابقه فیلمهای اول» و «مسابقه فیلمهای مستند» اطلاعاتی درج نشده است. بعید است قرار دادن فهرست فیلمهای اول در این صفحه کار چندان سختی باشد!
- بخش «قوانین و مقررات» در لینک رسانهها خالی است. سایر صفحات این بخش نیز خالی است. واقعاً جشنواره بر اساس چه متر و معیاری اقدام به پذیرش رسانهها در جشنواره میکند؟ هر رسانه چند سهمیه دارد؟ تفاوت رسانههای شهرستانی و تهرانی در چیست؟ آیا بهتر بود مدیر روابط عمومی برای خالی نبودن عریضه چیزی در این بخشها مینوشت؟
- صفحه «جشنواره در رسانهها» نیز خالی است! آیا جشنواره هنوز انعکاسی در رسانهها نداشته یا اینکه روابط عمومی جشنواره در خصوص نحوه انعکاس اخبار رسانهها در این بخش هنوز به جمع بندی نرسیده است؟
- صفحه «حامیان جشنواره» خالی است. با دیدن این صفحه این سؤال پیش میآید که آیا جشنواره توسط نیروهای ماورایی حمایت میشود یا اینکه اصلاً این رویداد هیچ حامی و طرفداری ندارد؟
- در صفحه «شرایط اسپانسری» هم هیچ اطلاعاتی درج نشده است. فرض کنید فردی دلسوز بخواهد به جشنواره کمک کرده و اسپانسر این رویداد شود. واقعاً چه راهی در پیش دارد؟!
- در صفحه «تبلیغات» هم مطلبی درج نشده است. اگر جشنواره امکان و توان جذب تبلیغات ندارد، چرا باید چنین صفحه ای داشته باشد.
- در بخش «برگزیدگان پیشین» فقط برگزیدگان حدفاصل دوره سی و دوم تا بیست و پنجم حضور دارند. آیا دبیر فعلی جشنواره دورهای قبل را به رسمیت نشناخته که اطلاعات مربوط به آنها را در سایت قرار نداده است؟ جای برگزیدگان 24 دوره دیگر در این صفحه خالی است!
- در صفحه مربوط به بولتنهای روزانه، pdf نشریه سال گذشته وجود دارد اما دو شماره 21 بهمن و 22 بهمن ماه قابل دسترس نیست. احتمالاً از سال گذشته تاکنون مسئولان جشنواره فراموش کردهاند فایل مربوط به این دو شماره را در لینک مربوط جای دهند. به نظر شما که خواننده این مطلب هستید، کمی دیر نشده است؟
- در بخش «فهرست جوایز اهدا شده در جشنواره فیلم فجر» نیز کم حوصلگی برگزارکنندگان مشهود است. این فهرست از بیستوسومین دوره جشنواره در سال ۱۳۸۳ آغاز میشود و این سال، همان زمانی است که رضا داد دبیری جشنواره را به عهده داشته است. جالب نیست؟! بد نیست مسئولان اطلاعات مربوط به بیست و دوره قبل را نیز در این بخش قرار دهند.
- لینک «هیئتهای داوری دورههای پیشین جشنواره فیلم فجر ۱۳۶۱ ـ تا امروز» به شکلی عجیب و استثنایی کامل است. واقعاً جای خسته نباشید دارد البته نه، کمی صبر کنید. در سال 1392 اسامی داوران ناقص است و فقط اسامی «داوران بخش مواد تبلیغی» ذکر شده و خبری از داوران بخشهای «مسابقه سینمای ایران» و «مسابقه فیلمهای اول» نیست.
- جشنواره بخش ویژه ای به نام «تقدیر و بزرگداشت» هم دارد که احتمالاً برنامه نویس سایت فراموش کرده آن را ایجاد کند و مسئولان جشنواره هم بی خیال ایجاد و پر کردن لینک آن شدهاند.
جا دارد به واسطه این میزان دقت به دبیر جشنواره که یک سال فرصت داشته تا با نگاهی به سایت این مشکلات را برطرف کند، «خسته نباشید» و «ساعت خواب» جانانه ای بگوییم و آرزو کنیم در روزهای باقیمانده تیم ارتباطات و اطلاع رسانی جشنواره که در قالب یک معاونت با عنوان «معاونت ارتباطات و اطلاعرسانی جشنواره فیلم فجر» فعالیت میکند، با هدایت و راهنماییهای ریاست این معاونت، این بخش از جشنواره را به نقطه ای آبرومند برساند.