امیدواریم در دوران جدیدی که فیلم سازان آزادی عمل بیشتری دارند، میرکریمی نیز از لاک عافیت طلبی بیرون آمده و در فیلم هایش واقعیت جامعه را منعکس نماید تا ساخته هایش با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شود.
چرا مدیران مترو از فیلمی تقدیر کردند که در آن یک پلان هم از مترو نبود؟
مترو از «عافیت طلبی» میرکریمی تقدیر کرد؟
سینماپلاس: مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو در حالی از بازیگران یک فیلم سینمایی تجلیل کرد که در این فیلم حتی یک پلان از مترو نیز نمایش داده نشده بود. به نظر می رسد همین مساله برای تجلیل از آخرین فیلم رضامیرکریمی کافی باشد.
به گزارش وب سایت خبری ـ تحلیلی سینماپلاس، چهارم شهریور ماه در مراسمی که در سینما سپیده برگزار شد، فیلم سینمایی امروز برای مدیر عامل و جمعی از معاونان و مدیران شرکت بهره برداری مترو تهران و خانواده آنان نمایش داده و سپس از بازیگران فیلم تجلیل شد. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که در این فیلم حتی یک پلان از مترو نیز نمایش داده نشده و اگر قرار بود از این فیلم تقدیر شود، شرکت تاکسیرانی بهترین گزینه بود چرا که یونس قهرمان اصلی فیلم ـ با بازی پرویز پرستویی ـ راننده تاکسی است. از میان دیگر فیلم های در حال اکران «فرشته ها با هم می آیند» دیگر گزینه قابل تقدیر برای این مراسم بود زیرا سکانس هایی از آن در مترو فیلم برداری شده است. البته می توان به مدیران شرکت مترو تهران پیشنهاد کرد حالا که از فیلم امروز تقدیر کرده اند، جایزه ای هم به فیلم «متروپُل» بدهند چون آن فیلم هم با وجود برخوداری از نام «مترو» در بخشی از عنوان خود، هیچ ارتباطی به مترو ندارد!
هنر متجلی مردان هنرمندی است که آهن را با هنرشان موم می کنند
در این مراسم که طبق تصاویر منتشر شده با حجم فراوانی از صندلی های خالی برگزار شد، مدیرعامل شرکت مترو با بیان اینکه خانواده عظیم مترو برای خدمت رسانی به شهروندان تهرانی با خیل عظیمی از آهن آلات سروکار دارند، خاطرنشان کرد: این شما هنرمندان هستید که با هنر خود مردم را از زوایای پنهان پیرامون خود و ناشناخته ها آگاه می سازید و لذا هنر متجلی مردان هنرمندی است که آهن را با هنرشان موم می کنند.
اظهار نظر مدیرعامل مترو احتمالا ناظر به فیلم شریف و متعهد «زیر نور ماه» است که سال ها قبل رضا میرکریمی ساخت و در آن به حضور کودکان دستفروش در مترو پرداخت. مترو تهران در طول این سال ها تغییرات فراوانی کرده که به شدت نیازمند حضور دوباره فیلم سازی مانند میرکریمی است تا به دور از عافیت طلبی که این روزها به آن دچار شده، واقعیت هایی همچون: حضور پُرتعداد دستفروش ها، خودکشی برخی افراد در مترو، ازدحام شدید مسافران و زیر دست و پا ماندن مردم را به تصویر کشیده و ثبت نماید.
بی توجهی ارزشمند میرکریمی به مسائل مترو
البته همین مساله که فیلم سازی مانند میرکریمی از تهران سال 1392 و مترو ظاهرا مدرن آن چنین تصاویری را در فیلم خود ثبت نکرده، می تواند دلیل موجهی برای تقدیر از وی باشد والا اگر قرار بر انعکاس واقعیت های موجود در زیر زمین شهر بود و قرار بود مثلا چند پلان از حضور شخصیت «صدیقه» یا «یونس» این فیلم در ایستگاه هایی مانند: دروازه دولت، دروازه شمیران، صادقیه و… ثبت شود که مردم محترم و شریف چگونه برای آنکه سوار قطار شوند، در ساعاتی از روز مجبور به اعمال تکنیک های کاراته و کنگ فو بر روی یکدیگر هستند؛ قطعا امروز به جای تقدیر، شاهد حمله شهرداری و رسانه هایش به فیلم امروز و حتی شکایت و شکایت کِشی از این فیلم و عوامل آن بودیم.
امیدواریم در دوران جدیدی که فیلم سازان آزادی عمل بیشتری دارند، میرکریمی نیز از لاک عافیت طلبی بیرون آمده و در فیلم هایش واقعیت جامعه را منعکس نماید تا ساخته هایش با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شود.
مطالب مرتبط