–موضوع اصلی آن است که انگیزه رای دادن به آقای الف و خانم ب، بر اساس چه نوع جهت گیری فکری است؟ نامزدهای شورای مرکزی، فقط نام خود را می گویند و از جا بلند می شوند تا همه چهره شان را ببینند؛ اما شنیدن نام و دیدن چهره، معیاری کافی برای رای دادن به این و آن است؟
— اعضای متمایل به حضور در این شورا، باید در فرصتی معقول، ابتدا نوع نگرش خود را به مسائل مختلف صنفی ابراز دارند و بعد از آن اعضا بر مبنای کم و کیف این نگرش ها، رای خود را اعلام دارند. حالا این که فرایند معرفی نگرش ها چه گونه باشد، می توان به مکانیسم های مختلفی اندیشید، ولی مهم آن است که به عقیده و توانمندی صنفی رای داده شود و نه به فرد و چهره و نام و اعتبار رسانه ای و اهمیت نقدهایش.
باید به توانمندی صنفی رأی داده شود و نه نام
انتقاد مهرزاد دانش از مکانیسم رأی گیری در انجمن منتقدان!
سینماپلاس: از شش ماه قبل و به خصوص بعد از جشنواره فجر شنیده می شد که طهماسب صلح جو از اقدام یکی از اعضای هیات رییسه در دور زدن انحمن منتقدان و برگزاری شخصی جلسات نقد و بررسی جشنواره فیلم فجر، به تنگ آمده و استعفای خود را اواخر سال قبل به هیات رییسه اعلام کرده است اما تا دو ماه و نیم قبل که خبر رسمی استعفا منتشر شد کمتر کسی بود که این شایعات را جدی بگیرد. با این حال حواشی انجمن منتقدان بعد از استعفای ناگهانی طهماسب صلح جو با گفتگوهایی که وی در آنها به صراحت از اعضای انجمن منتقدان گلایه کرد که چرا خواسته های صنفی خویش را از هیات مرکزی طلب نمی کنند ادامه یافت و هنوز که هنوز است پاسخس از سوی انجمن به این گلایه ها ارائه نشده است. به گزارش سینماپلاس به تازگی نیز مهرزاد دانش منتقد قدیمی سینما با نگارش یادداشتی با عنوان “رأی به نگرش” برای “فیلم” مکانیسم رای گیری در انجمن منتقدان را به چالش کشیده است. سینماپلاس یادداشت دانش را ارائه داده است:
از نوع انتخابات در سایر انجمن های صنفی خانه سینما اطلاع دقیق ندارم، اما در انجمن منتقدان روال چنین است که هر کس مایل به حضور در شورای مرکزی باشد، خود را معرفی می کند و نامش در معرض دید عموم قرار می گیرد و سپس همه اعضای حاضر در مجلس، آرای خود را به تعدادی که قانون مشخص کرده، با نوشتن روی فرم های مخصوص به صورت مخفیانه ثبت می کنند و در نهایت، بر مبنای مکانیسم اکثریت، اعضای شورای مرکزی انتخاب و تعیین می شوند. تا این جای کار، مشکلی در بین نیست و همه چیز سر جای خود است؛ اما موضوع اصلی آن است که انگیزه رای دادن به آقای الف و خانم ب، بر اساس چه نوع جهت گیری فکری است؟ نامزدهای شورای مرکزی، فقط نام خود را می گویند و از جا بلند می شوند تا همه چهره شان را ببینند؛ اما شنیدن نام و دیدن چهره، معیاری کافی برای رای دادن به این و آن است؟
رای دهنده براساس اشمئزازش از سر بی مویم رای دهد؟
بیشتر ما در انجمن، یکدیگر را به اسم و چهره و حضور در فلان نشریه می شناسیم. اما اگر قرار باشد مثلا من کاندیدا شوم، کسی که می خواهد درباره رأی دادن به بنده تصمیم بگیرد، بر اساس خوشامدش از نام کوچکم یا اشمئزازش از سر بی مویم یا میزان کم و زیاد علاقه اش به نقدهای سینمایی ام به نتیجه می خواهد برسد؟ یا آنکه دیدگاه بنده درباره بازنگری در مقررات و آیین نامه ها، تعیین شاخصه ها در فرایند پذیرش و استمرار عضویت، چگونگی پیوند و ارتباط دهی با سایر انجمن ها و نهادهای سینمایی، راهبردهای معطوف به تسهیلات و امتیازهای حرفه ای و معیشتی اعضا، روند ارتقای دانش و بینش سینمایی اعضا از طریق برپایی نشست های تخصصی و اردوهای فرهنگی و فعالیت های رسانه ای و انتشاراتی و خلاصه هر آنچه به مقوله «صنف» مربوط است برایش مهم است؟
شاید من مانع استمرار عضویت اعضایی که سالی یک بار هم مطلب سینمایی نمی نویسند بشوم
قاعدتا دیدگاه های صنفی معیار اصلی است، ولی چه گونه قرار است تفاوت دیدگاه من و رقبایم درباره هر یک از موضوع های یاد شده، به اطلاع رای دهندگان برسد؟ شاید من بخواهم مثلا مانع استمرار عضویت اعضایی که سالی یک بار هم مطلب سینمایی نمی نویسند بشوم و رقیب هایم مایل به حضور چنین افرادی باشند. رای دهنده از کجا باید بداند که من چنین نظری دارم و رقیبم چنان نظری؟ به نظر می رسد خلاء جاری در نوع معرفی نامزدهای انتخابات شورای مرکزی، منجر به چالش هایی می شود که در ابتدای یادداشت به نمونه ای از آن اشاره شد.
باید به توانمندی صنفی رأی داده شود و نه به فرد و چهره و نام!
اعضای متمایل به حضور در این شورا، باید در فرصتی معقول، ابتدا نوع نگرش خود را به مسائل مختلف صنفی ابراز دارند و بعد از آن اعضا بر مبنای کم و کیف این نگرش ها، رای خود را اعلام دارند. حالا این که فرایند معرفی نگرش ها چه گونه باشد، می توان به مکانیسم های مختلفی اندیشید، ولی مهم آن است که به عقیده و توانمندی صنفی رای داده شود و نه به فرد و چهره و نام و اعتبار رسانه ای و اهمیت نقدهایش.
پایان مطلب/