سینما مثبت: انتشار فهرست فعالیتهای تولیدی بنیاد سینمایی فارابی در سال ۱۴۰۴ همچنان با واکنشهای مختلف از سوی دست اندرکاران سینمای ایران مواجه شده و نشان میدهد اغلب فیلمسازانی که توفیق همکاری با فارابی را پیدا کردهاند افرادی هستند که پیشتر در همین چرخه همکاری حضور داشتهاند و یا در ارگانهای دیگر فیلمسازی کردهاند و کسی خارج از این چرخه وارد دایره بسته همکاری با فارابی نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری_تحلیلی سینمامثبت،سال ۱۴۰۴ بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد از این پس حمایت مادی از آثار سینمایی بر اساس پیچینگ خواهد بود. یعنی جلساتی تشکیل خواهد شد و در آن ضمن دعوت از فیلمسازان، آثار آنها توسط جمعی از متخصصان سینمای ایران داوری میشود. پیشتر نحوه انتخاب آثار به شکل شورایی بود؛ یعنی چند شورا اقدام به انتخاب آثار به اصطلاح برتر میکردند و حمایتهای مالی شامل آنها میشد.این شیوه همواره با اعتراض اهالی سینمای ایران مواجه بود و حالا فارابی برای کاستن از این اعتراض،به سراغ پیچینگ رفت. تجربهای که حاصل در نهایت انتخاب فیلمسازانی بود که در حالت عادی میتوانستند محصول انتخاب همان شوراهای پیدا و پنهان نیز باشند!
بر همین اساس این روزها در میان اهالی سینمای ایران این مطلب در حال بحث است که اگر قرار بر این شکل از انتخاب بود؛ دیگر نیاز به تشکیل جلسه و دادن دستمزد به داوران و پذیرایی با شیرنی و شربت و چای در استکان باریک نبود!
البته که فارابی در این اطلاع رسانی، سخنی از میزان بودجه اختصاص یافته به هر فیلم نکرده و از این حیث همه چیز مبهم است اما این شعبدهبازی به نام پیچینگ با این انتخابها نشان داد که ساختار توزیع نقدینگی در سینمای ایران اصلاح ناپذیر است و نمیتوان امیدی به آن داشت.بدیهی است اگر فارابی نیتی برای اصلاح این مسیر داشته باشد باید به صورتی شفاف صورتجلسه تصویب آثار فوق و همچنین بودجه اختصاص یافته به هر اثر را منتشر کند تا مشخص شود هر کدام از این آثار چه مدافعی در میان فارابی داشتهاند.
در جدولی که در ادامه میآید، برخی روابط میان آثار تولیدی فارابی و افراد دخیل در تولید آنها کشف و ارائه شده است.

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاههای افراد،سازمانها و نهادهایی است که نام آنها در این مطلب آمده است.




