یکشنبه, تیر ۸, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی خبر

نکته‌های رسانه‌ای جنگ دوازده روزه اسرائیل با ایران

۱۴۰۴-۰۴-۰۸
Reading Time: 3 mins read
0

سینما مثبت:در آستانه فرا رسیدن هفتمین روز توقف نبرد ایران و اسرائیل،بازخوانی برخی نکات در حوزه رسانه و اطلاع رسانی ضروری به نظر می‌رسد تا در صورت وقوع رویدادی مشابه،رسانه‌ها و مسوولان با آمادگی بیشتری به مواجهه با این اتفاق بپردازند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-‌تحلیلی سینمامثبت،ایننبرد در حالی آغاز شد که موجی سهمگین از خوش‌بینی به توافق میان ایران و امریکا و به تبع آن پایان تنش‌های میان ایران و اسرائیل جامعه را فرا گرفته بود و مواجهه نظامی میان ایران با دو کشور متخاصم بسیار دور از انتظار بود.شاید تصور می‌شد درگیری احتمالی نظامی در حد و اندازه عملیات وعده صادق دو بود. رخدادی که وقوع آن نیز به شکل گیری دستورالعمل‌های مشخص برای رسانه‌ها منجر نشد و به تبع آن در روزهای ابتدایی نبرد دوازده روزه اخیر،رفتاری ناشی از سردرگمی میان رسانه‌ها شکل گرفت.با وجود تهدیدهای امنیتی، تا پنجشنبه ۲۸ خرداد اینترنت بین الملل همچنان برقرار بود و به واسطه ابهام در نحوه اطلاع رسانی درباره رخدادها،‌هر فرد موبایل به دستی در قامت یک شهروند- خبرنگار اقدام به بازنشر تصاویر خود و دیگران می‌کرد و چنین فضای مبهمی عملا به سود دشمن بود تا اینکه با قطع اینترنت بین الملل و رجوع مخاطبان به منابع مورد تایید نظیر: کانال‌های فعال در پیام رسان بله و همچنین اخبار صدا و سیما فضای روانی جامعه به سمت آرامش پیش رفت.نکته قابل تامل اینکه اغلب کانال‌های وابسته به رسانه‌های رسمی محتوایی یکسان و مشخص را منتشر می‌کردند و کمتر پیش می‌آمد اخبار آن‌ها با هم متفاوت باشد.قطع اینترنت تاثیر اندکی در تداوم فعالیت شبکه اینترنشال داشت و این شبکه در نقاطی که بدون پارازیت دریافت می‌شد کماکان به فعالیت خود ادامه داد.

حالا در روزهای پس از توقف این نبرد نابرابر نیاز است تا برای شرایط مشابه احتمالی دستورالعمل‌هایی از سوی معاونت مطبوعاتی و رسانه‌ای وزارت ارشاد تدوین گردد.برخی از سرفصل‌های چنین دستور العملی به شرح زیر است:

  1. کدام رسانه‌ها در چنین شرایطی امکان اطلاع رسانی لحظه‌ای و دقیق درخصوص موضوع‌های عمومی را دارند؟
  2. چه تعداد از رسانه‌های تخصصی در این شرایط باید به فعالیت خود ادامه دهند؟
  3. چه تصاویری از رخدادها قابل انتشار است؟ چه تصاویری ممنوعیت انتشار دارد؟
  4. مرجعیت انتشار تصاویر و اخبار با چه رسانه‌ای است؟ مثلا هر آنچه که صدا و سیما تولید و پخش می‌کند؛ قابلیت انتشار از دیگر رسانه‌ها را دارد؟
  5. چه مرجعی مسوول اعلام اسامی شهدا و مکان‌هایی است که مورد حمله قرار گرفته است؟ مشخصا در روزهای پایانی جنگ دوازده روزه روایت‌های مختلفی از حمله به ساختمان ۹ دی صدا و سیما و حتی دانشگاه شهید بهشتی منتشر و پیرو آن بیانیه‌هایی در محکومیت این حمله‌ها منتشر گردید اما در ادامه مشخص شد اخبار مربوط به این حمله‌ها جعلی بوده است.
  6. چه مرجعی مسوول راستی آزمایی اخبار و تصاویری است که در فضای مجازی منتشر می‌شود. آیا نیاز است تا به شایعات در این حوزه پاسخ داده شود؟مثلا در روزهای نبرد دوازده روزه بارها شایعاتی از ترور مسوولان مختلف منتشر شد و پاسخی به آن داده نشد و این مساله باعث نگرانی مردم شد.
  7. تهیه مطالب برون مرزی و ترجمه مطالب مرتبط با رویداد در چنین مواقعی به عهده کیست؟صحت این مطالب چگونه سنجیده می‌شود؟ مشخصا در یکی از روزهای جنگ مطلبی به نقل از یکی از مسوولان آلمانی در تایید ایران منتشر گردید اما در ادامه مشخص شد این مطلب به اشتباه ترجمه شده و نقل مذکور علیه کشور عزیزمان بوده است!
  8. با توجه به جنگ روانی دشمن، چه کسانی مسوولیت مقابله به مثل و تولید محتوای مناسب برای مقابله با این جنگ روانی را به عهده دارند؟
  9. آیا ترجمه‌ای از اخبار و محتوای تولید شده توسط رسانه‌های مختلف به زبان عبری صورت می‌گیرد یا خیر؟
  10. به این موارد می‌توان دهها مورد دیگر اضافه کرد.تمامی این موارد می‌تواند در قالب یک مانور رسانه‌ای سنجیده شده و نقاط ضعف آن برطرف گردد تا در صورت وقوع اتفاق‌هایی از این دست،رسانه‌ها با رفتاری کم‌اشتباه در تحقق پیروزی نهایی موثر باشند.

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی است که نام آن‌ها در این مطلب آمده  است.

نوشته قبلی

ما می‌مانیم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

نکته‌های رسانه‌ای جنگ دوازده روزه اسرائیل با ایران

۱۴۰۴-۰۴-۰۸

ما می‌مانیم

۱۴۰۴-۰۴-۰۴

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس