چهارشنبه, خرداد ۱۴, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی جشنواره چهل و سوم فیلم فجر

شمال از جنوب غربی؛ایده خوبی که ابتر ماند

۱۴۰۳-۱۱-۲۰
Reading Time: 2 mins read
0

سینما مثبت: در فضای به شدت سیاست زده حاکم بر تولیدات سینمایی به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر، آثاری مشاهده می‌شوند که با وجود ایده‌های خوب اصطلاحا «ابتر» مانده‌اند. فیلم شمال از شمال غربی یکی از همین آثار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت،این فیلم قصه زن و شوهری به نام بابک و زهره را روایت می‌کند که در سال‌های آغازین جنگ عراق با ایران در شمال کشور زندگی می‌کنند. زهره هوادار سازمان منافقین است و در عملیاتی که این سازمان در شمال کشور در تدارک انجام آن است نقشی پُر رنگ و مهم دارد. برخلاف او محسن علاقه‌ای به فعالیت‌های سیاسی ندارد و صرفا به دنبال حفظ خانواده و محافظت از فرزند مشترک‌شان است.

این ایده بسیار جذاب و سینمایی است. بازیگر نقش بابک – امیر آقایی – شخصیتی کاریزماتیک و جذاب است و به لحاظ بازیگری هم درست هم انتخاب شده است.با این نگاه فیلم‌های موفق فراوانی هم ساخته شده که یکی از نمونه‌های مهم آن «بازی‌های میهن پرستانه» با بازی هریسون فورد است.فیلمی که در آن یک مامور سازمان سیا در لندن،جهت حفاظت از خانواده خود به طور اتفاقی یک چریک ایرلندی را به قتل می‌رساند که قصد ترور خاندان سلطنتی انگلستان را داشته است. برخلاف تصور انگلیسی‌ها او برای دفاع از خاندان سلطنتی این کار را نکرده بلکه برای حفاظت از خانواده خود چنین اقدامی را انجام داده است.

حالا در فیلم حمید زرگر نژاد تا میانه داستان شخصیت بابک به خوبی ترسیم شده و مناسبات او درست خلق شده است و حتی ماجرای فرار او و رسیدن به نیروهای خرابکار درست ترسیم شده اما سازنده اثر آنقدر دلبسته شخصیت‌های اطلاعاتی فیلم است که فراموش می‌کند حتی فرجامی قابل قبول برای این پدر به تصویر بکشد. داستان می‌توانست بر همین شخصیت متمرکز شود و مبارزه او با همسرش زهره و دیگر خرابکارها را به تصویر بکشد و از این حیث فیلمی نمادین شود که طی آن مرد برای آینده فرزندش مقابل این خرابکارها می‌ایستد اما فیلم پُر شده از بیان تاریخ‌های متعدد که گاه تکرار آن آنقدر زیاد و بی‌دلیل است که مخاطب گیج و گنگ می‌شود.

فیلم اکشن قابل قبولی دارد و ریتم خوبی پیدا کرده و برخلاف فیلم‌های دیگر ارگانی کمتر شعار می‌دهد و با پرداختن به موضوعی ملی، چتر خود بر سر مخاطبان را گسترده‌تر می‌کند.حتی در بخش‌هایی با نمایش نماز خواندن منافقین قصد دارد وارد تحلیل‌هایی شود که متاسفانه در این بخش به شدت محافظه‌کار است و این خط جذاب را ادامه نمی‌دهد.

شاید پس از «روز شیطان» ساخته بهروز افخمی این فیلم از معدود آثار واقع گرایی باشد که ضد قهرمان‌هایش ترسناک و باور کردنی هستند.فیلم تعداد زیادی اسم دارد که مخاطب را به یاد رمان‌های روسی می‌اندازد! در بخش هایی از فیلم دیالوگ‌های مصطفی زمانی شنیده نمی‌شود. بیان او مشکل دارد و گاهی تو دماغی حرف می‌زند. چند صحنه خوب و پُر و پیمان دارد و انتخاب پل ورسک هم جذاب است اما گاهی به دامن شعار می‌افتد؛ مثل گیر کردن منافقین و گاهی صحنه‌ها شکل نمی‌گیرند مثل گلوله خوردن سرباز در مرداب که اساسا این مساله نشان داده نمی‌شود.

برچسب ها: امیر آقاییحمید زرگر نژادشمال از جنوب غربی
نوشته قبلی

اسفند؛ فیلمی کنگره‌ای و ریبرندینگ محسن رضایی

نوشته‌ی بعدی

سیلی سخت جشنواره فیلم فجر به فیلم‌های ارگانی

نوشته‌ی بعدی

سیلی سخت جشنواره فیلم فجر به فیلم‌های ارگانی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

زندگی برادران خیامی مستند شد

۱۴۰۴-۰۳-۰۷

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس