چهارشنبه, خرداد ۱۴, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی جشنواره چهل و سوم فیلم فجر

اسفند؛ فیلمی کنگره‌ای و ریبرندینگ محسن رضایی

۱۴۰۳-۱۱-۱۸
Reading Time: 2 mins read
0

سینما مثبت: اغلب فیلم‌های ساخته شده در حوزه دفاع مقدس در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به واسطه دسترسی به امکانات نظامی و تدارکاتی عظیم جزو آثار کیفی جشنواره قرار می‌گیرند اما به دلیل نوع ساخت جزو آثاری هستند که ظاهرا برای مخاطب عام و عادی تولید نمی‌شوند و اکران عمومی نیز روی خوشی به آن‌ها نشان نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت،فیلم اسفند ساخته دانش اقباشاوی و محصول سازمان اوج با روایت مقطعی از زندگی شهید علی هاشمی ساخته شده است. سازمان اوج سال گذشته فیلم«مجنون» را هم با موضوع زندگی شهید زین الدین در جشنواره داشت که تاکنون موفق به اکران آن نشده است. حالا با مشاهده فیلم اسفند می‌توان گونه‌ای جدید در سینمای ایران را در نظر گرفت: سینمای کنگره‌ای! یعنی فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند تا احیانا در کنگره‌های بزرگداشتی که برای شهدای شاخص برگزار خواهد شد نمایش داده شوند.فیلم‌هایی که از این حیث آثار خوب و قابل قبولی هستند اما توان برقراری ارتباط با طیف گسترده مخاطب عام را ندارند.

اسفند فیلم شسته- رفته‌ای است. استفاده از لهجه عربی فیلم را باور پذیر کرده است.چند صحنه خوب و جذاب دارد از جمله جایی که اعضای گروه علی هاشمی قرار است ریش بتراشند که البته چنین صحنه‌ای سال‌ها قبل در فیلم بلمی به سوی ساحل شادروان رسول ملاقلی پور نیز تکرار شده بود.غیبت طولانی دو رزمنده و بازگشت مجدد آن‌ها جزو بخش‌های جذاب فیلم است و در پایان فیلم زمانی که شهید هاشمی تصویر امام خمینی را با صدام جایگزین می‌کند؛ حس و حال خوبی ایجاد می‌کند. به طور کلی بخش‌های عربی فیلم جزو نقاط قوت آن است اما در کلیت فیلم نگاهی محافظه کارانه حاکم است که باعث می‌شود کارگردان به سمت و سوی یک درام واقعی و جذاب نرود.ایجاد شبهه نسبت به اینکه علی هاشمی عامل نفوذی است از اساس تعلیقی بیهوده است چون مخاطب می‌داند که چنین نبوده است. جلسه با فرمانداری پُر از شعار و حرف‌های کلیشه‌ای است. شخصیت قاچاق‌چی فیلم جزو رگه‌هایی است که تصور می‌شود از او یک شخصیت جذاب قرار است خلق شود اما الکن باقی می‌ماند.رابطه میان علی هاشمی و مادرش با وجود تمامی تلاش‌های کارگردان چندان قوی از آب در نیامده است.در بخش‌های پایانی فیلمساز ساختار داستانی را کنار می‌گذارد و به سراغ ساختاری مستند می‌رود. فیلم به شدت فضایی مردانه دارد و اثری از زن و زندگی و درام در آن نیست و در بخش‌های زیادی از فیلم غلبه نگاه نظامی بر فیلم آن را از یک درام قابل ارتباط با مخاطب عام خارج می‌کند. البته حضور پُر رنگ محسن رضایی و پرداخت سینمایی این حضور نیز جزو بخش‌های خوب فیلم است و نوعی «ری-برندینگ» سردار رضایی محسوب می‌شود اما واقعا نسل جدید نسبت به چنین آثاری واکنش مثبت دارند و تا انتها فیلم را تماشا می‌کنند یا از جایی به بعد وارد «گوشی» خود می‌شوند و ارتباطشان را با فیلم قطع می‌کنند؟!

مشکل اغلب آثاری از جنس اسفند این است که فراموش می‌کنند فیلم و سینما باید با مخاطب عام ارتباط بگیرد و برای آن‌ها جذاب باشد نه سفارش دهنده اثر.

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی است که نام آن‌ها در این مطلب آمده  است.

نویسنده: حمیده جهانگیر

برچسب ها: شهید علی هاشمیفیلم اسفندمحسن رضایی
نوشته قبلی

ناتوانی جشنواره فیلم فجر در صیانت از حقوق صاحبان فیلم‌ها

نوشته‌ی بعدی

شمال از جنوب غربی؛ایده خوبی که ابتر ماند

نوشته‌ی بعدی

شمال از جنوب غربی؛ایده خوبی که ابتر ماند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

نماوا اقدام به خودکشی رسانه‌ای کرده است؟

۱۴۰۴-۰۳-۱۲

زندگی برادران خیامی مستند شد

۱۴۰۴-۰۳-۰۷

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس