یکشنبه, خرداد ۱۱, ۱۴۰۴
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
  • صفحه اصلی
  • خبر
  • گزارش
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • کتاب
  • نمایش خانگی
  • تلویزیون
  • فرهنگ و جامعه
  • سینما پلاسی ها
  • مالتی مدیا
    • فیلم
    • عکس
  • فیلم فجر
    • جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و دوم فیلم فجر
    • جشنواره چهل و یکم فیلم فجر
    • جشنواره چهلم فیلم فجر
    • جشنواره سی و نهم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هشتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر
    • جشنواره سی و هفتم فیلم فجر – بین الملل
    • جشنواره سی و ششم فیلم فجر
    • جشنواره سی و پنجم فیلم فجر
    • جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
  • آپارات
  • آموزش
  • رضا استادی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
سینما پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی خبر

شتر دیدی،ندیدی! سیاست جدید مسوولان سینمایی

۱۴۰۲-۱۲-۰۹
Reading Time: 2 mins read
1

سینما مثبت: مشاهده واکنش‌ سازمان سینمایی به حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره برلین حکایت از آن دارد که متولی سینمای ایران سیاست «شتر دیدی،ندیدی» را نسبت به حضور بین المللی سینمای ایران در پیش گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی خبری-تحلیلی سینمامثبت، پس از روی کار آمدن دولت جدید و بعد از وقایع سال ۱۴۰۱ که از آن با عنوان جنبش زن،زندگی،آزادی هم نام برده می‌شود؛حضور آزادانه فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی شدت گرفته و همچنین فیلم‌هایی ساخته می‌شود که چهارچوب‌های رسمی سینمای ایران از جمله بحث حجاب را رعایت نمی‌کند.

امسال در هفتاد‌و‌چهارمین دوره جشنواره برلین نیز آثاری از سینمای ایران شرکت کردند.فیلم «کیک محبوب من» ساخته بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم یکی از ۲۰ فیلم بخش مسابقه بود که به تهیه کنندگی غلامرضا موسوی ساخته  شده و لیلی فرهادپور و اسماعیل محرابی نقش‌های اصلی آن را ایفا کردند و بازیگران زن فیلم طبق تصاویر منتشر شده بدون حجاب رسمی مقابل دوربین رفتند. همچنین فیلم «خمیازه بزرگ» به کارگردانی علی‌یار راستی هم در بخش «مواجهه» (Encounter) جشنواره برلین نمایش داده شد.فیلم کوتاه «گوسفند» ساخته هادی بابایی‌فر و مستند «مایدگُل» ساخته سروناز علم‌بیگی نیز در بخش نسل این جشنواره حضور یافتند.مستند «سیاره دزدیده‌شدن من» به کارگردانی فرحناز شریفی نیز به‌عنوان محصول مشترک ایران و آلمان در بخش پانوراما حاضر شدند.

این حضور پُررنگ در حالی اتفاق می‌افتد که به دلیل برخی مواضع اشتباه مسوولان سینمایی کشور، میدان این جشنواره‌ها که زمانی در اختیار بخش رسمی سینمای ایران بود به صورت کلی به بخش غیررسمی واگذار شده و مسوولان سینمایی نیز ظاهرا تمایلی به بازپس گیری و یا حداقل حضوری کوچک در این میدان مهم ندارند و در مورد فیلم‌ها و حضور آن‌ها نیز سیاست «سکوت» را در پیش گرفته‌اند.برای بسیاری از اهالی سینمای ایران این ابهام وجود دارد که آیا آن‌ها نیز می‌توانند آثاری مانند کیک محبوب من را تولید و راهی جشنواره‌های خارجی کنند یا اینکه امکان ساخت چنین آثاری نیز امتیازی نانوشته و پنهان است که فقط در اختیار گروه محدودی از سینماگران قرار می‌گیرد؟

مسوولان سینمایی به ظاهر سیاست جدیدی را در بخش بین الملل در پیش گرفته و مشغول گپ و گفت با همسایگان شمالی مثل ارمنستان و ترکمستان و روسیه هستند حال آنکه در طول چهار دهه گذشته هزینه فراوانی برای حضور در جشنواره‌های اروپایی که ویترین سینمای جهان هستند شده ‌است و حالا این میدان به سادگی واگذار شده است و البته قابل پیش بینی است که از جشنواره‌هایی مانند خزر و تعامل با همسایگان شمالی نیز اتفاق قابل ملاحظه‌ای برای سینمای ایران رخ نخواهد داد.

سینما مثبت آماده انعکاس دیدگاه‌های افراد،سازمان‌ها و نهادهایی است که نام آن‌ها در این مطلب آمده  است.

برچسب ها: جشنواره فیلم برلینکیک محبوب من
نوشته قبلی

تسلط دیدگاه‌های سرمایه داری بر جشنواره فیلم فجر

نوشته‌ی بعدی

تقسیم بندی هنرمندان سلمان فارسی به درجه یک و دو

نوشته‌ی بعدی

تقسیم بندی هنرمندان سلمان فارسی به درجه یک و دو

دیدگاه‌ها 1

  1. بازتاب: سازمان سینمایی رویدادهای جهانی را به سینمای زیرزمینی تقدیم کرد – سینما پلاس

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینما پلاس

این سایت بر اساس طراحی گرافیکی اختصاصی برنامه نویسی شده و تمامی بخش های آن مشمول قانون کُپی رایت می باشد. کُپی برداری از بخش های اختصاصی سایت و مشابه سازی آن، برای صاحبان این سایت حق شکایت و پیگیری در مراجع قضایی را ایجاد خواهد کرد.

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

۱۴۰۳-۰۵-۲۷

سریال طوبی؛حکایت‌ مستربین در بغداد  

۱۴۰۳-۰۶-۱۰

طوبی و خاطرخواه‌هایش!

30

الگوهای فیلمفارسی در سریال طوبی

18

زندگی برادران خیامی مستند شد

۱۴۰۴-۰۳-۰۷

چند کلمه با جعفرخان از فرنگ برگشته

۱۴۰۴-۰۳-۰۶

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

Smiley face Smiley face Smiley face Smiley face

  • درباره
  • تبلیغات
  • سیاست و حریم خصوصی
  • تماس

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تمام حقوق این سایت متعلق به سینما مثبت می باشد . طراحی شده توسط مدیا پلاس